تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 اسفند 1396 - 8:47
کد خبر : 25482

توجه به امور مادی؛ مکملی برای مسائل معنوی

توجه به امور مادی؛ مکملی برای مسائل معنوی

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از چهارمحال و بختیاری ، حجت الاسلام راستگو با اشاره به آموزش نماز و تشویق کودکان به سوی مسجد افزود: ما در مورد نماز فقط آموزش نداریم بلکه سه حیطه داریم که پایین ترین سطحش آموزش است . حیطه

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از چهارمحال و بختیاری ، حجت الاسلام راستگو با اشاره به آموزش نماز و تشویق کودکان به سوی مسجد افزود: ما در مورد نماز فقط آموزش نداریم بلکه سه حیطه داریم که پایین ترین سطحش آموزش است . حیطه دوم گرایشی یعنی از نظر عاطفی و روحی است یعنی از نظر حب و بغضی که باید به آن کودک منتقل کنیم تا ضمیمه آموزش ما شود و حیطه سوم روان حرکتی و حوزه رفتاری است.
وی ادامه داد: نتیجه مطلوب ما در نماز این باید باشد که وقتی می گوییم نماز کودک بگوید آخ جون نماز و جوری بشود از نظر عاطفی که وقتی صدای اذان بلند می شود وضویش را گرفته باشد و یا با ذوق برای وضو اقدام کند. این تفاوت را ما در مورد عید غدیر و عید نوروز داریم که برای عید نوروز می بینی یک ماه یا دوماه قبل از عید شروع می شود و خیاطها دیگر وقت ندارند و گاهی تا صبح کار می کنند؛ دوهفته تعطیلی مدارس و چند روز تعطیلی برای ادارات هست ولی برای عید مهم غدیر که باید این گونه باشد این طور نیست چون این مقدمات و حیطه ها رعایت نشده است . یک امتیازی که بچه ها دارند این است که چیزی که یاد می گیرند فراموش نمی کنند و سطح یاد گیری اینها بالاتر است.
وی گفت: مساله بعدی برخورد با کودکان در مورد نماز است چراکه نماز کودک که کامل نیست یا در قرائت نماز اشکال دارند و یا در رکوع و سجود؛ اگر در مقابل کودک بد برخورد کنند و متناسب با فهم و ظرفیت کودک نباشد این کودک در کل با نماز مشکل پیدا می کند.
این پژوهشگر تربیت اسلامی تصریح کرد: در برخورد با اشتباه یا اشکالی در نماز آنها باید آرام و به تدریج و با مهربانی اصلاح کنیم و هر دفعه بخشی از اشکالات را مطرح کنیم و بعد آن هم خشک و خالی با آن برخورد نکنیم و تشویق و تشکر هم داشته باشیم نمی گویم معامله کنیم و بعد از هرنماز پولی به کودک بدهیم مثلا نماز صبح دو هزار تومان و نمازظهر چقدر.. نه پسر خود من وقتیکه کوچک بود و می آمد برای نماز پشت سر من به من اقتدا می کرد من آن نماز را سریعترین نمازم قرار می دادم و از مستحبات صرف نظر می کردم بعد از نماز هم دست دراز میدادم و قبول باشد می گفتم و حالا جوری شده است که نماز شبش شاید ترک نشود.
وی با اشاره به اهمیت فضا و مکان برای تشویق به نماز بیان کرد: فضای نماز و عبادت کودکان باید مورد توجه باشد مثلا فضای فیزیکی مسجد، بعضی از مساجد بوی بد جوراب و عرق پا میدهد یا بعضی جاها سیگار می کشند و باقیمانده سیگار را در لابلای فرشها می گذارند و یا افراد مریض و بیمار در مسجد زیاد رفت و آمد می کنند و مدام صدای سرفه و عطسه و … که اینها باعث می شود کودکان مسجد را پس بزنند.
راستگو گفت: برخورد دست اندر کاران مسجد از روحانی، هیئت امنا، نمازگزاران، مکبر و خادم مسجد و غیره هم مهم است گاهی به خاطر کوچکترین سرو صدایی به کودک توهین و یا در حضور جمع به آنها بی احترامی و یا سرزنش شوند ، کودک از نماز و مسجد زده می شود.
وی ادامه داد: برای خود من هم در کودکی پیش آمده بود که با این که پدرم امام جماعت مسجد بود ما را به خاطر سرو صدا از مسجد بیرون کردند و من حرف جالبی به آن پیرمرد زدم که در همان عالم بچگی پدرم خوشش آمد. من به آن پیرمرد گفتم تو مگر رئیس خدا هم هستی که این جا دستور می دهی این جا مسجد خداست.بعضی از مساجد یا محیط هایی که بچه ها برای نماز شرکت می کنند مثل نماز خانه مدرسه اگر این ها رعایت شود آثار قابل توجهی دارد.
حجت الاسلام راستگو با تاکید براهمیت ، توجه به مسایل فیزیکی و مادی قبل از توجه به مسایل معنوی افزود: پیامبر الهی هم که میخواهد به دین خدا دعوت کند اقوام را اول یک سفره پهن می کند. در مفاتیح هم هست ازحضرت زهرا پرسیدند شما چگونه کودک را شب قدر بیدار نگه میدارید ، که حضرت زهرا جواب می دهد من روز قبل خسته شان نمی کنم و شب هم غذای سبک به آنها می دهم . این توجه به مسایل مادی برای مسایل معنوی یک مکمل است در نماز کودکان هم باید این مقدمات دیده شوند.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد