تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1396 - 8:52
کد خبر : 25312

تصویب اساسنامه کانون‌های مساجد/ از تلاش جهت تربیت حافظان تا اجرای تفسیر قرآن در ۴۷۳ مسجد فارس

تصویب اساسنامه کانون‌های مساجد/ از تلاش جهت تربیت حافظان تا اجرای تفسیر قرآن در ۴۷۳ مسجد فارس

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام حسین امیدی، مسئول کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس امروز، ۱۴ اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به فرا رسیدن سالروز تشکیل این کانون‌ها گفت: کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در تاریخ

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام حسین امیدی، مسئول کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس امروز، ۱۴ اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به فرا رسیدن سالروز تشکیل این کانون‌ها گفت: کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در تاریخ ۱۸ اسفندماه سال ۱۳۷۱ آغاز به کار کرد که تا امروز ۲۵ سال از فعالیت آن‌ها می‌گذرد.

فعالیت ۲۴ هزار کانون فرهنگی در مساجد کشور
وی با بیان اینکه ۲۴ هزار کانون فرهنگی ـ هنری در ۵۰ هزار مساجد کشور در حال فعالیت هستند، افزود:‌ همچنین ۱۴ هزار کتابخانه وابسته به کانون‌های فرهنگی ـ هنری در مساجد کشور مشغول به فعالیت هستند.

تصویب اساسنامه کانون‌های مساجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی
امیدی از تصویب اساسنامه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور بعد از ۲۵ سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دولت خبر داد و گفت: این کار جان تازه‌ای به کانون‌های فرهنگی مساجد بخشید و به زودی از سوی رئیس جمهور نیز اعلام خواهد شد.
مسئول کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس در ادامه با بیان اینکه در سند ستاد عالی نظارت کانون‌های فرهنگی مساجد در افق ۱۴۱۴ چند مأموریت تصویب شده و ابلاغ خواهد شد، به تشریح رسالت و مأموریت این کانون‌ها پرداخت و گفت: کانون‌های مساجد یک شبکه توانمند و یک ظرفیت فرهنگی و اجتماعی در دل مساجد هستند که کار آن‌ها شبکه‌سازی عظیم فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی است زیرا این کانون‌ها کاملاً مردم‌نهاد هستند.

کشف و پرورش استعدادها؛ از رسالت‌های کانون‌های مساجد
وی، کشف و پرورش استعدادها و به کارگیری خلاقیت‌های فرهنگی و هنری اعضای مسجد را از دیگر رسالت‌های این مراکز برشمرد و گفت: ما هنرمندان زیادی در سطح کشور داریم که در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند و چنانچه جذب مسجد شوند، ما می‌توانیم خلاقیت این‌ها را به‌منصه ظهور برسانیم.
افزایش استفاده از محصولات فرهنگی و هنری دین محور توسط کودکان، نوجوانان و زنان و همچنین عرضه محصولات فرهنگی که توسط هنرمندان مسجدی تولید شده در همان مساجد، حضور هدفمند و مؤثر در فضای مجازی از دیگر مواردی بود که امیدی از آن‌ها نام برد و گفت: با توجه به هجمه‌های گسترده دشمنان در فضای مجازی، یکی از مأموریت‌های جدی مساجد این است که مهندسی معکوس در فضای مجازی انجام داده و تلاش‌های دشمنان را خنثی کنند.

برپایی کارگاه‌های سواد مجازی در ۱۰۰ کانون فرهنگی
وی با بیان اینکه در ۱۰۰ کانون فرهنگی مساجد فارس کارگاه‌های سواد فضای مجازی برگزار می‌شود، گفت: آنچه که مهم‌ترین رکن برای پیشرفت مملکت است وحدت و همدلی است و اگر این اتحاد از شعار بیرون آید و به یک نقطه عملیاتی و اجرایی برسد یعنی حقیقتا به کاربرد و کارکرد اصلی مساجد در صدر اسلام برگردیم، مسلماً به پیشرفت دست می‌یابیم.
امیدی با انتقاد از اینکه متأسفانه جامعه امروز مقداری از مساجد فاصله گرفته و مساجد ما محل وحدت و اجتماع نشده‌اند، گفت: یکی از مأموریت‌های کانون‌های مساجد این است که بتواند اجتماع‌های خوب با همکاری بسیج، هیئت امنای مسجد، اوقاف، سازمان تبلیغات و تمام نهادهایی که دستی بر مدیریت مسجد دارند، ایجاد کنیم.

نماد وحدت و همدلی، در نماز جماعت است
مسئول کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس، نماد اجتماع خوب و همدلی را نماز جماعت برشمرد و گفت: وقتی روح یک مسجد را بخواهیم مشاهده کنیم در نماز جماعت آن می‌توانیم آن را ببینیم و امروز مساجدی هستند که نمازهای جماعت با شکوهی حتی با حضور مسلمانان شیعه و سنی در کنار هم برگزار می‌کنند، بنابراین نگاه وحدت محور و تلاش برای گسترش همدلی یکی از مأموریت‌های جدی کانون‌های مساجد است.
وی، همچنین آموزش مستمر اعضای کانون‌های مساجد به خصوص مدیران کانون‌ها و برگزاری دوره‌هایی نظیر «اندیشه‌های آسمانی» در این راستا،‌ افزایش مهارت اعضای کانون‌های مساجد، بروز و ظهور خلاقیت‌های بانوان و دختران که برخی از کانون‌های مساجد نیز مختص بانوان فعالیت می‌کنند را از دیگر مأموریت‌های این مراکز برشمرد.

فعالیت ۱۲۰۰ کانون در مساجد فارس
امیدی در ادامه به تشریح دستاوردهای کانون‌های فرهگی ـ هنری مساجد فارس طی ۲۵ سال فعالیتش پرداخت و گفت:‌ قریب به ۱۵۰۰ کانون فرهنگی ـ هنری در سطح مساجد استان فارس فعالیت می‌کنند که البته تقریباً یکسالی است مدیریت کانون‌های مساجد جنوب استان فارس نظیر شهرستان‌های لار، گراش و خنج جدا شده است و تعداد کانون‌های تحت مدیریت ما به ۱۲۰۰ کانون می‌رسد.
مسئول کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس ادامه داد: در ۱۲۰۰ کانون فرهنگی ما، ۳۸۹ کتابخانه مخزن‌دار و ۲۲۶ کتابخانه باز مشغول به فعالیت هستند که طی دو سال گذشته قریب یک میلیون نسخه کتاب به این کتابخانه‌ها اهدا شده است.
وی همچنین از فعالیت ۱۰۰۰ کانون اختصاصی در حوزه اوقات فراغت در فارس خبر داد و گفت: ۱۲۰ هسته پژوهشی در سطح کانون‌های فارس با حضور نخبگان مشغول به فعالیت هستند که خروجی آن‌ها کتاب، نرم‌افزار و غیره هستند.

فعالیت ۷۶ خانه نور در مساجد
امیدی با بیان اینکه ۷۶ خانه نور در سطح کانون‌های مساجد استان فعالیت می‌کنند، گفت: کار این مراکز تعلیم و آموزش تخصصی قرآن در حوزه‌های قرائت، روخوانی و همچنین تفسیر و مفاهیم و حفظ قرآن است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون‌های مساجد با مؤسسه بیت‌الاحزان
مسئول کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور گفت: یکی از کارهایی که به آن ورود کرده‌ایم تربیت حافظان قرآن با توجه به فرمایشات معظم‌له است به‌همین منظور قریب یکسال است که تفاهم شفاهی با مؤسسه بیت‌الاحزان برای تربیت حافظان قرآن بسته‌ایم و در سال ۹۷ این تفاهم‌نامه را کتبی خواهیم کرد.

تلاش جهت تربیت حافظان قرآن
وی با بیان اینکه تلاش ما در جهت تربیت حافظان قرآن در کانون‌های مساجد است، گفت: هم‌اکنون قریب ۱۰ کانون با مؤسسه بیت‌الاحزان برای تربیت حافظان قرآن فعالیت می‌کنند که تاکنون قریب ۲۰۰ نفر از نونهالان و نوجوانان در سطح استان مشغول به حفظ قرآن بوده و طی دو سال گذشته نیز ۱۰ حافظ کل قرآن در این کانون‌ها و خانه‌های نور ما تربیت شده‌اند.
امیدی، اجرای طرح تلاوت نور در ۱۶۰۰ مسجد فارس را یادآور شد و گفت: این طرح از ابتدا توسط کانون‌های مساجد شکل گرفت و در آن بعد از اقامه نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء یک صفحه از قرآن تلاوت کرده و بعد تفسیر یک آیه را بیان می‌کنند.

اجرای طرح تفسیر قرآن در ۴۷۳ مسجد
مسئول کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس همچنین از اجرای طرح تفسیر قرآن در ۴۷۳ مسجد استان خبر داد و گفت: ۵ مرکز فرهنگی دیجیتال در مساجد فارس داریم که این با توجه به کمبودهای مالی آمار خوبی است و در آن فعالیت‌هایی نظیر ساخت انیمیشین برای پخش در شبکه افق و غیره انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه ۳۶ کانون تخصصی در حوزه‌های مختلف قرآن، تعزیه، علمی، ایثار و شهادت،‌ مهدویت، دین‌شناسی، کارآفرینی و غیره مشغول به فعالیت هستند، گفت: ۵ کانون نیز در مساجد دانشگاه‌های فارس و ۳۶ کانون در مصلاهای نماز جمعه این استان فعالیت می‌کنند.
امیدی در بخش پایانی سخنان خود از برگزاری بزرگترین گردهمایی سالانه مدیران و فعالان کانون‌های فرهنگی مساجد استان در سالروز تشکیل این مراکز در شیراز خبر داد و گفت:‌ این مراسم از ساعت ۷:۳۰ صبح روز جمعه، ۱۸ اسفندماه در تالار حافظ شیراز برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد