نیت انسان ملاک جزای اعمال است
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه زمر گفت: خداوند تبارک و تعالی در آیه ۳۰ سوره زمر، یک نوع مقایسهای بین پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و مخالفان انجام
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه زمر گفت: خداوند تبارک و تعالی در آیه ۳۰ سوره زمر، یک نوع مقایسهای بین پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و مخالفان انجام داده که از یک طرف احکام مشترک دارند و از یک طرف با هم چقدر تفاوت دارند؛ یعنی مرگ، را عاملی مشترک میان تمام انسانها برشمرد که پیامبر نیز از آن استثناء نیست.
وی افزود: در آیه ۳۰ به بعد فرمود: «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَیِّتُونَ ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ عِنْدَ رَبِّکُمْ تَخْتَصِمُونَ؛ سپس شما روز قیامت پیش پروردگارتان مجادله خواهید کرد؛ «فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَکَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جَاءَهُ أَلَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْکَافِرِینَ» که به اختصام اهل نار اشاره فرمود.
این استاد تفسیر حوزه بیان کرد: در این آیات تاکید شده چه کسی ظالمتر از کسی است که بخواهد به خدا دروغ ببندد یا تکذیب کند وقتی صدق برای او روشن است که عرض کردم این در واقع یک نوع برهانی است که یا پیغمبر راست میگوید و یا دروغ؛ اگر دروغ باشد پیغمبر به جهنم میرود و اگر راست بگوید شما که دارید تکذیب میکنید جهنمی میشوید.
هادوی تهرانی با اشاره به آیه «وَالَّذِی جَاءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِ أُولَئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ» گفت: بعد فرمود، کسانی که تصدیقش کردند، اهل تقوا هستند و جزء محسنین خواهند بود و پاداش خود را دریافت میکنند.
وی افزود: البته اینطور نیست که این محسنین بی نقص وعیب باشند، ولی خدا اینها را پاداش نیکو میدهد؛ زیرا خداوند، بهترین کاری را که کردند ملاک قرار میدهد نه کارهای پایینترشان را؛ که این نهایت رحمت الهی است که از یک طرف آن نقصها و عیبهای این افراد را میپوشاند و نمیگذارد به تعبیری که در روایات و دعاها وارد شده اینها در نزد دیگران به اصطلاح مفتضح بشوند و آبرویشان برود و از آن طرف در مقام جزای خیر، بالاترین عمل را ملاک جزا قرار میدهد.
هادوی تهرانی با بیان اینکه کیفیت عمل در نزد خداوند مهم است و نه صرفا کمیت آن بیان کرد: کیفیت عمل مهم است نه کمیت عمل؛ این که شما هزار رکعت نماز بخوانی، خوب است، اما مهمتر این است که چطور نماز میخوانی؛ آن حال موقع نماز خواندن و توجه موقع نماز مهم است؛ آن ارتباطی که شخص پیدا میکند با خداوند تبارک و تعالی در موقع نماز مهم است؛ این که شما همه روزهای سال را روزه بگیرید خوب است، اما مهمتر این است که این چند روزی که واجب است روزه میگیریم چه جوری روزه میگیریم؛ چقدر اون روزه شما غیر از نخوردن و نیاشامیدن، روزه هست؟ ملاک در واقع نیت افراد است که نیتها هرچقدر خالصتر باشد، هر چقدر برای خدا باشد، آن عمل کیفیت بهتری دارد.
وی افزود: البته تشخیص اینکه واقعا چه کاری برای خدا هست، چه کاری برای خدا نیست، این چیزی است که از یک طرف انسان باید دانشش را پیدا بکند؛ تقلیدا یا اجتهادا که مرحوم بحرالعلوم در آن رساله سیر و سلوکی که به ایشان منسوب هست، آورده کسی که میخواهد سیر و سلوک انجام بدهد باید راه را بداند و تشخیص بدهد.
هادوی تهرانی عنوان کرد: از دید ایشان در این مرحله، فرد مجتهد باشد بهتر از مقلد بودن است؛ یعنی هنوز سیر شروع نشده، تازه اجتهادش شرط است؛ البته وی اجتهاد را نه شرط لازم بلکه به عنوان شرط حسن ذکر میکند؛ یعنی اگر یک کسی به درجه اجتهاد رسید تازه ابتدای راه قرار دارد و تازه حالا باید برود سیر و سلوک کند؛ بنابراین این طور نیست که حالا ما به هرچه که فکر میکنیم خوب است.
این استاد تفسیر حوزه اظهار کرد: برخی مواقع کارهایی میکنیم به اسم اینکه برای خدا میکنیم، اما در واقع یا نیت واقعی ما قدرت، شهرت، ثروت و یا به هر حال غیر خداست یا اینکه حتی اگر برای خدا باشد، ما اصلا عملمان، عمل درستی هست؟ اصلا این کار، کار غلطی است؟ بنابراین خدایناکرده نباید طوری باشد که مصداق «یحسبون انهم یحسنون صنعا» باشد؛ یعنی کار بدی میکنیم، ولی فکر میکنیم که داریم کار خوبی انجام میدهیم.
وی تاکید کرد: البته آقای بهاءالدینی میفرمود: من به طلبه بگویم برو اول درست شو بعد برو تبلیغ. ممکن است ۶۰ سالش هم بشود هنوز درست نشده باشد؛ به هر حال باید تبلیغ برود تا کم کم انشاالله درست بشود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰