تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1396 - 20:50
کد خبر : 23780

ترغیب دانش‌آموزان به نماز با معرفی الگوی شایسته از بین همسالان

ترغیب دانش‌آموزان به نماز با معرفی الگوی شایسته از بین همسالان

حجت‌الاسلام ابوالحسن نبئی، کارشناس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: در بررسی راه‌های جذب دانش آموزان به نماز اولین مسئله، زندگی اجتماعی دانش آموز در محیط خانواده، مدرسه، جامعه و همسالان او است.وی افزود: در این فرآیند دانش‌آموزان در تعامل مستقیم با اطرافیان،

حجت‌الاسلام ابوالحسن نبئی، کارشناس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: در بررسی راه‌های جذب دانش آموزان به نماز اولین مسئله، زندگی اجتماعی دانش آموز در محیط خانواده، مدرسه، جامعه و همسالان او است.
وی افزود: در این فرآیند دانش‌آموزان در تعامل مستقیم با اطرافیان، خانواده، دوستان، مدیران تربیتی، معلمان و مربی، مسجد و روحانیت، تحت تأثیر رفتارها و پیام‌های آنان است و منش‌های آنان را تحت نظر دارد و رفتارهای تعبدی و اخلاقی ایشان را پیگیر است.
نبئی اظهار کرد: شکل‌گیری شخصیت معنوی و اجتماعی دانش‌آموز از ابتدا در خانواده و بعد در مدرسه و در مراتب بعدی از طریق دیگران صورت می‌گیرد، بنابراین هر کدام از الگوهای رفتاری مورد توجه دانش‌آموز است و تحت تأثیر آن رفتارها قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: یکایک ارزش‌های موجود در جامعه و خانواده چه در جنبه‌های مثبت و چه در جنبه‌های منفی، شخصیت نوجوان و جوان را پی‌ریزی کرده و در نگرش مثبت و یا منفی او نسبت به محیط اطراف خود نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

نقش الگویی والدین در پایبندی فرزندان به اعتقادات دینی
نبئی گفت: تربیت و پرورش فرزندان سالم از حیث اعتقادی و منش‌های پسندیده در گرو توجه کافی به مسائل محیطی و رفتاریی است؛ چنانچه پدر و مادر خانواده به نقش الگویی خود توجه داشته باشند و در تنظیم روابط خویش با فرزندان همت گمارند و تعهد به اصول اخلاقی و انسانی و بالاخره مذهبی را پیشه خود سازند، احساس خوب و ارزشمند، پایبند به مسائل معنوی را به فرزندان خود تقدیم خواهند کرد.
این کارشناس دینی تصریح کرد: به میزانی که رفتارهای سنجیده، الگوها و مسئولان تربیتی در شکل‌گیری شخصیت معنوی و سجایای انسانی کودک و نوجوانان تأثیرگذاراست، نمایش رفتارهای متضاد اخلاقی و مذهبی نیز در تخریب این شخصیت موثر است.
وی عنوان کرد: اما نقش والدین و مربیان به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه این تلاش نظر به آینده‌ای دوخته است که برای ساختنش زمان، هزینه و انرژی بسیاری صرف شده است، این آینده و در نتیجه چگونه شدن را والدین و مربیان به نمایندگی از جامعه در معرض دید نوجوان و جوان قرار می‌دهند که این هویت مورد انتظار است.

مدرسه به عنوان دومین محیط تأثیرگذار در کودکان و نوجوانان
نبئی بیان کرد: پس از خانواده، که به عنوان اصلی‌ترین سازمان در نهادی و درونی شدن رفتارها برای کودک و نوجوان کمک می‌کند و اولین تجربیات زندگی را در اختیارش قرار می‌دهد، مدرسه جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.
وی اضافه کرد: در این سازمان معلم و مربی الگوهایی هستند که بیشترین درصد مقبولیت را در پیش کودک و نوجوان دارند، از همین رو گذر از این مرحله در ساختار ذهنی و رفتاری کودک و نوجوان با اهمیت است.
کارشناس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه هوشیاری والدین و مربیان دلسوز و آگاه این امکان را برای دانش‌آموز به وجود خواهد آورد که با همانند‌سازی، بهترین الگوهای رفتاری را برای خود انتخاب کند، اظهار کرد: بنابراین شرکت فعالانه مدیران و مربیان در عرصه‌های فرهنگی و ترویج ارزش‌های انسانی و اخلاقی توأم با عمل، شناخت معیارهای فضیلت و انسان‌های فاضل را برای نوجوان آسان‌تر خواهد کرد.

ترغیب دانش‌آموزان به نماز با معرفی الگوی شایسته از بین همسالان

نقش تکوینی مدیران و معلمان در شکل‌گیری شخصیت دانش آموز
وی با اشاره به اینکه الگو بودن مدیران و مربیان نقش اساسی را در تکوین شخصیت دانش‌آموزان ایفا می‌کند گفت: چنانچه مدیران، معلمان و مربیان همراه دانش‌آموز در نماز جماعت مدرسه شرکت فعال داشته باشند و در اجرای فرامین الهی و مواظبت در رفتار و گفتار خود کوشش کنند، دانش آموز رغبت پیدا خواهد کرد که با علاقه‌مندی بیشتر در نماز حضور یابند.
وی اعتقاد والدین دانش‌آموز به خداوند و عمل به دستور او را در جذب فرزندان به نماز موثر دانست و اظهار کرد: اگر چه صحبت ما بر سر ارائه الگوهای صحیح برای نوجوانان و جوان است تا آنان را نسبت به اقامه نماز تشویق و ترغیب کند، توجه به این نکته نیز قابل تأمل است که حتما بزرگسالان نیز از این امر مستثنی نیستند و به نحوی متأثر از الگوها هستند.

ارائه الگویی از بین همسالان و تأثیر آن در دانش‌آموز
وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل موثر در ترغیب دانش آموزان به نماز ارائه الگویی از جنس و سن خودشان است به عنوان مثال تشویق موذن و مکبر برتر مدرسه، نقش موثری در ترغیب دانش‌آموزان به حضور در نمازخانه و در نتیجه ترغیب به نماز خواندن دارد که امید است در مدارس با معرفی الگوهای شایسته در جهت تقویت باورهای اعتقادی و مذهبی آنان گام برداریم.
نبئی اظهار کرد: همچنین دانش‌آموزان از امام جماعت به روز و پاسخگویی سوالات‌شان استقبال می‌کنند، از طرفی ایجاد فضای مناسب فیزیکی در نمازخانه‎ها نیز تأثیر بسزایی در حضور پررنگ دانش آموزان به نماز جماعت دارد.

نقش رسانه در معرفی الگوی برتر
وی تقویت پل ارتباطی بین والدین و مربیان مدارس را برای شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و ترغیب به نماز و رعایت سایر ارزش‌های اخلاقی مهم برشمرد و ابراز کرد: نقش رسانه به ویژه صدا و سیما در شناساندن الگوهای برتر دانش‌آموزی در عرصه نماز ، قرآن و … خیلی تأثیرگذار است اما متأسفانه در این امراز سوی رسانه ها کوتاهی شده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد