تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 دی 1396 - 12:01
کد خبر : 21031

لفظ «طلاق» به یک معضل در منطقه کردستان تبدیل شده است/ گردآوری سوال و جواب‌های مطرح شده در شورای افتاء کردستان یک منبع فقهی قوی است

لفظ «طلاق» به یک معضل در منطقه کردستان تبدیل شده است/ گردآوری سوال و جواب‌های مطرح شده در شورای افتاء کردستان یک منبع فقهی قوی است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از کُردتودی، آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان نشست شورای افتا ، گفت: هدف از قیام ایران اسلامی برداشتن نظام طاغوت، اتفاق انقلاب و زمینه‌سازی حکومت جهانی اسلام است.   وی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از کُردتودی، آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان نشست شورای افتا ، گفت: هدف از قیام ایران اسلامی برداشتن نظام طاغوت، اتفاق انقلاب و زمینه‌سازی حکومت جهانی اسلام است.

 

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران، خاطرنشان کرد: مسؤولین باید وضعیت معیشت مردم را ببینند و به وضعیت اقشار ضعیف جامعه توجه کنند چرا که بیشتر فشارهای اقتصادی به این قشر وارد می‌شود.

 

آیت‌الله شاهرودی ادامه داد: دشمنان نظام اسلامی از این موضوع سوء استفاده کردند و دیدیم که در جریانات اخیر، اکثر ابرقدرت ها و سرانشان علیه نظام اسلامی موضع دشمنی گرفتند.

 

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، جهان را از حالت دو قطبی شرقی و غربی خارج کرد و توانست روی پای خود بایستد.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان کردستان، بیان کرد: ساز و کار شورای روحانیت یک امر خوب و مبارک است چون مراجعه‌کنندگان بسیاری دارد و موضوعات مختلفی در آن پیگیری می‌شود.

 

وی تصریح کرد: مسئله وام بانکی یک موضوع مهم است که بحث ربا و غیر ربا بودن آن باید تشریح شود و در خصوص تعدد مکان های برگزاری نماز جمعه هم، باطل بودن‌ها بر اساس شرع توسط علمای دین شرح داده شود.

 

آیت الله شاهرودی با اشاره به وضعیت حقوق روحانیون اهل سنت، گفت: شهریه‌هایی که به طلبه‌های اهل سنت داده می‌شود یک ریال آن به طلبه‌های اهل سنت پرداخت نمی‌گردد.

 

وی در پایان گفت: شورای افتاء استان کردستان یک مجموعه مستقل است و ما هیچ دخالتی در آن نداریم.

 

 

حجت‌الاسلام حسن منتظری نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان کردستان نیز عنوان کرد: این نشستها در بهبود مسیر و راه درست که همانا ادای وظیفه می‌باشد مؤثر خواهد بود.

 

وی افزود: بسیاری از مردم مشکلات و سوالات شرعی و حقوقی خود را در شورای افتاء رفت و رجوع می‌کنند و اعضای این شورا در هفته سه روز در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور حضور دارند.

 

حجت الاسلام منتظری با اشاره به برخی مشکلات سر راه این شورا، گفت: تلاش خواهیم کرد که این مشکلات رفع شود.

 

وی با بیان اینکه مردم کردستان به شورای روحانیت (شورای افتاء) اعتماد زیادی دارند، ابراز داشت: طبق گزارشاتی که به ما ارجاع داده می‌شود میزان مراجعه مردم به شورای افتاء بسیار پرور است و اعضا نیز با صعه صدر و حوصله تمام به سوالات مراجعه کنندگان پاسخگو هستند.

 

نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت کردستان با تأکید براینکه جمع شورای افتاء استان مورد اعتماد مردم هستند، بیان کرد: در شکل و ساختار این شورا نقاط ضعفی وجود دارد که بهبود خواهد یافت.

 

وی تصریح کرد: اگر مجموعه سؤال‌هایی که در مجموعه شورای افتاء استان کردستان جواب داده می‌شود، گردآوری گردد می‌توان یک مرجع و منبع فقهی پربار باشد و به عنوان یک کتاب معتبر منتشر شود.

 

 

اشرف ایل‌بیگی دبیر شورای عالی افتاء استان کردستان هم ابراز داشت: شورای افتاء کردستان می‌تواند در همگرایی مذاهب اسلامی مؤثر واقع شود.

 

وی با اشاره به اینکه نزدیک به یک سال است که از عمر این شورا می‌گذرد، خاطرنشان کرد: در این یک سال تحولاتی در شورای افتاء شهرستان‌ها اتفاق افتاد که در روند کار مؤثر بود.

 

دبیر شورای عالی افتاء استان کردستان با تأکید بر اینکه حقوق و مزایای اعضای شورای افتاء بسیار ناچیز است، گفت: با این وجود در اکثر شهرهای کردستان مردم، مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور را با شورای روحانیت می‌شناسند.

 

وی با اشاره به رسالت شورای عالی افتاء استان کردستان، گفت: رسالت شورای عالی استان نسبت به شهرستان‌ها خطیر است و الی شاید از نظر علم و آگاهی اعضای شهرستانی نسبت به استان بالاتر هم باشند.

 

ایل‌بیگی هدف از تشکیل شورای عمومی افتاء استان کردستان را تقویت نقاط قوت این شورا عنوان کرد و گفت: هدف این است که شورای روحانیت در کردستان قوی‌تر از گذشته در مسائل دینی و فقهی ورود پیدا کند.

 

دبیر شورای عالی افتاء استان کردستان با اشاره به جایگاه روحانیت در ایران و به ویژه کردستان، خاطرنشان کرد: عده‌ای در صدد تخریب و نزول جایگاه روحانیت در این مملکت هستند و می‌خواهند روحانیت در عقبه صنوف مختلف جامعه قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: در جایگاه شورای افتاء استان کردستان نباید تنها به مسائل حقوقی بسنده کرد بلکه باید در مسائل مهم جامعه نیز ورود داشته باشد.

 

ایل‌بیگی عنوان کرد: این شورا باید علاوه بر تثبیت جایگاه حقوقی گذشته خود فعالیت‌هایش را به سمتی ببرد که جایگاه حقیقی هم پیدا کند.

 

وی یکی از نقص های اساسی شورای افتای استان را ناآشنایی کامل و جامع اعضا به ادبیات نوین خصوصاً ادبیات حقوقی دانست.

 

 وی تأکید کرد: شورای افتاء هر شهر باید تنها به استفتائات شهر خود جواب دهد و اگر غیر این باشد خلاف شئون اداری است.

 

ایل‌بیگی ادامه داد: باوجود پیشرفت‌های شگرف در دنیای امروز، وظایف خطیر روحانیت کاهش پیدا نکرده و سنگین تر هم شده است.

 

 

نمایندگان شورای افتاء ‌شهرستان‌های استان کردستان نیز در این نشست نقطه نظران و انتقادات خود در خصوص نحوه فعالیت‌های شورای افتاء استان را مطرح کردند.

 

ماموستا سیدمحمد حسینی عضو شورای افتاء سنندج و عضو شورای عالی افتاء استان کردستان گفت: بهتر است استفتائات هر شهرستان تنها در شهرستان مربوطه پیگیری شود چون اعضای شورای آن شهرستان نسبت به مسائل منطقه خود بیشتر آگاهی دارند.

 

وی افزود: در شش ماه گذشته بالغ بر ۱۴۰۰ فقره پروند در خصوص انحصار وراثت، ۱۱۸ فقره پرونده مربوط به شعب دادگاهی استان و خارج از استان در خصوص لفظ طلاق و حدود ۳۰۰ پرونده پاسخ به اشخاص در موارد متفرقه در شورای افتاء شهرستان سنندج انجام شده است.

 

ماموستا حسینی جا و مکان فعلی شورای افتاء شهرستان سنندج را نامناسب دانست و گفت: باید مکان مناسبی برای این شورا تدارک دیده شود تا بتوانند خدمات بهتری به مردم بدهند.

 

 

نماینده شورای افتاء شهرستان سنندج با اشاره به حق و حقوق اعضای شورای افتاء، ابراز داشت: حق‌الزحمه‌ای که به شورای افتاء داده می‌شود تناسبی با حجم کار آنها ندارد  و با این وضعیت اقتصادی جامعه، این مقدار حقوق بسیار ناچیز است؛ البته ما نمی گوییم که حق و حقوق یک نفر قاضی برای ما لحاظ شود بلکه باید این حقوق بر اساس عدل و منطق باشد.

 

نماینده شورای افتاء مریوان نیز گفت: شورای روحانیت در شهر مریوان جایگاه ویژه‌ای دارد و مردم شهرستان و حتی شهرهای اطراف اعتماد قابل توجهی به آن دارند و می‌طلبد به این شورا توجه بیشتری شود.

 

ماموستا محمود ابن‌خیاط نماینده شورای افتاء سقز نیز گفت: شورای افتاء سقز از نظر جا و مکان مشکل دارد و همچنین میزان حقوق دریافتی اعضای این شورا مورد انتقاد است.

 

وی ادامه داد: البته در کل میزان حقوق دریافتی روحانیون کردستان (۸۰ هزار تومان در ماه) بسیار ناچیز است و این مقدار حقوق در شأن توجه جمهوری اسلامی ایران به روحانیون کردستان نیست.

 

ماموستا عباسی نماینده شورای افتاء بانه نیز ابراز داشت: احیای شورای افتاء برای امروز و آینده جمهوری اسلامی در استان کردستان بسیار حائز اهمیت است که باید بیشتر مورد توجه مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور قرار گیرد.

 

وی افزود: باید در خصوص وامهای بانکی که از نظر مردم کردستان ربا و گناه کبیره است به یک نظر کلی رسید و باید راه حلی برای وام هایی که به واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی داده می‌شود اندیشیده شود.

 

ماموستا عباسی با اشاره به اختلاف فتوا در بین علما و روحانیون، گفت: این اختلاف فتوا سابقه تاریخی دارد و چیز تازه‌ای نیست اما مهم این است که در خصوص یک مسئله به یک نظر جامع رسید.

 

وی با بیان اینکه در یک شهر در چندین مکان که فاصله زیادی هم با هم ندارند نماز جمعه خوانده می‌شود، گفت: در درجه اول باید مسجد جامع آن شهر تکمیل گردد و  بعد به دیگر مساجد رجوع شود.

 

ماموستا محمدعلی فروتنی نماینده شورای افتاء کامیاران نیز اغتشاشات اخیر در ایران را خیانت به ملت دانست و آن را قویاً محکوم کرد.

 

ماموستا یدالله محمدی نماینده شورای افتاء دهگلان نیز عنوان کرد: باید حکام شرع دروغین محاکمه شوند.

 

وی افزود: جریانات اخیری که در ایران اتفاق افتاد نقشه دشمن بود اما نباید مطالبات اصلی مردم فراموش شود.

 

ماموستا سیدعبدالقادر حسینی نماینده شورای افتاء سروآباد نیز بیان کرد: موضوع لفظ طلاق در منطقه کردستان یک معضل است که باید این موضوع چاره اندیشی شود.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد