تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1396 - 7:35
کد خبر : 22244

زکات مصداق بارز صدقه است

زکات مصداق بارز صدقه است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر دیروز جمعه ۶ بهمن‌ماه در خطبه‌های نمازجمعه قیدار اظهار کرد: تقوا مایه رشد انسان و رسیدن به تقرب انسان می‌شود اما طبق آیات قرآنی مهمترین و بارزترین

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر دیروز جمعه ۶ بهمن‌ماه در خطبه‌های نمازجمعه قیدار اظهار کرد: تقوا مایه رشد انسان و رسیدن به تقرب انسان می‌شود اما طبق آیات قرآنی مهمترین و بارزترین دشمن انسان که مانع از رشد انسان می‌شود شیطان است که خدای متعال شیطان را دشمن آشکار انسان معرفی کرده است: «إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ».
امام جمعه قیدار تصریح کرد: طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص) دو عامل در ناامید کردن و نابودی شیطان بسیار موثر است یکی نماز و دیگری صدقه. حضرت فرمودند:«الصّلاهُ تَسوِدُّ وجهَ الشیطان و الصّدقهُ تکسرُ ظَهرَه»؛ «نماز، شیطان را رو سیاه مى‏کند و صدقه کمر او را مى‏شکند».
حجت‌الاسلام موسوی افزود: با توجه به این که یکى از مصادیق بارز صدقه، زکات است پس زکات نقش زیادی در نابودى و به عجز درآوردن شیطان دارد و در روایتى زیبا از حضرت زهرا (س) آمده است: «پس خداوند ایمان را براى پاک شدن شما از شرک و نماز را براى دور شدن شما از تکبر و زکات را براى پاکیزگى روح و افزایش رزق قرار داد».
امام جمعه قیدار گفت: بدترین نمازگزارن در تاریخ اسلام اصحاب رِدَّه بودند. گروهى بعد از وفات پیامبر اکرم‏ (ص) مرتد و به «اصحاب ردّه» معروف شدند. آنها گروهی از طوایف «بنى طىّ»، «غطفان» و «بنى اسد» بودند که از دادن زکات به مأموران و عاملین حکومت اسلامى خوددارى کردند و با این عمل پرچم مخالفت برافراشتند.
وی افزود: طبق نقل منابع تاریخی آنها مخالف صد در صد حکومت نبودند، نماز می‌خواندند اما زکات را به عنوان حکمى از احکام اسلام قبول نداشتند و به مصداق آیه ۱۵۰ سوره نساء: «نؤمن ببعض و نکفُرُ ببعض»، مى‏گفتند: «اما الصلاه فنصلّى و اما الزکوه فلا یُغصَب اموالنا» یعنى نماز مى‏خوانیم ولى زکات نه، اجازه نمى‏دهیم اموالمان غصب گرد. که در پى این بدعت، مسلمانان که این عمل آنها را ارتداد مى‏دانستند تصمیم گرفتند با این گروه مرتد به پیکار برخیزند و سرانجام با آنان جنگیدند و آنها را در هم کوبیدند.
جایگاه نقد در اسلام
امام جمعه قیدار در ادامه تصریح کرد: این روزها سخنی گفته شده که طبق اعتقاد شیعه کاملا نادرست است و آن، این است که گفته شد پیغمبر و معصومین هم قابل نقد هستند. این سخن که متاسفانه گفته شد: «اگر یک وقتی امام زمان ظهور کرد آن‌وقت هم می‌شود نقد کرد» دیگر بالاتر از پیامبر(ص) که در تاریخ نداریم. وقتی پیامبر(ص) یک صحبتی می‌کرد، طرف بلند می‌شد روبروی پیامبر(ص) و می‌گفت: حرفی که داری می‌زنی نظر خودت است یا وحی است؟ اگر پیامبر(ص) می‌گفت: نظر من است انتقاد می‌کرد و می‌گفت: من قبول ندارم» که باید دانست اولا این قضیه که به آن استناد کردند جهت جواز نقد پیامبر اکرم که شخص پرسید أمن الله أمنک؟ در داستان جنگ بدر است و این سخن مستند تاریخی ندارد و علامه سید جعفر مرتضی عاملی در «الصحیح» آن را رد کرده است.
حجت‌الاسلام موسوی تاکید کرد: بر فرض این که سخن درستی باشد مجوز برای نقد نمی‌تواند باشد در طول تاریخ به پیامبر اکرم و ائمه اطهار (ع) اصحاب نادان نقدها و جسارتها کردند اینها که مجوز نقد نمی‌تواند باشد همچنین این مطلب با صریح قرآن کریم منافات دارد که حتی اگر حرف خود پیامبر باشد هم غیر از وحی نیست که خدای متعال در آیات سوم و چهارم سوره مبارکه نجم می‌فرماید: «و مَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى»؛ «انْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى».
وی افزود: در بخشی از آیه ۷ سوره مبارکه حشر می‌خوانیم: «وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»؛ «و آنچه را فرستاده [او] به شما داد آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت بازایستید» و یا در آیه ۳۶ از سوره مبارکه احزاب می‌خوانیم: «وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَهٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِینًا»؛ «و هیچ مرد و زن مؤمنى را نرسد که چون خدا و فرستاده‏ اش به کارى فرمان دهند براى آنان در کارشان اختیارى باشد و هر کس خدا و فرستاده‏ اش را نافرمانى کند قطعا دچار گمراهى آشکارى گردیده است».
امام جمعه قیدار تاکید کرد: معصوم به کسی گفته می‌شود که از اول تا آخر عمرش نه خطا، نه اشتباه به عمد یا سهو از او سر نمی‌زند و همه گفتار و رفتار او حجت است و چنین شخصی قابل نقد نیست و از مسئولان و سیاستمداران انتظار داریم که اعتقادات به حق، مستند و مستدل دینی را در مسلخ اهداف جناحی و سیاسی قربانی نکنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد