تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1396 - 10:10
کد خبر : 22550

اولویت دهی به توسعه قرآن، عترت و نماز/ دهه فجر؛ آغاز اجرای طرح «الگوی تلاوت»

اولویت دهی به توسعه قرآن، عترت و نماز/ دهه فجر؛ آغاز اجرای طرح «الگوی تلاوت»

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش امروز ۱۰ بهمن‌ماه، با حضور در نشستی خبری همراه با مدیران کل بخش‌های مختلف به تبیین برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه ایام الله دهه فجر انقلاب

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش امروز ۱۰ بهمن‌ماه، با حضور در نشستی خبری همراه با مدیران کل بخش‌های مختلف به تبیین برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: آموزش و پرورش به دهه فجر از چند منظر می‌نگرد که اولین رویکرد آن مناسبتی و پیروزی انقلاب در این ایام است؛ فرهنگیان و دانش‌آموزان طلایه داران این حرکت بزرگ محسوب می‌شوند چرا که ۴۱ هزار شهید معلم و دانش آموز تقدیم انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس شده است.

وی با بیان اینکه دهه فجر فرصت تربیتی مناسبی برای انتقال گفتمان انقلاب و ارزش‌های دینی و نهادینه کردن آن در باورهای دانش آموزان است، اظهار کرد: از فرصت دهه فجر می‌توان برای دمیدن روح امید و نشاط در فضای آموزش و پرورش نیز بهره گرفت؛ البته امسال این مهم را با توجه به تلاقی ایام دهه فجر با دهه فاطمیه دنبال می‌کنیم.

وی افزود: دهه فجر فرصت مناسبی است تا دانش آموزان خلاقیت‌های هنری خود را در عرصه‌های مختلف به موازات ارزش‌های انقلاب بروز دهند، همچنین افزایش بصیرت و معرفت دانش آموزان نسبت به فلسفه انقلاب را نیز می‌توان در قالب برنامه‌های مختلف در این ایام دنبال کرد.

کاظمی به برخی سیاست‌های در نظر گرفته شده برای اجرای برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: تمرکز خود را به سمت مدرسه برده‌ایم و برنامه‌ها با نگاه مدرسه محوری برای حضور باشکوه دانش آموزان در تمام عرصه‌ها در نظر گرفته شده است؛ همچنین زمینه سازی برای حضور دانش‌آموزان با ظرفیت تمام تشکل‌های دانش آموزی در دستور کار است.

کاظمی تأکید بر جایگاه رفیع مقام معظم رهبری و هدایت انقلاب پس از رحلت امام خمینی(ره) را از جمله محورهای مدنظر آموزش و پرورش برشمرد و عنوان کرد: ۱۲ بهمن‌ماه که آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی است با روز پنجشنبه که مدارس تعطیل هستند مصادف شده است، در این راستا به صورت نمادین گلبانگ انقلاب به صدا درمی‌آید و گروه سرود هزار و ۳۵۷ نفری نیز اجرای هنری خواهند داشت، اما به صورت سراسری در روز ۱۴ بهمن‌ماه، زنگ انقلاب در تمام مدارس به صدا درمی‌آید.

وی ادامه داد: مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز با حضور با شکوه دانش‌آموزان و متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و هر یک از تشکل‌های دانش آموزی برنامه‌های مختلفی را در این روز اجرا می‌کنند.

وی از ابلاغ کتابچه طلیعه فجر به مدارس خبر داد و گفت: در این کتابچه روزشمار انقلاب اسلامی لحاظ شده و برنامه‌های مصوب نیز در اختیار مدارس قرار گرفته است. همچنین در پایان این فترچه فرم ارزشیابی برنامه‌های دهه فجر قرار داده شده تا از میزان اثرگذاری و رضایت دانش آموزان مطلع شویم و در برنامه‌های سال آینده لحاظ کنیم.

کاظمی به تبیین برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه ایام الله دهه فجر پرداخت و گفت: تجدید میثاق جامعه فرهنگیان و دانش‌آموزان با آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهدا و همچنین فضاسازی و صحنه‌آرایی فضاهای آموزشی برای ایجاد روحیه نشاط و امید از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

وی همچنین یه برگزاری مسابقات ویژه کتابخوانی روزنامه دیواری، سرود، قرآن و مسابقات ورزشی جام فجر اشاره و عنوان کرد: پرچم به عنوان نماد هویت دینی و ملی توسط دانش آموزان در تمام مراسم برافراشته می‌شود.

کاظمی اثربخشی برنامه‌ها را در گرو توجه به چند موضوع دانست و گفت: باید برنامه‌ها را به سمت مدارس ببریم و فرا گیری بیشتری به آن ببخشیم، همچنین مشارکت پذیری همه دانش‌آموزان را درخواست کنیم و بر هویت ملی و دینی تمرکز بیشتری داشته باشیم؛ در این راستا پوستری طراحی شده و به تمام مدارس کشور فرستاده شده است.

وی از در نظر گرفتن دو سرود متفاوت برای مقطع ابتدایی و دبیرستان خبر داد و گفت: این سرود با رویکرد حماسی، انقلابی، ولایی و غرورآفرینی در اختیار تمام مدارس گذاشته شده است. نمایشگاه سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی با محوریت گفتمان سازی انقلاب نیز در مدارس برپا می‌شود تا مدرسه بنا به ظرفیت‌های ملی و خلاقیت‌های دانش آموزی نسبت به اجرای این نمایشگاه اقدام ‌کند.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری جلسات استماع تلاوت قرآن در ایام الله دهه فجر خبر داد و افزود: همایش یاوران انقلاب در ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش کشور با حضور پیشتازان سازمان دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

کاظمی همچنین از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده را برگزاری نمایشگاه مدرسه انقلاب در سه هزارو ۵۰۰ مدرسه کشور برشمرد و اظهار کرد: باید به هویت ملی و دینی دانش‌آموزان توجه ویژه داشته باشیم و این مهم را در قالب برنامه‌های مختلف دنبال کنیم.

کاظمی با تأکید بر اینکه تربیت محصول متغیرهای متفاوتی است، گفت: خانواده، جامعه، رسانه و فضای مجازی را نباید نادیده گرفت؛ آموزش و پرورش از حداکثر ظرفیت خود برای تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی مبتنی بر سند تحول استفاده کرده است ولی به تنهایی نمی‌تواند در این راه گام بردازد، بلکه نیاز به کمک و مشارکت تمام دستگاه‌های تربیتی دارد. نهاد خانواده باید همگام با رویکردهای آموزش و پرورش گام بردارد تا فعالیت‌ها اثرگذاری بیشتری داشته باشد، درواقع می‌توان گفت آموزش و پرورش تمام تلاش خود را انجام داده است.

وی در بخش دیگری از این نشست به بیان سه استراتژی مهم معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت که مبنای نظری، عملی و میدانی دارد از جمله اهداف مهم ما محسوب می‌شود.

وی توسعه مهارت‌های دانش آموزی در بخش‌های مختلف و فعالیت‌های اخلاق محور با فعالیت‌های خرد و اثربخش را از دیگر اهداف این معاونت برشمرد و عنوان کرد: باید روحیه امید، نشاط و شادابی را در مدارس افزایش دهیم؛ این سه محور با نگاه کیفیت بخشی و اثر بخشی مدنظر قرار دارد و برنامه‌های استراتژی بر این مبنا تدوین می‌شوند.

بنابر گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این نشست مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز نیز به تبیین برخی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دهه فجر انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: دانش آموزان درک صحیحی از دوران انقلاب اسلامی ندارند و ما وظیفه داریم دستاوردهای انقلاب را به آنان معرفی کنیم.

وی ایجاد ۷۵۰ دارالقرآن کریم، برپایی محافل انس با قرآن، فعالیت گروه‌های تواشیح و سرود، اجرای نهضت حفظ قرآن کریم را از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست که در مدارس شاهد شکل‌گیری آن هستیم.

مسیب‌زاده از اجرای مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن کریم در ۱۴ رشته همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: طرح ملی الگوی تلاوت نیز با همکاری آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن‌های آموزش و پرورش همزمان با ایام الله دهه فجر در ۱۲ استان کشور آغاز به کار می‌کند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد