بهترین زمان تربیت هوش معنوی قبل از ۶ سال/ سنجش تأثیر محتوای آموزشی مهدهای کودک
احمد خاکی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در گفتوگو با ایکنا؛ با اشاره به اجرای طرح نیک(نماز یاوران کودک) و آموزش مدیران و مربیان مهدهای کودک این استان برای دعوت درست کودکان به نماز و برنامههای دینی، گفت: قبلاً بسیاری از برنامههای دینی به صورت ارائه محتوای آموزشی به بچهها تهیه میشد بر همین
احمد خاکی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در گفتوگو با ایکنا؛ با اشاره به اجرای طرح نیک(نماز یاوران کودک) و آموزش مدیران و مربیان مهدهای کودک این استان برای دعوت درست کودکان به نماز و برنامههای دینی، گفت: قبلاً بسیاری از برنامههای دینی به صورت ارائه محتوای آموزشی به بچهها تهیه میشد بر همین اساس بهزیستی پنج محتوای آموزشی را به صورت کتاب تدوین کرد که ابعاد مختلف رشد جسمانی، عاطفی، اجتماعی، کلامی، شناختی و خلاقیت را مد نظر قرار میداد و مفاهیم قرآنی و دینی به عنوان چتری بود که کل آموزشها را در بر میگرفت چرا که محتوای آموزشی ما بر اساس فرهنگ اسلامی ـ ایرانی است.
وی ادامه داد: اما در طرح نیک آموزشها را به مربیان ارائه کردیم تا بتوانند نگرش درست و مثبتی در بچهها نسبت به مباحث دینی ایجاد کنند. اجرای این طرح بازتاب بسیار خوبی داشت و موجب ارتقای معنوی مربیان مهدهای کودک نیز شد.
خاکی به برنامههای آینده طرح نیک اشاره و اعلام کرد: با توجه به اینکه هنوز همه مربیان مهدهای کودک آموزش ندیدهاند تلاش میکنیم سال آینده همه مربیان این آموزشها را دریافت کنند؛ علاوه بر مربیان، مدیران، مؤسسان و کارشناسان مسئول مهدهای کودک نیز باید این آموزشها را دریافت کنند.
بهترین سن آموزش هوش معنوی کودکان، زیر ۶ سال است
وی بر لزوم ارائه آموزشهای «نحوه تشویق کودکان به نماز» از سوی خانواده نیز تأکید کرد و گفت: مسئله مهم دیگری که وجود دارد خانواده بچههایی است که در مهدهای کودک حضور دارند. آموزش مربیان و بچهها کافی نیست و دیدگاه خانوادهها هم در این مسئله بسیار مهم است و باید به عنوان ضلع سوم رشد معنوی کودکان به آن توجه کرد. آموزشهای همهگیر موجب نهادینه شدن مباحث دینی و فرهنگی میشود و ما معتقد هستیم بهترین سن برای آموزش بُعد معنوی و هوش معنوی کودکان، زیر شش سال است. در همین سن است که باید آموزشها ارائه و پایههای معنوی بچهها بسترسازی شود تا بچهها پایههای تفکر معنوی و هوش معنوی قوی را کسب کنند.
بررسی نتایج عملی طرح نیک بر روی مربیان و بچههای مهدهای کودک
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران بر لزوم بررسی و تحلیل نتایج و آثار اجرای طرح نیک در مهدهای کودک تأکید و عنوان کرد: باید بررسی کنیم و ببینیم آنچه به مربیان مهدهای کودک آموزش داده شده چه تأثیری بر رفتار آنها و نیز بر کودکان داشته است.
وی گفت: بُعد نظارتی این طرح سال آینده اجرا خواهد شد و بر اساس آن کارشناسان ما به مهدهای کودک رفته و تأثیر و بازتاب این آموزشها بر بچهها را بررسی خواهند کرد.
تأثیر محتوای آموزشی بر روی بچههای مهدهای کودک بررسی میشود
خاکی موضوع مهم بعدی در خصوص آموزش کودکان را «مستندسازی» عنوان و اظهار کرد: باید به طور علمی و دقیق بدانیم در مهدهای کودک ما چه خبر است بر همین اساس با یک گروه کارشناس مسلط به مباحث روز، مدیران، اولیا و کانون مهدها جلسهای برگزار میشود تا یک برنامه مدون برای بررسی و مستندسازی تأثیر محتوای آموزشی بر روی بچهها تهیه شود؛ امیدواریم این طرح تدوین و تا شش ماه آینده اجرا شود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سؤال که تاکنون گزارشی مبنی بر مخالفت خانوادهها با ارائه مباحث دینی در مهدهای کودک داشتهاید؟ گفت: خیر. دیدگاه ما این است که باید بر اساس نیازهای خانواده و جامعه حرکت کنیم ما هم با توجه به بافت بومشناختی جامعه اسلامیمان حرکت میکنیم. تاکنون هیچ گلایهای در خصوص مباحث دینی که در مهدهای کودک ارائه شده، نداشتهایم و برعکس خانوادهها علاقهمند بودهاند. خانوادهها خوشحال هستند که بچهها را با ابعاد معنوی آشنا میکنیم.
وی در پایان گفت: امروزه جوامع و افرادی هم که نگاه دینی ندارند به نگرش اخلاقی روی آوردهاند. جامعه ما که یک جامعه اسلامی است قطعاً گرایش ما در این مسئله زیاد است اگر بتوانیم کلام، عمل و رفتارمان با بحثها یکسان باشد خانوادهها هم مشکلی ندارند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰