تاریخ انتشار : جمعه 1 دی 1396 - 11:52
کد خبر : 20256

۳۰ آذر یادآور اقامه اولین نماز جمعه استان در مهدیشهر/ سابقه اقامه نماز جمعه در مهدیشهر در دهه های قبل از انقلاب

۳۰ آذر یادآور اقامه اولین نماز جمعه استان در مهدیشهر/ سابقه اقامه نماز جمعه در مهدیشهر در دهه های قبل از انقلاب

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نیزوا، وقتی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید، بسیاری از ارزش های دینی در کشور احیا شد که یکی از مهمترین ارزش های دینی اقامه نماز جمعه بود. اولین باری

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نیزوا، وقتی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید، بسیاری از ارزش های دینی در کشور احیا شد که یکی از مهمترین ارزش های دینی اقامه نماز جمعه بود.

اولین باری که بعد از انقلاب و به صورت رسمی در کشور، نماز جمعه اقامه شد، ۵ مردادماه سال ۱۳۵۸ بود که به امامت آیت الله طالقانی در تهران برپا شد و پس از آن بود که کم کم شهرهای بزرگ به برگزاری نماز جمعه اقدام کردند.

تنها ۴ ماه از اقامه اولین نماز جمعه کشور می گذشت و هنوز در بسیاری از شهرها ی بزرگ نماز جمعه برپا نشده بود که مردم شهر کوچک مهدیشهر در استان سمنان اقدام به برپایی نماز جمعه کردند و در ۲۷ آذرماه سال ۵۸ طی حکمی از سوی امام خمینی(ره)، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد شاهچراغی به عنوان امام جمعه شهر مهدیشهر منصوب  و سه روز بعد از صدور این حکم در روز جمعه ۳۰ آذرماه افتخاری نصیب مردم مهدیشهر شد و اولین نماز جمعه استان سمنان را به امامت شاهچراغی در حسینیه المهدی اقامه کردند.

اینکه اولین نماز جمعه استان در مهدیشهر اقامه شد افتخار بس بزرگی است اما آنچه که این مهم را رقم زد این بود که برپایی نماز جمعه در این شهر مسبوق به سابقه بود و مردم این شهر در دهه ۴۰ شمسی نیز نماز جمعه اقامه می کردند.

سید مرتضی کسائیان از پژوهشگران تاریخ مهدیشهر است که ضمن تایید برپایی نماز جمعه در مهدیشهر در دهه های قبل از انقلاب، در گفت و گو با خبرنگار نیزوا، گفت: از گذشته مردم مهدیشهر بسیار متدین و دیندار بودند و اعتقادات مذهبی قوی داشتند.در آن زمان دینداران شهر در مسجدی که به آن به زبان محلی سنگسری "مَس قبرستون" می گفتند و الان به نام مسجد سیدالشهدا می باشد نماز جماعت می خواندند و پیش نماز آنها نیز "ملا علی گل ابوالمعالی" بود و در همان مسجد نیز در روزهای جمعه، نماز جمعه هم اقامه می کرد. بعد از ایشان نیز فرزندش "حاج آقا محمد ابوالمعالی" که محضر دار مهدیشهر نیز بود، نماز جمعه را اقامه می کرد.

وی با بیان اینکه زمان دقیقی از برپایی نماز جمعه در پیش از انقلاب در مهدیشهر در دست نداریم، اظهار کرد: اما با بررسی هایی که از زمان حیات پیش نمازان این مسجد داشتم مشخص می شود که نماز جمعه در این شهر در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی اقامه می شده است و حتی شاید به دهه ۳۰ نیز برسد.

این پژوهشگر مهدیشهری افزود: این اطلاعات بر پایه تحقیقی که از چندین نفر از افراد قدیمی مهدیشهر داشتم  و به صورت شنیداری می باشد که بر اقامه نماز  جمعه در دهه هایی که مطرح شد اذعان داشتند.

کسائیان اضافه کرد: البته نماز جمعه آن زمان قبل ازانقلاب با نماز جمعه امروزی که باشکوه برگزار می شود، قابل قیاس نیست و تعداد قلیلی در نماز شرکت داشتند.

وی بیان کرد: در آن زمان خطبه های نماز بیشتر عبادی و مثل امروز خطبه های سیاسی نمی خواندند به همین دلیل نیز نظام شاهنشاهی به نماز جمعه ای که برپا می شد حساس نبود و مانع نمی شد.

کسائیان خاطر نشان کرد: بعد ازانقلاب نیز چون از قبل سابقه برپایی نماز جمعه در مهدیشهر وجود داشت، اولین شهری در استان بود که به اقامه نماز جمعه اقدام کرد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از نیزوا، آیت الله سید محمد شاهچراغی به مدت ۲۳سال امامت نماز جمعه مهدیشهر را برعهده داشت که پس از منصوب شدن وی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، حجت الاسلام محمد بارانی از فروردین سال ۱۳۸۱ تاکنون امام جمعه مهدیشهر می باشد.

در ادامه تصاویری قدیمی و دیده نشده از برگزاری نماز جمعه مهدیشهر برای اولین بار منتشر می شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد