تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1396 - 21:00
کد خبر : 23689

اقدامی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم/قرآنیان کارون از دارالقرآن حمایت کنند

اقدامی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم/قرآنیان کارون از دارالقرآن حمایت کنند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، از سه ماه گذشته ساخت مرکز دارالقرآن شهرستان کارون از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان آغاز شده است. این پروژه در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم و حمایت از استعدادهای قرآنی این

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، از سه ماه گذشته ساخت مرکز دارالقرآن شهرستان کارون از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان آغاز شده است. این پروژه در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم و حمایت از استعدادهای قرآنی این مناطق از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در حال انجام است.

دارالقرآن کارون

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین بلک مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در ارتباط با راه‌اندازی مراکز دارالقرآن در مناطق حاشیه شهر اهواز با اشاره به اثرگذاری فعالیت‌ مجموعه‌های قرآنی مردمی گفت: با انجام این کار در مناطقی که نمی‌توانیم اداره یا مرکز رسمی دایر کنیم، مجموعه‌های مردمی قرآنی با استفاده از استعداد خود مردم می‌توانند کار قرآنی را پیش ببرند؛ با وجود مشکلات زیادی که در زمینه اعتبارات و بودجه وجود داشت، این کار در دستور کار سازمان قرار گرفت.

زمینه مناسب و استعدادهای قرآنی در شهرستان کارون

وی به راه‌اندازی مرکز دارالقرآن شیبان اشاره کرد و گفت: برای راه‌اندازی این مرکز، یک خانه خریداری شد تا مأمنی برای کودکان و بانوان این شهر باشد؛ چراکه شیبان یک نقطه پراستحقاق از نظر اجتماعی و فرهنگی است. همچنین یک مرکز در منطقه عین‌دو پیگیری شد، بیش از دو تا سه سال پیش آن مکان خریداری و با حداقل‌ها راه‌اندازی شده است. 

بلک با اشاره به اهمیت کار قرآنی در شهرستان کارون به جهت نیروخیز بودن محیط و استعدادهای آن شهرستان بر لزوم توسعه فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: با وجود مسائلی که در اجرای این پروژه وجود داشت، از پشتیبانی و همراهی استاندار خوزستان، فرماندار کارون و شهردار این شهرستان قدردانی می‌کنیم. 

دارالقرآن کارون

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در شش ماه نخست سال آینده پروژه ساخت دارالقرآن کوت‌عبدالله به پایان برسد.  

محمدعلی کتانباف‌نژاد، مسئول دفتر فنی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان نیز در محل دارالقرآن توضیحاتی در باب پروژه بیان کرد و گفت: از سال ۹۳ اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در تکاپوی فراهم کردن تمهیدات این پروژه بود؛ ولی متأسفانه شهرستان کارون همکاری لازم را در این زمینه با سازمان نداشت؛ با اینکه قرار بود سازمان هزینه کند و برخورداری از یک دارالقرآن اعتبار خوبی برای کارون که شهرستان نوپایی است، به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: از سال ۹۳ چندین زمین برای ساخت دارالقرآن کارون به اداره‌کل پیشنهاد داده شد، اعتبار لازم در اختیار بود؛ ولی متأسفانه جلوی کار گرفته می‌شد تا اینکه به این نتیجه رسیدیم در این نقطه، دارالقرآن کارون ساخته شود. در حال حاضر سه ماه است که کار ساخت دارالقرآن آغاز شده و ما مشغول به کار هستیم.

مسئول دفتر فنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: زمین دارالقرآن از سوی شورای شهر و شهرداری به پروژه دارالقرآن واگذار شده است. این پروژه در زمینی به متراژ ۱۰۰۰ مترمربع احداث می‌شود و ۱۱۰۰ متر زیربنا دارد که در دو طبقه ساخته می‌شود؛ یک طبقه آن اداری است و طبقه دیگر کاملاً آموزشی و شامل ۱۰ کلاس و یک سالن چندمنظوره با ۲۵۰ متر زیربنا است.

هزینه ساخت دارالقرآن کارون بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان است

کتانباف‌نژاد با بیان اینکه این دارالقرآن مجموعه کاملی است و نمای قرآنی زیبایی دارد، افزود: در این پروژه یک باغ قرآنی نیز پیش‌بینی شده است که ۷۰۰ متر زیربنا دارد و در جلوی پروژه احداث می‌شود. در این باغ درخت‌های قرآنی مثل خرما، انجیر و زیتون کاشته می‌شود. بخشی از این باغ فضای بازی برای کودکان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، هزینه ساختمانی این پروژه بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان برآورد شده است و حدود ۲ میلیارد تومان تجهیزات لازم دارد.

مسئول دفتر فنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: در این سه ماه با سرعت جلو آمدیم و تا پایان امسال ان شاءالله طبقه دوم ساخته می‌شود و تا شهریور و مهر سال ۹۷ به احتمال زیاد این کار تکمیل شود؛ البته اگر موانع برطرف شود.

همچنین قاسم مقدمی کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان نیز درباره دارالقرآن کارون با بیان اینکه مجموعه سازمان مصمم بوده است که دارالقرآنی را در بهترین نقطه این شهرستان احداث کند، گفت: اداره‌کل چند سال است که مناطق محروم را به جهت ظرفیت‌های بالقوه قرآنی که آنجا وجود دارد مورد توجه قرار داده است و یکی از اهداف اصلی ایجاد این دارالقرآن‌ها شناسایی و تقویت و جذب نیروهای قرآنی است. بحمدالله در عین‌دو و شیبان این دارالقرآن‌ها راه‌اندازی شده است؛ اما دیدی که به شهرستان کارون وجود دارد، ویژه است.

دارالقرآن کارون می‌تواند پایگاهی برای فعالیت‌های قرآنی این شهرستان باشد

وی ادامه داد: هر چند موانعی بر سر راه وجود دارد؛ اما این اتفاق در حال انجام است. یکی از مسائل اصلی این است که بسیاری از نیروهای خوب قرآنی، استادان، حافظان و قاریان مناطق محروم ما، از یک پایگاه متمرکز که محل رجوعشان باشد و در آن مورد حمایت قرار بگیرند، محروم هستند، این مرکز می‌تواند پایگاه و پناهگاهی برای این نیروهای قرآنی باشد.

مقدمی تصریح کرد: نیروهای قرآنی در این مناطق همیشه از نبود امکانات رنج می‌برند و این مرکز برای برگزاری دوره‌های تخصصی تربیت کادر، کارگاه‌های تخصصی در بخش‌های مختلف می‌تواند پایگاه خوبی باشد.

وی ادامه داد: ما در ابلاغ برنامه‌ها و طرح‌ها، شهرستان کارون را ویژه می‌بینیم، اما به دلیل نبود مرکز و پایگاهی که بتواند جامع باشد، آن مبلغ هنوز در این مناطق خوب هزینه نشده و آن برنامه‌ها خوب عملیاتی نشده‌اند. قطعاً با وجود این مرکز می‌توان این فعالیت‌ها را سروسامان داد و فراتر از طرح‌های ابلاغی کار کرد.

کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان تأکید کرد: کارون باید ویژه‌تر دیده و در سطح کشور مطرح شود؛ همان‌طور که پیشکسوتان و شخصیت‌های قرآنی عین دو باید این جایگاه را در سطح کشور پیدا کنند. ما از نزدیک با ظرفیت‌های شهرستان کارون آشنا هستیم و با وجود محدودیت‌ها، ظرفیت‌های بسیار بالایی در این شهرستان وجود دارد؛ اما این ظرفیت‌ها نیاز به ساماندهی، نظارت و انسجام دارند.

مقدمی گفت: شرایط شهرستان کارون ویژه است؛ مناطق دیگری همچون عین‌دو به دلیل وجود شخصیت‌ها و نیروهای پیشکسوت قرآنی و با وجود مؤسسات و مراکز قرآنی، خلأ فعالیت‌های قرآنی پر شده است، با وجود این، سازمان لازم دانست مرکزی برای رجوع این مؤسسات و ساماندهی فعالیت‌ها و پایگاهی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها در این منطقه ایجاد کند. دارالقرآن شهرستان کارون در پی آن است که این ظرفیت را ایجاد کند. ما در این شهرستان مؤسسه قرآنی داریم، اما مؤسسات قرآنی همیشه از محدودیت فضا رنج می‌برند.

دارالقرآن کارون

یکی از اهم وظایف دارالقرآن‌ها نظارت و واگذاری و حمایت از فعالیت‌های قرآنی است

وی با بیان اینکه این مرکز با این هدف که بتواند گردآورنده اهم فعالیت‌های مؤسسات قرآنی شهرستان و سازمان تبلیغات باشد، ساخته می‌شود، گفت: یکی از اهم وظایف دارالقرآن‌ها نظارت و واگذاری و حمایت فعالیت‌های قرآنی است و سازمان سعی کرده است در بخش نظارت بر فعالیت‌ها ورود کند و خود کمتر متصدی کارهای اجرایی باشد.

کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تأمین نیروی این دارالقرآن‌ گفت: سازمان به دنبال آن است که کارشناس و نیروهای متخصص قرآنی این دارالقرآن تأمین شود. کمبود نیرو از مشکلات اساسی سازمان تبلیغات اسلامی چه در ستاد و چه در برخی شهرستان‌ها است؛ البته این به دلیل تعداد زیاد شهرستان‌هایی است که ما داریم. ما نسبت به بقیه استان‌ها از شعب زیادی برخورداریم و بحمدالله ۷۰ درصد پست‌های قرآنی ادارات در شهرستان‌ها تأمین شده است.

مقدمی ادامه داد: اما کارون شهرستان نوپایی است و تأمین نیرو و اعتبارات جاری آن زمان می‌برد. در زمینه اعتبارات جاری این دارالقرآن و دارالقرآن سه‌راه فرودگاه پیگیری‌هایی در حال انجام است.

قرآنیان شهرستان این دارالقرآن را خانه و مرکز خود بدانند و از آن حمایت کنند

وی اظهار کرد: این همه پیگیری و تلاش استان برای تأسیس دارالقرآن هیچ دلیلی جز دغدغه و حمایت از قرآنیان این مناطق ندارد. انتظار این است که قرآنیان شهرستان این دارالقرآن را خانه و مرکز خود بدانند و زبانی و عملی حمایت خود را از این طرح و برنامه داشته باشند.

کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: هدف این مرکز ساماندهی فعالیت‌های قرآنی مردمی است و از همین رو انتظار می‌رود خود مردم و مؤسسات بیایند و از اینجا حمایت کنند، مشارکت و همفکری بکنند. این انتظار وجود دارد که نیروهای مردمی قرآنی؛ شخصیت‌های قرانی، قاریان، حافظان، گروه‌های تواشیح و … از این کار حمایت کنند تا احساس کنیم این مرکز مورد توجه این منطقه است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد