تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1396 - 8:06
کد خبر : 22877

در انتقال اندیشه های مطهری به نسل دوم و سوم ناموفق بودیم

در انتقال اندیشه های مطهری به نسل دوم و سوم ناموفق بودیم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، مراسم پاسداشت نود و هشتمین سالروز ولادت استاد مرتضی مطهری عصر روز گذشته، (جمعه ۱۳ بهمن ماه) در  خانه موزه شهید مطهری  برگزار شد. در ابتدای این مراسم محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران ضمن تبریک ایام

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، مراسم پاسداشت نود و هشتمین سالروز ولادت استاد مرتضی مطهری عصر روز گذشته، (جمعه ۱۳ بهمن ماه) در  خانه موزه شهید مطهری  برگزار شد. در ابتدای این مراسم محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: امروز سالروز یکی از مهمترین پایه های انقلاب اسلامی است که علاوه بر اینکه متکلم، فیلسوف، عارف و معلم برجسته ای بود در عین حال سیاستمدار بزرگی هم محسوب می شد. در یک نگاه گذرا به زندگیاستاد و نقشی که در یک برهه از تاریخ این کشور ایفا کرد این نکته به ذهن متبادر می شود که آنگونه که باید و شاید درباره ایشان کار نکردیم. امام همواره تأکید کردند  تمام آثار ایشان بی کم و کاست منتشر شود که فقط در انحصار حضرت استاد باقی ماند.

وی افزود: باید دید در انتقال اندیشه های ایشان به نسل دوم و سوم خود توانسته ایم گام برداریم که با کمال تأسف باید گفت خیر نتوانسته ایم. تا به حال چند فیلم مستند راجع به ایشان ساخته شده. آیا فیلمی که تاریخچه ایشان را به تصویر کشد را ساخته ایم؟ یا زندگی نامه ایشان را نوشته ایم؟ جواب همه اینها منفی است.

حق شناس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استاد مطهری از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۵۸ در شهر تهران زندگی کرد، تصریح کرد: به عنوان نماینده شورای شهر در کمیسیون فرهنگی این پروسه جدی وجود دارد که آیا ما درباره این سه دهه زندگی ایشان در شهر تهران توانسته ایم پیوندی را میان او و نسل جوان به جا بگذاریم ولی تقریباً دو سوم زندگی ایشان برای ما ناخوانا است.به گفته همسر ایشان در سال ۱۳۳۱ که استاد مطهری به تهران مهاجرت کردند در مدت ۶ ماه، ۷ بار خانه اشان را جابجا کردند و این برای طلبه ای که از نظر علمی شناخته شده بود جای تعجب دارد. ولی او ترجیح داد در تمام موقعیت هایی که در قم داشت، پشت پا بزند و از آنجا به تهران بیاید چون درد او درد جامعه بود و درد انسان و جوان آن روز را داشت برای همین مسیر دیگری را برای زندگی اش انتخاب کرد.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: ایشان در تهران وارد مدرسه سپهسالار آن موقع شد و بعد از مدتی به دانشگاه ورود پیدا کرد. طی ۲۲ سال استاد مطهری به قطب نیروهای مذهبی در دانشگاه تهران معروف شد و در مقابل آریان پور که قطب چپ در دانشگاه بود، قرار گرفت. یکی از اتفاقات خوبی که در آن مقطع شکل گرفت، انتشار کتاب علمی «داستان و راستان» بود که این کتاب را برای سنین دوره دبستان و راهنمایی تألیف می کند، در حالی که سنگین ترین کتابها را در حوزه فلسفی، مطالعه و منتشر می کند. باید انسان خیلی متفاوت باشد تا به این نقطه برسد و در این حیث احساس وظیفه کند. علاوه بر این، حضور ایشان در مجله زن روز آن زمان که به عنوان نماد تمدن شناخته می شد، نشان از بی پروایی استاد مطهری داشت که می خواست در حوزه زنان هم فعال باشد. نکته ای که ایشان به آن فکر نمی کرد توجه به بدنامی های ظاهری بود و نیت خود را برای حضور در جامعه خالص کرده بود.

وی با اشاره به حضور استاد مطهری در دانشگاه و به عنوان نویسنده کتاب کودک، مجله زن روز و حضور در حسینیه ارشاد تهران ادامه داد: پیوند استاد مطهری پیوند جدی با امام خمینی (ره) به عنوان مخالفت با رژیم گذشته را برقرار کرد و ضمن اینکه مبارزی تمام عیار بود به این حوزه ها هم توجه کامل داشت و این مسئله است که مطهری را مطهری می کند و مورد اعتماد امام (ره) واقع می شود و به عنوان اولین رهبر شورای انقلاب انتخاب شد چون حضور جدی در جامعه داشت.

حق شناس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دشمن بیشتر از ما و بهتر از ما توانست استاد مطهری را بشناسد و می دانست که چه کسی را باید انتخاب کند برای ترور اظهار کرد: باید دید چگونه شد که این انتخاب شکل گرفت و گروهک فرقان از کجا پیدا شد و ریشه آن کجاست. چه کسی درباره گروهک فرقان به آن پاسخ داده و آیا هیچ نسبتی با گروهک های جاسوسی و ساختارهای بین‌المللی و کسانی که می خواهند کشور را به سمت خاصی هدایت کنند نداشته است.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه خانه استاد مطهری را به عنوان نمادی که می تواند معرف استاد مطهری در سی سالی که در تهران حضور داشت، حفظ کرد یادآور شد: استاد مطهری در این۳۰ سال از این خانه با حسینیه ارشاد، دانشگاه تهران، مسجد الجواد، گروه موتلفه و گروه های سیاسی دیگر و افرادی همچون هاشمی رفسنجانی، شهید مفتح و غیره ارتباط داشت تا بتواند این جایگاه را برای شهروند و جوان امروز و نسل فردای ما معرفی کند. ما نباید سالی یک بار در ۱۳ بهمن، یک ساعت را به مطهری اختصاص دهیم. این ظلم به مطهری است و قطعا در این زمینه خوب کار نکرده ایم.

در ادامه این مراسم علی زمانی، استاد دانشگاه تهران گفت: دو شخصیت بزرگ مسیر زندگی مرا عوض کردند، یکی مرحوم دکتر علی شریعتی و دیگری استاد مطهری است و تعبیری است که می گویم دل بردگی اول تا آخر می ماند. زمانی که با استاد مطهری آشنا شدم و آثار ایشان را مطالعه کردم متوجه شدم حرف های او متفاوت است. استادان گرانقدر و متمایز تاکنون زیاد دیده ام ولی استاد مطهری یک حکیم بود و فرق حکیم با فیلسوف معمولی بسیار است. این تفاوت در دو چیز است که وقتی با هم جمع می شود پدیده ای را به وجود می آورد که استاد شریعتی و استاد مطهری را شکل می دهند. در استاد مطهری آگاهی، فهم و درک و دردمندی وجود داشت. اساساً تئولوژی و الهیات آنچیزی است که می گویند باید با فرهنگ دیالوگ داشته باشد و اگر این دیالوگ وجودنداشته باشد موزه می شود و می ماند. متفکران ما باید در این سیل قرار بگیرند و آنچه انسان را جاودانه می کند دردمندی است. استاد مطهری سرش درد می کرد برای اینکه وارد گفتگو شود.

استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خانواده شهید مطهری واقعاً مطهر هستند، تأکید کرد: طبیب یک دوار است. باید دید ما چقدر گفتگو می کنیم، گفتگو به معنای واقعی نه حزبی، سیاسی و غیره. مشکل جامعه کنونی ما گفتگو است. گفتگویی میان متفکران. ویژگی بارز استاد مطهری این بود که گشوده بود و نسبت به همه مسائل اهل گفتگو بود. شنیدن خیلی مهم است ولی گوش های ما اغلب طاقت شنیدن هم ندارد.

وی افزود: نسل ما با خودمان حرف می زند و این مونولوگ و تک گویی است. ما زمانی می توانیم راه مطهری را برویم که این مونولوگ تبدیل به دیالوگ شود. اگر مطهری اکنون بود با توجه به منابعی که ما هم اکنون در اختیار داریم، واقعاً می توانست غوغا کند و در حال حاضر جای کسانی مثل او واقعاً خالی است. اینکه انتخاب شد و رفت، حساب شده بود و مرحوم امام (ره) چقدر باهوش و تفکر آقای مطهری را مانیفست انقلاب معرفی کرد. زیرا امام می دانست چه راهی را می خواهد برود. امیدوارم در مسیر استاد مطهری قدم برداریم.

در ادامه مراسم فاطمه راکعی نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی واز چهره های شاخص فرهنگی کشور با بیان اینکه هر چه زمان می گذرد بیشتر پی می بریم به ارزش وجودی بزرگوارانی چون دکتر شریعتی و استاد مطهری اظهار کرد: این افراد پیامبرگونه رفتار کردند و نروند در گوشه ای بنشینید و کتاب بنویسند بلکه کار پیامبران را دنبال کردند که این روزها جای خالیشان بیشتر دیده می شود. چرا که استاد مطهری در تنویر افکار عمومی خصوصا جوانان دوره خود بسیار نقش داشتند. ما فلسفه حجاب را از او آموختیم و حجاب زن در اسلام را فراگرفتیم.

این شاعر تأکید کرد: امروز نگران دختران جوانی هستم که شاید خیلی از زیبایی های حجاب برای آنها گفته نشده است. چون آگاهانه آن را انتخاب نکره اند و این زیبایی ها با انتخاب ناآگاهانه کوچک می شود. اکنون نگران جایگاه والای زن در جامعه اسلامی هستم.

وی در ادامه به خواندن اشعاری در خصوص حضرت زهرا (س)، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و استاد مطهری پرداخت.

همچنین علی موسوی گرمارودی نیز در این مراسم در خصوص مقام والای استاد مطهری شعرخوانی کرد.

در انتهای این مراسم از کتاب «جامعه و تاریخ در قرآن» نوشته استاد مطهری رونمایی شد و تابلوی یادبودی به خانواده ایشان اهدا شد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد