ترغیب دانشآموزان به نماز با معرفی الگوی شایسته از بین همسالان
حجتالاسلام ابوالحسن نبئی، کارشناس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: در بررسی راههای جذب دانش آموزان به نماز اولین مسئله، زندگی اجتماعی دانش آموز در محیط خانواده، مدرسه، جامعه و همسالان او است.وی افزود: در این فرآیند دانشآموزان در تعامل مستقیم با اطرافیان،
حجتالاسلام ابوالحسن نبئی، کارشناس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: در بررسی راههای جذب دانش آموزان به نماز اولین مسئله، زندگی اجتماعی دانش آموز در محیط خانواده، مدرسه، جامعه و همسالان او است.
وی افزود: در این فرآیند دانشآموزان در تعامل مستقیم با اطرافیان، خانواده، دوستان، مدیران تربیتی، معلمان و مربی، مسجد و روحانیت، تحت تأثیر رفتارها و پیامهای آنان است و منشهای آنان را تحت نظر دارد و رفتارهای تعبدی و اخلاقی ایشان را پیگیر است.
نبئی اظهار کرد: شکلگیری شخصیت معنوی و اجتماعی دانشآموز از ابتدا در خانواده و بعد در مدرسه و در مراتب بعدی از طریق دیگران صورت میگیرد، بنابراین هر کدام از الگوهای رفتاری مورد توجه دانشآموز است و تحت تأثیر آن رفتارها قرار میگیرند.
وی ادامه داد: یکایک ارزشهای موجود در جامعه و خانواده چه در جنبههای مثبت و چه در جنبههای منفی، شخصیت نوجوان و جوان را پیریزی کرده و در نگرش مثبت و یا منفی او نسبت به محیط اطراف خود نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
نقش الگویی والدین در پایبندی فرزندان به اعتقادات دینی
نبئی گفت: تربیت و پرورش فرزندان سالم از حیث اعتقادی و منشهای پسندیده در گرو توجه کافی به مسائل محیطی و رفتاریی است؛ چنانچه پدر و مادر خانواده به نقش الگویی خود توجه داشته باشند و در تنظیم روابط خویش با فرزندان همت گمارند و تعهد به اصول اخلاقی و انسانی و بالاخره مذهبی را پیشه خود سازند، احساس خوب و ارزشمند، پایبند به مسائل معنوی را به فرزندان خود تقدیم خواهند کرد.
این کارشناس دینی تصریح کرد: به میزانی که رفتارهای سنجیده، الگوها و مسئولان تربیتی در شکلگیری شخصیت معنوی و سجایای انسانی کودک و نوجوانان تأثیرگذاراست، نمایش رفتارهای متضاد اخلاقی و مذهبی نیز در تخریب این شخصیت موثر است.
وی عنوان کرد: اما نقش والدین و مربیان به همین جا ختم نمیشود، بلکه این تلاش نظر به آیندهای دوخته است که برای ساختنش زمان، هزینه و انرژی بسیاری صرف شده است، این آینده و در نتیجه چگونه شدن را والدین و مربیان به نمایندگی از جامعه در معرض دید نوجوان و جوان قرار میدهند که این هویت مورد انتظار است.
مدرسه به عنوان دومین محیط تأثیرگذار در کودکان و نوجوانان
نبئی بیان کرد: پس از خانواده، که به عنوان اصلیترین سازمان در نهادی و درونی شدن رفتارها برای کودک و نوجوان کمک میکند و اولین تجربیات زندگی را در اختیارش قرار میدهد، مدرسه جایگاه ویژهای را به خود اختصاص میدهد.
وی اضافه کرد: در این سازمان معلم و مربی الگوهایی هستند که بیشترین درصد مقبولیت را در پیش کودک و نوجوان دارند، از همین رو گذر از این مرحله در ساختار ذهنی و رفتاری کودک و نوجوان با اهمیت است.
کارشناس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه هوشیاری والدین و مربیان دلسوز و آگاه این امکان را برای دانشآموز به وجود خواهد آورد که با همانندسازی، بهترین الگوهای رفتاری را برای خود انتخاب کند، اظهار کرد: بنابراین شرکت فعالانه مدیران و مربیان در عرصههای فرهنگی و ترویج ارزشهای انسانی و اخلاقی توأم با عمل، شناخت معیارهای فضیلت و انسانهای فاضل را برای نوجوان آسانتر خواهد کرد.
نقش تکوینی مدیران و معلمان در شکلگیری شخصیت دانش آموز
وی با اشاره به اینکه الگو بودن مدیران و مربیان نقش اساسی را در تکوین شخصیت دانشآموزان ایفا میکند گفت: چنانچه مدیران، معلمان و مربیان همراه دانشآموز در نماز جماعت مدرسه شرکت فعال داشته باشند و در اجرای فرامین الهی و مواظبت در رفتار و گفتار خود کوشش کنند، دانش آموز رغبت پیدا خواهد کرد که با علاقهمندی بیشتر در نماز حضور یابند.
وی اعتقاد والدین دانشآموز به خداوند و عمل به دستور او را در جذب فرزندان به نماز موثر دانست و اظهار کرد: اگر چه صحبت ما بر سر ارائه الگوهای صحیح برای نوجوانان و جوان است تا آنان را نسبت به اقامه نماز تشویق و ترغیب کند، توجه به این نکته نیز قابل تأمل است که حتما بزرگسالان نیز از این امر مستثنی نیستند و به نحوی متأثر از الگوها هستند.
ارائه الگویی از بین همسالان و تأثیر آن در دانشآموز
وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل موثر در ترغیب دانش آموزان به نماز ارائه الگویی از جنس و سن خودشان است به عنوان مثال تشویق موذن و مکبر برتر مدرسه، نقش موثری در ترغیب دانشآموزان به حضور در نمازخانه و در نتیجه ترغیب به نماز خواندن دارد که امید است در مدارس با معرفی الگوهای شایسته در جهت تقویت باورهای اعتقادی و مذهبی آنان گام برداریم.
نبئی اظهار کرد: همچنین دانشآموزان از امام جماعت به روز و پاسخگویی سوالاتشان استقبال میکنند، از طرفی ایجاد فضای مناسب فیزیکی در نمازخانهها نیز تأثیر بسزایی در حضور پررنگ دانش آموزان به نماز جماعت دارد.
نقش رسانه در معرفی الگوی برتر
وی تقویت پل ارتباطی بین والدین و مربیان مدارس را برای شکلگیری شخصیت دانشآموزان و ترغیب به نماز و رعایت سایر ارزشهای اخلاقی مهم برشمرد و ابراز کرد: نقش رسانه به ویژه صدا و سیما در شناساندن الگوهای برتر دانشآموزی در عرصه نماز ، قرآن و … خیلی تأثیرگذار است اما متأسفانه در این امراز سوی رسانه ها کوتاهی شده است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰