تاریخ انتشار : جمعه 17 آذر 1396 - 8:51
کد خبر : 19151

دانشجویان هرگز در طول تاریخ انقلاب ساکت و منفعل نبودند

دانشجویان هرگز در طول تاریخ انقلاب ساکت و منفعل نبودند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، ابوالحسن شاهسوند که به مناسبت روز دانشجو قبل از خطبه های نماز جمعه ورامین سخن می گفت، اظهار داشت: در آذر ماه سال ۱۳۳۲ معاون رئیس جمهور وقت آمریکا وارد ایران می شود تا روابط ایران با انگلستان که

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، ابوالحسن شاهسوند که به مناسبت روز دانشجو قبل از خطبه های نماز جمعه ورامین سخن می گفت، اظهار داشت: در آذر ماه سال ۱۳۳۲ معاون رئیس جمهور وقت آمریکا وارد ایران می شود تا روابط ایران با انگلستان که بعد از ملی شدن صنعت نفت و کودتای ۲۸ مرداد قطع شده بود، ترمیم کند، به همین دلیل در تاریخ ۱۵ آذر، دانشجویان حقیقت طلب دانشگاه تهران به نشانه اعتراض به این سفر، کلاس های درس خود را تعطیل و در حیاط دانشگاه تجمع کردند، اما رژیم طاغوت پهلوی برای سرکوب این اعتراضات ارتش و نیروهای ویژه شهربانی را به دانشگاه می فرستد و در پی این هجوم وحشیانه سه تن از دانشجویان به نام های احمد قندچی،‌ مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: شاید بتوان گفت این اولین حرکت قشر دانشجو در راستای استقلال کشور بود، که رقم خورد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به مناسبت پاسداشت خون شهدای واقعه ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۳۲ این تاریخ به عنوان روز دانشجو در تقویم ملی ایران معرفی و ثبت شد.

عضو سابق شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران با برشمردن خصوصیات نهان و آشکار دانشجویان آن روز که سبب رقم خوردن اتفاق بزرگ شد، گفت: یکی از خصوصیات بارز دانشجویان واقعی داشتن روحیه استکبارستیزی و ضد نظام سلطه بودن است، اگر به دقت به این حادثه تاریخی نگاه کنیم خواهیم دید داشتن همین خصوصیات در بین دانشجویان آن زمان باعث شکل گیری این واقعه بزرگ شد.

شاهسوند اضافه کرد: داشتن حس دلسوزی نسبت به کشور خویش، به دنبال باز کردن در های بزرگ علم، داشتن تفکر استقلال طلبی، داشتن تفکر آبادانی کشور، آرمان خواه بودن و داشتن روحیه انقلابی گری را از ویژگی های یک دانشجوی واقعی دانست و گفت: هر دانشجویی که این خصیصه ها را داشته باشد می تواند سر منشاء تحولات بزرگ در تاریخ دنیا شود، شاید کم لطفی باشد که به خصوصیات دانشجویان واقعی اشاره کرد اما به نقش موثر آن ها در طول تاریخ معاصر توجه نکرد.

وی افزود: وقتی به تاریخ معاصر توجه می کنیم، شاهد آن هستیم که دانشجویان این کشور همیشه مانند قوه محرکه حوادث تاریخ ساز این مرز و بوم بوده اند و به خوبی نقش خود را در برهه های حساس تاریخی ایفا کرده اند. همین استکبارستیزی و آمریکاستیزی اولین مصداق این ادعا است، نمونه دیگر از این موضوع را در به پیروزی رسیدن انقلاب می توان مشاهده کرد. جای که اولین  جرقه های مبارزه و روشنایی علیه طاغوت و تاریکی توسط همین قشر ایجاد شد؛ جایی که امام خمینی رحمته الله علیه هم زمان با مبارزات به حقِ مردم شهید پرور ورامین در  سال ۱۳۴۲ می فرمایند «امید من به سربازانی است که در گهواره ها هستند.» و نهایتاً به کمک همین افراد انقلاب اسلامی به سر منزل مقصود رسید.

عضو سابق شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران اضافه کرد:  شخصیت هایی مانند شهید مطهری و دکتر شریعتی تمام تمرکز فعالیت های مبارزاتی خود را در بین همین قشر جوان از مردم قرار می دهند چرا که می دانند افرادی که می توانند وضع را تغییر دهند دانشجویان هستند، دانشجویان این کشور برای پیروزی این انقلاب نیز تلاش های فروانی انجام دادند از جمله به شهادت رسیدن شهید ابراهیم محمودی و شهید اسماعیل سلیمی که از نخبگان دانشجویی بودن که در بهمن سال ۱۳۵۷ به درجه رفیه شهادت نائل آمدند.

وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب نیز دانشجویان بیکار ننشسته و صرفا به پیشبرد مسائل علمی کشور نپرداختند بلکه  مهمترین اقدام انقلابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ نیز توسط دانشجویان یا دقیق تر بگویم دانشجویان پیرو خط امام شکل گرفت زمانی که دانشجویان، لانه جاسوسی آمریکا را در تاریخ ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۸ به تسخیر خود درآورند و در پی این اقدامِ دانشجویان، معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمته الله علیه آن را انقلاب دوم این کشور خطاب نمودند.

شاهسوند اضافه کرد: دانشجویان در هشت سال دفاع مقدس هم برگ های زرین دیگری به کتاب پر افتخار این مرز و بوم اضافه نموده و اسناد افتخار فراوانی برایمان به یادگار گذاردند، که از جمله آن ها می توان به حضور پر رنگ و باشکوه در دوران دفاع مقدس، حضور سرافرازانه آنان در صفوف فرماندهان ارشد نظامی، که برادرانی چون شهید مهدی زین الدین فرمانده لشگر ۱۷ علی بین ابی طالب استان قم، شهید محمود شهبازی فرمانده سپاه استان همدان و همچنین سند افتخار ما مردمان اهل ورامین شهید   حجت الله ملاآقایی فرمانده گردان مهندسی رزمی سیدالشهدا و پشتیبانی جنگ، جهاد سازندگی استان تهران، مصداق های واقعی آن است، اهدای ۲۳۰۰ شهید دانشجو به نظام مقدس جمهوری اسلامی، دانشجویان به تأسی از منویات مقام معظم رهبری پس از اتمام دوران دفاع مقدس نیز با اشکال و در لباس های مختلف خدمت رسانی به امتصال امر، بیانات و ارشادات حضرت ایشان اقدام نموده و حضور دانشجویان در گروه های جهادی در راستای ترویج علم، معرفت، خدمت و محرومیت زدایی در کشور خویش، شاهدی بر این مدعا است.

این فعال دانشجویی همچنین گفت: دانشجویان ما هیچ موقع در مورد مسائل مختلفی که در طول تاریخ این انقلاب اتفاق افتاده ساکت و منفعل نبوده اند بلکه همواره به دنبال پیدا کردن جایگاه خود و نقش آفرینی در این عرصه بوده اند. در سال های گذشته یکی از مسائل مطروحه دفاع از حرم اهل بیت علیه السلام و تاکید به سیاست های فرامنطقه ای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده. جای که ما شاهد رشادت های فراوان این عزیزان می باشیم، جای که می بینیم  شهدای دانشجو مدافع حرم ما بیش از ۲۰ تن از شهدا این عرصه را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر آن برنامه های مختلفی که جهت بصیرت افزایی و روشنگری در طول این سال ها، توسط تشکل های دانشجویی شکل گرفته است، موید این مدعا است.

وی افزود: نکته قابل تأملی که از مطرح شدن این موضوع حتماً باید به آن توجه نمود این است که در این اواخر برخی از افراد در داخل کشور با قصد و غرض به دنبال از بین بردن نام و یاد و خاطر  شهدا هستند، من به عنوان یکی از نمایندگان دانشجویان انقلابی به تبعیت از رهبرم که فرمود «انقلابیم نه دیپلمات» از این تریبون مقدس خدمت شما اعلام می کنم برخی از مسئولین فعلی جمهوری اسلامی متاسفانه امروزه به دنبال از بین بردن نام و یاد و خاطر شهدا و ارزش های حاکم بر دفاع مقدس هستند تا در نهایت جایگاه فرهنگ و روحیه ایثار، فداکاری و شهادت را در بین مردم ما کم رنگ کنند؛ چرا که برای پیشبرد مقاصد خودشان وجود این گونه فرهنگ ها را مانع و سد بزرگی می بینند.

شاهسوند افزود: چرا ما باید شاهد کم فروغ جلوه دادن و بی میلی تعمدی برخی از مسئولین در ترویج و نشر یاد و نام شهدا و ارزش های دفاع مقدس و گاهاً توام با تحریف این موضوعات در این نظام مقدس باشیم، مگر کارهای والای همین عزیزان نبود که الان باعث شده شما بر کرسی مسئولیت در این حکومت بنشینید.

وی گفت: حقیر به نیابت از دیگر دانشجویان انقلابی، به آن دست از کس یا کسانی که مسئولیت امروز خویش را وامدار مردان مردِ بی ادعا که متنعم از ضیافت الهی، و ارباب بی کفنشان در جنات نعیم می باشند، هشدار می دهم و هشدار این کمترین را جدی تلقی کرده و بیدار باشند که در اولین فرصت و بدون فوت وقت از دلق پروپاگاندای و پوپولیستی خویش مبنی بر وفاداری ظاهری به آن عزیزان خارج و ضمن برون رفت از مسیر فعلی که همان مانع تراشی در احصاء اهداف حقِ آن بزرگواران در جامعه اسلامی مان است، بیرون آمده و بیش از این صبر پیروان شهدای دانشجو ۱۶ آذر را آزمایش ننمایند و بازگشت به مصیر احیاءِ واقعی یاد و نامشان را سر لوح امور خویش قرار دهند. پُر واضح است برای دانشجویان انقلابی هر چیزی به غیر از کاریکاتوریزه شدن افراد بی کفایت طالب نان با نام مبارک شهدا در سطح جامعه قابل تحمل است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد