تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1396 - 4:50
کد خبر : 20433

جای خالی گذشت در زندگی

جای خالی گذشت در زندگی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، واژه طلاق در لغت به‌معنى بیزارى و جدایى کامل است و در لغت عرب، واژه تطلیق بیشتر براى گسست پیوند زناشویى به‌کار مى‌‏رود. طلاق در اصطلاح این چنین تعریف شده است که: «و شرعا ازاله

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، واژه طلاق در لغت به‌معنى بیزارى و جدایى کامل است و در لغت عرب، واژه تطلیق بیشتر براى گسست پیوند زناشویى به‌کار مى‌‏رود. طلاق در اصطلاح این چنین تعریف شده است که: «و شرعا ازاله قید النکاح بصیغه طالق و شبهها».
در اصطلاح حقوقى طلاق عبارت است از: جدا شدن زن از مرد، به سبب انحلال نکاح دائم، با شرایط و تشریفاتى خاص از جانب مرد یا نماینده قانونى او، که با حکم دادگاه انجام مى‌‏شود.
همچنین، در اصطلاح حقوقى، طلاق این‌گونه تفسیر شده است: «طلاق ایقاعى است که به موجب آن، مرد به اذن یا حکم دادگاه زنى را که به‌طور دائم در قید زناشویى اوست، رها مى‏‌سازد» در شریعت نیز، گسست پیوند زناشویى به فسخ یا طلاق صورت مى‏‌گیرد.
طلاق علل گوناگونی دارد و علل آن هم باز هم فرهنگ واردات تمدن جدید غرب است که موجب افزایش آمار طلاق و جدایی‌های زودهنگام در خانواده‌هاست.
قرآن کریم و سنت اهل بیت(ع) روش‌هایی عقلانی را برای گزینش همسر توصیه کرده‌اند، همچنین قرآن به ما مهارت‌های ارتباطی را می‌آموزد همچون حرف زدن خوب و خوب حرف زدن، گوش کردن فعال و … تا کانون خانواده همچنان گرم بماند اما حالا اگر به هر علتی حتی در انتخاب دچار اشتباه شدیم و همسری هم‌شأن و هم‌کفو نصیبمان نشد و فهمیدیم که در طرف مقابل ویژگی‌ها و اوصافی هست که برای ما تلخ و ناگوارند راهکار بعدی قرآن چیست؟.
خداوند متعال در آیه ۱۹ نساء فرموده است: «ا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ یَحِلُّ لَکُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاء کَرْهًا وَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَن یَأْتِینَ بِفَاحِشَهٍ مُّبَیِّنَهٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا؛ ى کسانى‌که ایمان آورده‌‏اید براى شما حلال نیست که زنان را به اکراه ارث برید و آنان را زیر فشار مگذارید تا بخشى از آن‌چه را به آنان داده‌‏اید [از چنگشان به در] برید مگر آن‌که مرتکب زشت‌کارى آشکارى شوند و با آن‌ها به شایستگى رفتار کنید و اگر از آنان خوشتان نیامد پس چه‌بسا چیزى را خوش نمى‏‌دارید و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‌‏دهد».
همچنین، خداوند متعال در قرآن ایمان و باور قلبی هر دو طرف(زن و مرد) به مبدا و معاد را از راهکارهای پیشگیری از طلاق بیان کرده و در آیه ۲۲۱ سوره بقره فرموده است: «وَلاَ تَنکِحُواْ الْمُشْرِکَاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَلأَمَهٌ مُّؤْمِنَهٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکَهٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلاَ تُنکِحُواْ الْمُشِرِکِینَ حَتَّى یُؤْمِنُواْ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ أُوْلَئِکَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللّهُ یَدْعُوَ إِلَى الْجَنَّهِ وَالْمَغْفِرَهِ بِإِذْنِهِ وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ».
در قرآن‌کریم در رابطه با مهارت‌های همچون هنر گوش دادن در آیه ۱۸ و ۱۹ زمر فرموده است «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ﴿۱۸﴾ أَفَمَنْ حَقَّ عَلَیْهِ کَلِمَهُ الْعَذَابِ أَفَأَنتَ تُنقِذُ مَن فِی النَّارِ» و در رابطه با خوب حرف زدن نیز در آیه ۸۳ بقره فرموده است: «ثُمَّ أَنتُمْ هَؤُلاء تَقْتُلُونَ أَنفُسَکُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِیقًا مِّنکُم مِّن دِیَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَیْهِم بِالإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِن یَأتُوکُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاء مَن یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنکُمْ إِلاَّ خِزْیٌ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ یُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» و در رابطه با رعایت حقوق همدیگر در آیه ۸۵ اعراف فرموده است: «وَإِلَى مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْبًا قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ قَدْ جَاءتْکُم بَیِّنَهٌ مِّن رَّبِّکُمْ فَأَوْفُواْ الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَاءهُمْ وَلاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ».
همچنین، در رابطه با تربیت درست و به‌هنگام فرزندان در آیه ۵۸ نور می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ وَالَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنکُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِن قَبْلِ صَلَاهِ الْفَجْرِ وَحِینَ تَضَعُونَ ثِیَابَکُم مِّنَ الظَّهِیرَهِ وَمِن بَعْدِ صَلَاهِ الْعِشَاء ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَلَا عَلَیْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُم بَعْضُکُمْ عَلَى بَعْضٍ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» و در آیه ۴۶ انفال در رابطه با دامن نزدن به اختلافات فرموده است: «وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» که همه این‌ها از عواملی است که ‌می‌تواند خانواده را مستحکم و پابرجا کند.

پدیده طلاق، پدیده چند عاملى است و هرگز یک عامل به تنهایى نمى‌‏تواند موجبات پیدایش آن‌را فراهم کند. اکثر اوقات بزرگ‌ترین مشکلات، از جزئى‌‏ترین مسائل ایجاد مى‏‌شود. همین جزئیات و جرقه‏‌هاى کوچک آتش‌هاى بزرگى را ایجاد مى‏‌کند که باعث ویران شدن خانواده مى‌‏شود.
آمار رو به افزایش طلاق در هیچ عصرى، چنین نگران‏‌کننده نبوده است. با این‌که مى‌‏دانیم مسأله طلاق یک امر ضرورى است، ولى باید به حداقل ممکن تقلیل یابد؛ چرا که در روایات اسلامى طلاق، شدیداً مذمت شده و به‌عنوان مبغوض‌ترین حلال‌ها از آن یاد شده است.
با شنیدن کلمه طلاق حس بدی به انسان دست می‌دهد، فروپاشی یک خانواده، سرنوشت مبهم فرزندان طلاق، از بین رفتن آرامش، همه این جملات با شنیدن طلاق در ذهن شکل می‌گیرد که متاسفانه آمار طلاق به هر دلیل سال‌هاست رو به افزایش می‌رود.
کم شدن آستانه تحمل و جای خالی گذشت در زندگی باعث شده تا بسیاری از زوجین طلاق را که آخرین راه است، ابتدا انتخاب کنند و بدون توجه به سرنوشت کودکان و آسیب‌هایی که در آینده آنها را تهدید می‌کند برای طلاق و جدایی اقدام کنند.
عواملی مانند بیکاری، اعتیاد، عدم تفاهم از مهم‌ترین عوامل طلاق هستند اما طی سال‌های اخیر با ورود فضای مجازی، طلاق نیز رو به افزایش رفته به‌طوری‌که استفاده نادرست و بی‌اندازه از شبکه‌های اجتماعی گاهی سبب بدبینی و بی‌اعتمادی زوجین می‌شود که در نهایت مشکلات بعدی را به‌دنبال دارد و خانواده را از هم جدا می‌کند.
از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۷۰۶ مورد طلاق در بروجرد ثبت شده که به‌طور متوسط در هر ماه حدود ۶۰ طلاق صورت گرفته که زنگ هشداری است تا با بررسی عوامل و ارائه راهکارها در راستای کاهش طلاق در شهرستان بروجرد اقداماتی صورت گیرد.
کرم رجبی، مسئول اورژانس اجتماعی بروجرد در این رابطه، گفت: متاسفانه آمار طلاق رو به افزایش است و در شهرستان بروجرد اعتیاد، بیکاری و فضای مجازی مهم‌ترین عوامل افزایش طلاق هستند.
وی اضافه کرد: استفاده ناصحیح از فضای مجازی بدبینی و شک را در بین زوجین افزایش می‌دهد که سبب طلاق می‌شود و به یک معظل تبدیل شده که نیاز است زوجین با استفاده صحیح جلوی این بحران را بگیرند و از ایجاد شک و تردید و استفاده بی‌اندازه از شبکه‌های اجتماعی خودداری نمایند.
رجبی ارائه مشاوره‌ها را عاملی مؤثر در کاهش طلاق برشمرد و افزود: مشاوره‌ها با محوریت ایجاد سازش، بهداشت روان فرد و مشکلات فرزندان طلاق به زوجین ارائه می‌شود و در مشاوره‌ها تلاش می‌شود تا با ارائه راهکارها برای رفع مشکلات، زوجین دوباره زندگی خود را ادامه دهند.
وی گفت: با همه این اقدامات تنها ۲۰ درصد زوجینی که برای مشاوره مراجعه می‌کنند با سازش دوباره به زندگی خود برمی‌گردند و ۸۰ درصد مابقی به طلاق منجر می‌شود که در این میان کودکان طلاق بیشترین ضربه را از این جدایی می‌بینند.
مسئول اورژانس اجتماعی بروجرد اظهار کرد: بیشترین طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد اما در بین افرادی‌که برای مشاوره قبل از طلاق مراجعه می‌کنند افرادی هستند که بعد از سال‌ها زندگی دست به جدایی می‌زنند و برخی هم به‌صورت صوری و یا برای خروج از کشور دست به طلاق می‌زنند.
راه‌اندازی دادگاه تخصصی خانواده در بروجرد
حمیدرضا بوالحسنی، رئیس داگستری بروجرد نیز گفت: شعبه اول دادگاه تخصصی خانواده در بروجرد از چند روز پیش راه‌اندازی شده که هدف از راه‌اندازی این شعبه رسیدگی به دعاوی خانوادگی با حضور مشاور زن است.
وی اضافه کرد: سوق دادن طرفین به سمت سازش و زندگی دوباره و همچنین کاهش آمار طلاق از اهداف تشکیل این دادگاه تخصصی است که نقش بسیار مؤثری در کاهش طلاق دارد.
بوالحسنی اظهارکرد: گذشت در زندگی و نداشتن توقعات زیاد از عواملی هستند که می‌توانند در جلوگیری از طلاق مؤثر باشند و باید توجه داشت که وقتی زوجی که دارای فرزند هستند از هم جدا شوند قطعاً کودکان این خانواده بیشتر از همه آسیب می‌بینند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد