تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 اسفند 1396 - 7:59
کد خبر : 25030

اصلاح‌طلب‌ها باید صادقانه پاسخگوی سهم خود در پیروزی روحانی باشند

اصلاح‌طلب‌ها باید صادقانه پاسخگوی سهم خود در پیروزی روحانی باشند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی به قلم «صادق زیباکلام» به روابط تیره و تار جریان اصلاحات با دولت پرداخته و نوشت: بسیاری از مردمی که به روحانی رای داده‌اند از رای خود پشیمان شده‌اند، ولی اصلاح‌طلب‌ها

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی به قلم «صادق زیباکلام» به روابط تیره و تار جریان اصلاحات با دولت پرداخته و نوشت: بسیاری از مردمی که به روحانی رای داده‌اند از رای خود پشیمان شده‌اند، ولی اصلاح‌طلب‌ها باید مسئولیت حمایت خود از رئیس‌جمهور را بپذیرند.
در بخشی از این یادداشت آمده است‌: «هرقدر وصلت اصلاح‌طلبان با دکتر روحانی در دولت نخستش پیوند موفقی بود، وصال آنان در دولت دوم به نظر می‌رسد پیوند موفقی از آب درنیامده است، یا دست‌کم بخشی از اصلاح‌طلبان این‌گونه تصور می‌کنند. همه چیز مانند دولت اول، خوب شروع شد؛ اصلاح‌طلبان با همه وجود به حمایت از روحانی در اردیبهشت برخاستند، حاصل هم موفقیت‌آمیز بود. به نظر می‌رسید همه چیز به خوبی و خوشی پیش می‌رود. برخی اصلاح‌طلبان باور داشتند ای‌بسا حضور آنان در دولت دوازدهم، ممکن است ابعاد گسترده‌تری نیز پیدا کند؛ اما عمر ماه‌عسل در دولت دوازدهم خیلی دوام نداشت. تابستان به پایان نرسیده بود که خزان زودهنگام این رابطه از محافل خصوصی اصلاح‌طلبان به بیرون راه یافت. ظاهرا تماس‌ها و مراوداتی که میان اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهوری وجود داشت، با سرعتی بیشتر از خشک‌شدن دریاچه ارومیه، رو به خشکی رفت.»
این یادداشت می‌افزاید: «بگذارید از اینجا شروع کنیم که شراکت روحانی فقط با اصلاح‌طلبان ترک برنداشت؛ بسیاری از جریان‌های دیگری که برای مدد روحانی وارد فضای انتخابات شده بودند نیز مانند اصلاح‌طلبان دچار سرخوردگی شدند. سخنی به اغراق نرفته اگر گفته شود کسر درخور توجهی از ٢۴ میلیون‌نفری که به دکتر روحانی رأی داده بودند، دچار تردید، اگر نگفته باشیم پشیمان از رفتن پای صندوق، شدند.»
نویسنده با برشمردن مفروضات مختلف نتیجه گرفته است‌: «اصلاح‌طلبان باید صادقانه به مردم در برابر سهمی که در پیروزی روحانی داشته اند، پاسخ‌گو باشند. با جدایی از روحانی، این سهم از بین نمی‌رود، برعکس باید همه مسئولیت‌هایمان را در قبال انتخاب روحانی بپذیریم و به‌علاوه از آنچه کردیم – با توجه به باور درست‌بودن آن- دفاع کنیم. اینکه در سطح جامعه یا فضای مجازی، موج عبور از روحانی به راه افتد و ما هم برای عقب‌نماندن به آن بپیوندیم، نه اخلاقی است، نه به سود منافع ملی و نه اصلاح‌طلبان.
در پایان این یادداشت نیز آمده است: «باید با پذیرش مسئولیت و دفاع از درستی حرکت در انتخابات ٩٢ و ٩۶، با تمام توان روحانی را نقد کرده و از او بخواهیم در راستای تحقق خواسته‌ها و مطالبات ٢۴ میلیون رأی‌دهنده خود گام بردارد. هرقدر فاصله از رئیس‌جمهور بیشتر شود، او هم متقابلا از برآوردن مطالبات فاصله بیشتری می‌گیرد. جدایی راه‌حل نیست؛ بلکه همراهی دشوار مشترک و پافشاری روی خواسته‌های ٢٩ اردیبهشت ٩۶ راه‌حل است. با رفتن به سمت آرمان‌گرایی صرف و پشت‌کردن به دولت روحانی، زمینه تکرار تجربه سال ٨۴ را فراهم نکنیم.»
مدعیان اصلاحات در ماه‌های گذشته با اثبات این واقعیت که دولت دوازدهم عملکرد قابل قبول و مطلوبی برای حل مشکلات مردم نداشته است به دنبال جدا کردن سفره خود از دولت و انتقاد‌های تند و تیز از روحانی افتادند تا در انتخابات آینده مجلس و سیزدهمین دوره ریاست جمهوری حرفی برای گفتن داشته باشند، ولی به اذعان نویسنده یادداشتی که ذکر آن رفت این کار دیگر جواب نمی‌دهد و بایستی آنان مسئولیت حمایت خود در شکل‌گیری دولت دوازدهم و پیروزی آن در انتخابات را بپذیرند.

حجاب امری ضروری، ولی غیر لازم!
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در یادداشتی به بحث این روز‌های مدعیان اصلاحات در تخطئه و تخریب حجاب اسلامی پرداخته و با ضروری خواندن حجاب اسلامی از نظر دین مبین تصریح کرد اجبار حکومت به این امر ضروری و الزامی محل‌اشکال است!
در بخشی از این یادداشت آمده است: «در شریعت اسلامی به مسئله حجاب به عنوان امری واجب برای بانوان‌اشاره شده و تمام علما بدین امر اذعان داشته و دارند، اما اینکه این قانون اسلامی بخواهد به صورت اجبار و الزام حکومتی در جامعه اجرا شود محل بحث است. مبنا و دلیل این امر نیز مثل سایر احکامی است که اسلام تکلیف کرده است. البته اینکه خواسته باشیم با الزام و اجبار امر واجبی را انجام دهیم کمی تامل برانگیز است. حجاب، امری شرعی است، اما هریک از افراد وظیفه‌ای بیش از تذکر دادن ندارند. تردیدی نیست که همه مردم به‌ویژه باید حجاب را رعایت کنند، اما پرسش این است که به چه میزان می‌توان مسئله حجاب را کیفری و جرم‌انگاری کرد.»
در این زمینه نکاتی ضروری به نظر می‌رسد که مورد‌اشاره قرار گیرد، نخست آنکه اگر حجاب ضروری دین باشد و رعایت آن واجب اگر فردی در خیابان و اماکن عمومی اقدام به بی‌حجابی کند در مقابل نص صریح دین مبین اسلام ایستاده و این یک جرم نابخشودنی است که قانون نیز بدان‌اشاره و مجازات در نظر گرفته است.
بی شک ضرورت حجاب مانند الزامی بودن نماز نیست، ضرورت خواندن نماز حکم دین است، ولی این ضرورت به شما و خدای شما مرتبط می‌شود و کسی نمی‌تواند در خیابان به شما بگوید که نماز خوانده‌ای یا نه، چون نه به فردی ارتباطی دارد و نه اینکه قابل اثبات و ابطال است که فردی این واجب دینی را ادا کرده است یا نه، ولی رعایت حجاب حکم اسلام برای جامعه اسلامی است و رعایت نکردن آن آثار اجتماعی داشته و در نتیجه رعایت نکردن آن جرم و مجازات قانونی به دنبال دارد.

در این مملکت ۶ میلیارد تومان پیدا نمی‌شود؟!
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با اشاره به اینکه «۱۱۰ روز از زلزله کرمانشاه گذشت و همچنان دو هزار خانواده بدون کانکس هستند» نوشت‌: بودجه مورد نیاز برای تامین این مقدار کانکس تنها ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.
آفتاب یزد در ادامه نیز نوشته است‌: «اخیرا در دولت مصوب شده که ۵ میلیارد تومان به موسسه مطبوعاتی ایران کمک مالی شود.»
گزارش آفتاب یزد حاوی این نکته و واقعیت است که دولت اهمیتی به مشکلات ضروری و فوریتی مردم زلزله‌زده کرمانشاه نمی‌دهد و به جای آن به رسانه دولتی بودجه‌های خاص و ویژه اختصاص می‌دهد.
از سوی دیگر نکته‌ای که بایستی در پاسخ به سؤال روزنامه «آفتاب یزد» مبنی بر اینکه «در این مملکت ۶ میلیارد تومان پیدا نمی‌شود؟!» باید بدان‌اشاره کرد آنکه در سال‌های گذشته بار‌ها از سوی مدعیان اصلاحات و حامیان دولت گفته شده است که هر روز تاخیر در برجام هزار میلیارد تومان به ضرر ایران بوده است و طبیعی است که دو سال پس از اجرایی شدن برجام ایران از این طریق بیش از ۷۳۰ هزار میلیارد تومان سود کرده است، می‌توان انتظار داشت که دولت از این ۷۳۰ هزار میلیارد تومان سودی که از طریق برجام عاید او شده است مشکلات مردم را نیز حل و به آن رسیدگی کند!
نکته پایانی اینکه حل مشکلات کشور را نمی‌توان به دریافت‌های خیالی از برجام منوط کرد و بهتر است دولتمردان با توجه به امکانات فراوان داخلی در جهت حل این مشکلات گام‌های اساسی بردارند.

این موضوع صحت ندارد!
روزنامه اعتماد در شماره روز چهارشنبه مصاحبه‌ای را با یکی از فرزندان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس‌فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داده است.
جریان موسوم به اصلاح‌طلب از آغاز دولت دوازدهم تلاش زیادی در رسانه‌های بسیارش انجام داده تا چنین وانمود کند که «اسحاق جهانگیری» معاون اول محترم کابینه از دولت کنار گذاشته شده است، در همین ارتباط نیز از فرزند مرحوم هاشمی سؤال می‌شود که ایشان پاسخ جالب توجهی به این موضوع می‌دهد. بخوانید: «من نیز این موضوع را شنیده‌ام، اما واقعیت ندارد. آقای جهانگیری بسیار استوار در جایگاه خود ایستاده و مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دولت را پیگیری می‌کند و ارتباط خوبی هم با رییس‌جمهور دارد.»
در ادامه افزوده شده است: «موضوعاتی از قبیل: تضعیف جایگاه او یا کم شدن رابطه ایشان با دولت و مسائلی از این دست، خبر‌هایی است که بیشتر جنبه تضعیف دولت را دارد و نباید به آن دامن زد. بر اساس اطلاعاتی که من دارم آقای جهانگیری همچنان مانند دولت یازدهم نقش تاثیر‌گذاری در دولت دارند.»
حال سؤال این است که چرا این موضوع توسط روزنامه‌های زنجیره‌ای پی گرفته می‌شود و درصدد هستند تا القا کنند که جایگاه معاون اول در دولت تضعیف شده است؟ ضمن اینکه این پرسش نیز در جامعه وجود دارد که در چهار سال نخست دولت تدبیر و امید مجموعه دولت با فرماندهی معاون اول به چه نتایجی دست یافت؟! کارنامه بسیار ضعیف دولت در چهارسال نخست پاسخگوی پرسش دوم است.
اما در‌باره پرسش نخست باید گفت که به نظر می‌رسد طرح این موضوع توسط طیف موسوم به اصلاح‌طلب اولا برای کسب امتیاز بیشتر از شخص رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد. دوم اینکه این موضوع به این خاطر از هم اکنون مطرح شده است که در پایان چهارسال دوم دولت تدبیر و امید اگر همچنان دولت با کارنامه‌ای ضعیف کارش را به پایان رساند روزنامه‌های این طیف این توجیه را مطرح کنند که از نخستین ماه‌های آغاز کار دولت دوازدهم در سال ۹۶ این موضوع را مطرح کردیم که جایگاه جهانگیری در کابینه تضعیف شده است؛ لذا این کارنامه ضعیف نتیجه تضعیف جهانگیری در مجموعه دولت است که در پاسخ باید گفت که کارنامه دولت یازدهم نیز کارنامه‌ای ضعیف است.

انتقاد جدی هاشمی به لیست اساتید دانشگاه آزاد
در بخش‌های دیگر این مصاحبه آمده است: «آیت‌الله هاشمی همواره انتقاد جدی به چک لیست اساتید داشتند… اینکه روسای دانشگاه جارو شوند یا نیرو‌هایی که به حاج‌آقا نزدیک بودند از سیستم دانشگاه آزاد اخراج شوند، درست نیست»!
موضوع مهمی که در این مصاحبه به آن‌اشاره شده انتقاد جدی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به چک لیست اساتید دانشگاه آزاد است. این نشان می‌دهد که اگر آن مرحوم با وجود انتقاد جدی نتوانسته است دانشگاه آزاد را از اشغال این دسته از اساتید خارج کنند نفوذ بسیار زیاد برخی از افراد خاص بوده است. در این ارتباط باید این نکته را متذکر شد که احتمالا دلیل انتقاد جدی مرحوم هاشمی به جز انحرافات اخلاقی برخی اساتید، مسایلی از قبیل: تبلیغات گسترده برای موضوعاتی از قبیل: داروینیسم و سکولاریسم و همچنین اظهارات تند علیه دین و مذهب بوده است. ضمنا در‌باره طرح موضوع «جارو شدن روسای دانشگاه و نیرو‌های نزدیک به حاج آقا» باید گفته شود که اولا این موضوع چنانکه در این مصاحبه طرح شده؛ نیست. دوم اینکه طیف موسوم به اصلاح طلب و نزدیکان آن همواره از این موضوع برای تخریب دیگران سوءاستفاده کرده‌اند، اما در موارد بسیاری (که امکان پرداختن به آن نیست) خود بسیار شدیدتر به این امر مبادرت کرده‌اند.   منبع: کیهان

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد