تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1396 - 8:10
کد خبر : 23733

چرا حجاب در ایران اختیاری نیست؟

چرا حجاب در ایران اختیاری نیست؟

افکارنیوز: یکی از مناقشات و سؤالاتی که برخی افراد در برخی محافل مطرح می‌کنند، این است که اگر حجاب در جامعه اجباری است، چرا در دیگر کشور‌های اسلامی این گونه نیست، همانند لبنان، عراق، مالزی، عربستان و فقط در شهر‌های مذهبی آن کشور‌ها بی حجابی دیده نمی‌شود؟ ملاک و معیار احکام اسلامی نکته بسیار مهمی

افکارنیوز: یکی از مناقشات و سؤالاتی که برخی افراد در برخی محافل مطرح می‌کنند، این است که اگر حجاب در جامعه اجباری است، چرا در دیگر کشور‌های اسلامی این گونه نیست، همانند لبنان، عراق، مالزی، عربستان و فقط در شهر‌های مذهبی آن کشور‌ها بی حجابی دیده نمی‌شود؟

ملاک و معیار احکام اسلامی

نکته بسیار مهمی که در خصوص این پرسش باید به آن توجه داشت این است که ماهیت و حقیقت اجرای احکام اسلامی دایر مدار نوع عملکرد و مدیریت کشور‌های به ظاهر اسلامی نیست؛ چرا که اگر قرار باشد ملاک و معیار استخراج احکام اسلامی، بسته به نوع عملکرد و مدیریت کشور‌ها باشد، در این صورت همین پرسش می‌تواند در سایر موضوعات نیز مطرح شود، برای نمونه چرا در برخی کشور‌های اسلامی شراب سرو می‌شود، و یا اینکه معاملات ربوی آزاد است، و یا روابط نامشروع و دیسکو‌ها در هتل‌های چند ستاره عربی قانونی شده است. آیا وجود این منکرات اجتماعی در این کشور‌ها مجوزی برای گسترش و آزادی آن‌ها در سایر بلاد اسلامی می‌شود؟

برخی از آزادی‌ها در تضاد جدی با آیات الهی

آیا آزاد کردن بی حجابی در برخی کشور‌های عربی مصداق روشن اشاعه فحشا و منکر نیست؟! [۱]و اینکه آیا این آزادی در جامعه در ضدیت آشکار با آیات امر به معروف و نهی از منکر نیست که خدای متعال آن را در جامعه بر همگان واجب کرده است؟ [۲]، آیا شعائری همچون حجاب اسلامی جزئی از حدود الهی نیست که آمران به معروف و ناهیان از منکر باید، نسبت به آن رفتار و کنش صحیح و اخلاقی داشته باشند. [۳]وقتی بی حجابی در جامعه آزاد و قانونی شود، یعنی این قانون در نقطه مقابل آیات حجاب و عفاف قرار گرفته است، در این چنین فضایی آیا آیات وحی مقدم است یا قوانین سکولار کشور‌های اسلامی که در پی اهداف خاص سیاسی و اجتماعی هستند؟

اگر در برخی کشور‌های عربی که داعیه اسلامی بودن دارند مقررات دینی و اسلامی حجاب رعایت نمی‌شود، نمی‌توانند الگو و اسوه‌ی جوامع اسلامی باشند.

حکم حجاب توریست‌های غیر مسلمان

اصل وجوب و رعایت پوشش و حفظ حجاب در جامعه اسلامی بنا بر ادله کامل قرآنی و روایی بر تمام مسلمانان واجب است؛ و در این مسأله اختلافی بین فق‌ها و محققان علوم اسلامی وجود ندارد؛ چرا که رعایت حجاب یکی از ضروریات دین مبین اسلامی است، و حاکم اسلامی نیز موظف است حافظ حریم و حرمت آن دستورات در جامعه اسلامی باشد، ولی سؤالی که در خصوص رعایت این حکم الهی در خصوص اهل کتاب و غیر مسلمانان مطرح است این است که، هر چند اصل رعایت حجاب در ادیان توحیدی همچون یهودیت، مسیحیت و … مورد اشاره قرار گرفته است، حال وظیفه این دسته افراد در جامعه اسلامی چیست؟ آیا آنان نیز باید به آداب اسلامی مقید باشند یا خیر و دیگران در خصوص آن‌ها چه مسئولیتی برعهده دارند؟ در جواب این پرسش به چند نکته اشاره می‌کنیم:

۱- برخی از محققان بر این باورند که بر اساس مبنایی که در بین عالمان شیعی وجود دارد تردیدی در وجوب پوشش بر زنان غیر مسلمان نیست. دست کم در ممالک اسلامی، رعایت عرف و قوانین اسلامی بر این افراد لازم است. برای نمونه صاحب حدائق در قسمتی از کتاب طهارت این چنین بیان می‌دارد: الا الکفار مکلفون بالفروع و لمینقلوا فی المسأله خلافا عن احد من الخاصه و بلمن عامه الا عن ابی حنیفه: کافران بر فروع مکلفند بلکه نزدیک است این سخن میان ایشان به اجماع باشد و در این مسئله از هیچ عالم شیعی بلکه سنی جز ابو حنیفه نقل خلاف نشده است. [۴]۲- قول دیگر نیز وجود دارد، به این معنا، با توجه به اینکه آیات حجاب از جمله آیه ۳۱ سوره مبارکه نور و همچنین آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب دستور حجاب خطاب به مؤمنین است «وَ نِساءِ الْمُؤْمِنین». [۵]، از این رو کنیزان و به تبع اهل کتاب از آن استثناء شده اند. [۶]، از این رو برخی محققان و اندیشمندان اسلامی بر این باورند هر چند به حکم اولی حجاب برای اهل کتاب در جامعه اسلامی الزامی نیست، ولی به حکم ثانی حاکم اسلامی برای حفظ نظام اجتماعی می‌تواند قانونی وضع کند.

آیا آزاد کردن بی حجابی در برخی کشور‌های عربی مصداق روشن اشاعه فحشا و منکر نیست؟! و اینکه آیا این آزادی در جامعه در ضدیت آشکار با آیات امر به معروف و نهی از منکر نیست که خدای متعال آن را در جامعه بر همگان واجب کرده است؟

وظایف و مسئولیت‌های حکومت اسلامی

موضوع دیگری که ارتباط مشخصی با بحث حجاب دارد، وظایف و مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی است که بر عهده حکومت‌های اسلامی نهاده شده است.

۱- احیای ارزش‌های دینی در جامعه: یکی از روشن‌ترین و مهمترین وظایف حاکمان اسلامی در جامعه اسلامی زنده نگه داشتن حدود و مقررات اسلامی در جامعه است، ولی اگر در این بین برخی کشور‌های اسلامی، قوانین اسلامی در آن‌ها رعایت نمی‌شود، این کاستی و نقص، نشأت گرفته از سوء مدیریت آنان است نه از ناحیه دستوارت دینی. خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «همان کسانى که، چون در زمین به آنان توانایى دهیم، نماز برپا مى‌دارند و زکات مى‌دهند و به کارهاى پسندیده وامى‌دارند، و از کارهاى ناپسند باز مى‌دارند، و فرجام همه کار‌ها از آنِ خداست.» [۷]، برخی از محققان از عبارت «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْض» رابطه روشن و دقیقی بین برپایی حکومت و داشتن قدرت و زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر برقرار کرده اند.

۲- اجرای احکام و دستورات دینی در جامعه: هدف و فلسفه حکومت دینی اجرا و زنده نگهداشتن دستورات دینی است، والا جامعه‌ای که دستورات دینی در آن نه توسط مردم و نه توسط حاکمان و متولیان امر رعایت نمی‌شود را نمی‌توان دینی دانست، از این رو اگر در برخی کشور‌های عربی که داعیه اسلامی بودن دارند مقررات دینی و اسلامی حجاب رعایت نمی‌شود، نمی‌توانند الگو و اسوه‌ی جوامع اسلامی باشند. در خصوص برپایی حکومت و اجرای احکام اسلامی در کتاب نهج البلاغه این چنین نقل شده است: «بارالها! تو خود مى‌دانى آنچه از ما برآمده از سر رقابت در سلطنت و میل به افزودن کالاى دنیا نبوده است، بلکه از آن روست که پرچم دین تو را افراشته بینیم و اصلاح را در کشورت آشکار کنیم و بندگان ستمدیده ات را امانى دهیم تا به فرایض و سنّت‌ها و احکامت عمل شود.» [۸]پی نوشت ها:

[۱]. نور/۱۹. «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَهُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ کسانی که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آن‌ها در دنیا و آخرت است.

[۲]. نور، آیه ۳۱ «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ…»

[۳]. «.. اْلآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ؛ آمران به معروف، نهی کنندگان از منکر، وحافظان حدود (و مرز‌های) الهی، (مؤمنان حقیقی اند)؛ و بشارت ده به (اینچنین) مؤمنان!

[۴]. الحدائق الناظره، ج. ۳، ص. ۳۹.

[۵]. سوره مبارکه احزاب آیه ۵۹. «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِن… اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند»

[۶]. وسائل الشیعه، ج‌۴، ص: ۴۱۲. «ابی خالد قماط نقل می‌کند از امام صادق (ع) پرسید: آیا کنیز باید سر خودش را بپوشاند؟ آن‌حضرت فرمود: «اگر خواست می‌تواند بپوشاند و می‌تواند نپوشاند (مخیر است)

[۷]. حج، آیه ۴۱. «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ»

[۸]. نهج البلاغه (للصبحی صالح) ص. ۱۸۹. «اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ الَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَهً»

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد