آثار و نتائج ترک نماز چیست؟
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از جهان نیوز، ترک نماز، کوتاهی در مهم ترین دستور الهى و انجام ندادن بزرگ ترین وظیفه و برنامه زندگى است. ترک نماز، ناشکرى، ناسپاسى و کفران نعمت هاى الهى و برداشتن عمود و ستون دین است؛ زیرا نماز پایه دین
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از جهان نیوز، ترک نماز، کوتاهی در مهم ترین دستور الهى و انجام ندادن بزرگ ترین وظیفه و برنامه زندگى است. ترک نماز، ناشکرى، ناسپاسى و کفران نعمت هاى الهى و برداشتن عمود و ستون دین است؛ زیرا نماز پایه دین است.
ترک نماز و عبادت، باعث مى شود که آفرینش و زندگى انسان، بیهوده و لغو جلوه کند؛ در حالى که عبادت است که انسان را به هدف آفرینش رهنمون مى شود. ترک نماز و نیایش، موجب ترک لذّت بخش ترین حالات انسان است.
ترک نماز آثار و نتایج شوم فراوانى دارد؛ که در پاسخ به این سوال به گوشه هایی از این آثار شوم می پردازیم:
یک – دور ماندن از امان
رسول خدا – صلّی الله علیه وآله -:«مَنْ تَرَکَ الصَّلَاهَ مُتَعَمِّداً مِنْ غَیْرِ عِلَّهٍ فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّهِ اللَّهِ وَ ذِمَّهِ رَسُولِه»[1]؛«کسی که نماز را عمدا و بدون علّت ترک کند از امان خدا و رسولش دور خواهد بود.»
دو – سبب تسلّط شیطان
امام صادق (ع) از پدرش از پدرانش از امیر مؤمنان (ع) نقل کرده است که رسول خدا (ص) فرمود:«شیطان همواره از پسر آدم وحشت دارد و فاصله می گیرد تا زمانی که نمازهاى پنجگانه اش را در وقتش به جا می آورد. پس هرگاه آن ها را ضایع کرد بر او جرات پیدا می کند و او را بر گناهان بزرگ وارد می سازد.»[2]
سه – نابود شدن اعمال خوب
رسول خدا – صلّی الله علیه وآله -:«مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ»[4]؛«کسی که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است.»
چهار- از بین رفتن فاصله کفر و ایمان
رسول خدا – صلّی الله علیه وآله -:« بَیْنَ الْعَبْدِ وَ بَیْنَ الْکُفْرِ تَرْکُ الصَّلَاهِ»[5]؛«فاصله کفر و بندگی ترک نماز است.»
پنج – مورد لعن تمامی کتب آسمانی و ملائکه و پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله)
رسول خدا – صلّی الله علیه وآله -:«تارک الصلاه ملعون فی التوراه ملعون فی الانجیل ملعون فی الزبور ملعون فی القران ملعون فی لسان جبرئیل ملعون فی لسان میکائیل ملعون فی لسان اسرافیل ملعون فی لسان محمد»[6]؛«ترک کننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و محمّد (ص) ملعون است.»
شش – مردن به دینی غیر از دین اسلام
رسول خدا – صلّی الله علیه وآله -:«مَنْ تَرَکَ صَلَاهً لَا یَرْجُو ثَوَابَهَا وَ لَا یَخَافُ عِقَابَهَا فَلَا أُبَالِی أَ یَمُوتُ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً أَوْ مَجُوسِیّا»؛«کسی که نماز را ترک کند، در حالی که امید به پاداش نماز نداشته و از عذاب آن نیز نمی ترسیده، پس باکی نیست که یهودی بمیرد، یا نصرانی، یا مجوسی.»
هفت – ترک نماز برابر است با کفر
رسول خدا – صلّی الله علیه وآله -:«من ترک الصلوه متعمدا فقد کفر»[8]؛«هرکس عمدا نمازش را ترک کند، کفر ورزیده است.»
در روایت دیگرى آمده است: عبید بن زراره مى گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: گناهان کبیره کدام اند؟ آن حضرت فرمود: گناهان کبیره در نوشتار على بن ابى طالب (ع)، هفت چیز است: کفر به خداوند، کشتن انسان، عاق پدر و مادر شدن، ربا گرفتن، خوردن مال یتیم به ناحق، فرار از جهاد و تعرب بعد از هجرت.
عبید مى گوید: از امام پرسیدم: یک درهم از مال یتیم خوردن، بزرگ تر است یا ترک نماز؟ حضرت فرمود: ترک نماز. عرض کردم: شما ترک نماز را از گناهان کبیره به حساب نیاوردید. حضرت فرمود: اولین چیزی که از گناهان کبیره برایت گفتم چه بود؟ عرض کردم: کفر به خداوند. فرمود: همانا تارک نماز کافر است.
هشت – اگر اقامه کنندگان نماز نبودند بی نمازها در دنیا هلاک می شدند.
امام صادق – علیه السّلام -:«إِنَّ اللَّهَ لَیَدْفَعُ بِمَنْ یُصَلِّی مِنْ شِیعَتِنَا عَمَّنْ لَا یُصَلِّی مِنْ شِیعَتِنَا وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَى تَرْکِ الصَّلَاهِ لَهَلَکُوا»؛« همانا، خداوند به وسیله شیعیان نمازگزار ما از شیعیان بی نماز ما (بلا را) دفع می کند، ولی اگر همه تارک نماز بودند هر آینه همه هلاک می شدند.»
نه – لعن خدا بر تارک الصلوه
حضرت علی – علیه السّلام -:« اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ تَرَکَ الصَّلَاهَ مُتَعَمِّدا»[11]؛«خدایا لعنت کن کسی را که عمدا نماز را ترک کند.»
ده – مطرود اسلام و مسلمین
رسول خدا – صلّی الله علیه وآله -:«من اعان تارک الصلوه بلقمه او کسوه فکانما قتل سبعین نبیا اولهم ادم و اخرهم محمد»؛«کسی که ترک کننده نماز را به دادن طعامی یا لباسی یاری کند، مثل این است که هفتاد پیغمبر را کشته، که اول آن ها آدم، و آخر آن ها محمّد (ص) است.»
یازده – به دست آوردن زیان و خسران آخرت
عبید بن زراره می گوید: از امام صادق (ع) از سخن خدای عزّ و جلّ«هر کس به ایمان کافر شود به تحقیق عملش نابود شده و او در آخرت از زیانکاران است»پرسیدم، فرمود: ترک کردن نماز است چنان نمازی که به آن اقرار کرده است.»
دوازده – بی بهره از اسلام
امام صادق – علیه السّلام -:« َ لَا حَظَّ فِی الْإِسْلَامِ لِمَنْ تَرَکَ الصَّلَاه»«تارک نماز، حظ و بهره ای از اسلام ندارد.»
سیزده – از بین رفتن دین
رسول خدا – صلّی الله علیه وآله -:« فَمَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِینَه»؛«کسی که عملا نمازش را ترک کند، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است.»
در روایت آمده که سرور زنان، فاطمه، دختر سرور پیامبران- که درودهاى خداوند بر او و پدر و شوى و پسران اوصیاء او باد- از پدر بزرگوارش حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله پرسید: اى پدر جان! سزاى مردان و زنانى که نماز را سبک بشمارند، چیست؟ فرمود: اى فاطمه، هر کس چه مرد باشد و چه زن، نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده مصیبت گرفتار مى نماید: شش چیز در سراى دنیا، و سه چیز هنگام مرگ، و سه چیز در قبرش، و سه چیز در قیامت هنگام بیرون آمدن از قبر.
مصیبت هایى که در دار دنیا بدان مبتلا مى گردد عبارتند از:
۱- خداوند، خیر و برکت را از عمر او بر مى دارد.
۲- خداوند، خیر و برکت را از روزى اش بر مى دارد.
۳- خداوند- عزّ و جلّ- نشانه صالحان را از چهره او محو مى فرماید.
۴- در برابر اعمالى که انجام داده پاداش داده نمى شود.
۵- دعاى او به سوى آسمان بالا نمى رود و مستجاب نمى گردد.
۶- هیچ بهره اى در دعاى بندگان شایسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
و مصائبى که هنگام مرگ به او مى رسد بدین ترتیب است:
۱- با حالت خوارى و زبونى جان مى دهد.
۲- گرسنه مى میرد.
۳- تشنه جان مى سپارد، به گونه اى که اگر آب تمام رودخانه هاى دنیا را به او بدهند، سیراب نگشته و تشنگى اش بر طرف نخواهد شد.
و مصیبت هایى که در قبرش بدان گرفتار مى گردد بدین قرار مى باشد:
۱- خداوند فرشته اى را بر او مى گمارد تا او را در قبر نگران و پریشان نموده و از جایش بر کند.
۲- خداوند گور را بر او تنگ مى گرداند.
۳- قبرش تاریک مى شود.
و مصائبى که در روز قیامت، هنگام بیرون آمدن از قبر، بدان مبتلا مى شود، عبارت است از:
۱- خداوند فرشته اى را بر او مى گمارد تا در حالى که مردم به او مى نگرند، او را به رو بر زمین بکشد.
۲- سخت از او حساب مى کشند.
۳- خداوند هرگز نظر رحمت به او ننموده و از بدی ها پاکیزه اش نمى گرداند، و براى او عذاب دردناکى خواهد بود.
پی نوشت :
[۱] – عیون أخبارالرضا(ع) ج ۱، ص ۲۸۵
[۲] – ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۲۳۰
[۳] – حقى بروسوى اسماعیل، تفسیر روح البیان، بیروت، بى تا، ج10، ص ۵۰۵
[۴] – بحارالأنوار، ج۷۹، ص ۲۰۲
[۵] – بحارالأنوار، ج۷۹، ص ۲۰۲
[۶] – الحکم الزاهره با ترجمه انصارى، ص ۲۹۴
[۷] – بحارالأنوار، ج۷۹، ص ۲۰۲
[۸] – عوالی اللآلی، ج۲، ص ۲۲۴
[۹] – الکافی، ج۲، ص ۲۷۸
[۱۰] – الکافی، ج۲، ص ۴۵۱
[۱۱] – مستدرک الوسائل، ج۳، ص ۹۱
[۱۲] – جامع الأخبار، ص ۷۴
[۱۳] -« وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالْإیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخاسِرینَ» مائده (۵)، آیه ۵
[۱۴] – بحارالأنوار، ج۷۹، ص ۲۱۹
[۱۵] – بحارالأنوار، ج۷۹، ص ۲۳۲
[۱۶] – بحارالأنوار، ج۷۹، ص ۲۰۲
[۱۷] – فلاح السائل و نجاح المسائل، ص ۲۲ – ادب حضور، ص ۶۲
کتاب پرسش ها و پاسخ های نماز، سید حسن موسوی (مرکز تخصصی نماز)
منبع:انوارطاها
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰