تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آذر 1396 - 5:33
کد خبر : 18403

جشن طلاق؛ دستاویزی برای جلب ترحم دیگران

جشن طلاق؛ دستاویزی برای جلب ترحم دیگران

فرشته استیری، مدیر و موسس مرکز سلامت روان فرشته نجات مشهد و کارشناس خبره آموزش خانواده در انجمن صنفی کارشناسان خبره محلی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: جشن طلاق در واقع روایت‌گر پایان زندگی مشترک زوجین قبل از طلاق رسمی با حضور هر دو زوج و یا پس از طلاق

فرشته استیری، مدیر و موسس مرکز سلامت روان فرشته نجات مشهد و کارشناس خبره آموزش خانواده در انجمن صنفی کارشناسان خبره محلی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: جشن طلاق در واقع روایت‌گر پایان زندگی مشترک زوجین قبل از طلاق رسمی با حضور هر دو زوج و یا پس از طلاق رسمی با حضور یکی از زوجین انجام است.
وی با بیان اینکه زوجین برای نشان دادن جدایی از یکدیگر سالن عروسی را اجاره کرده و به چاپخانه‌ها سفارش کارت جشن طلاق می‌دهند، ابراز کرد: در کشور ما جشن طلاق با حضور هر دو زوج رسماًٌ دیده نشده، اما جشن طلاق با حضور یکی از زوجین به چشم خورده است.
استیری با اشاره به اینکه برای بررسی موضوع جشن طلاق باید به چرایی و چگونگی این اتفاق توجه کرد، گفت: در سالیان گذشته روانشناسان آمریکایی پس از‌ آن که متوجه شدند زوجین پس از طلاق دچار بحران می‌شوند؛ از آنان خواستند تا میهمانی را برگزار کرده و با خوبی و خوشی از یکدیگر جدا شوند، تا آسیب‌های پس از جدایی بر روی زن و مرد کاهش یابد. 
برانگیختن لجاجت همسر سابق، انگیزه برگزاری جشن طلاق
موسس مرکز سلامت روان فرشته نجات مشهد با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما الگوگیری مناسبی از جشن طلاق صورت نگرفته است، عنوان کرد: این جشن تنها به دلیل کاهش بار عاطفی منفی در کشور ما برگزار نمی‌شود، بلکه دلیل اصلی آن لجاجت یکی از زوجین با همسر سابق خود است، بنابراین در کشور ما جشن طلاق از نوع دوم بیشتر باب شده است.
استیری با اشاره به اینکه جشن طلاق را از دو منظر روانشناسی و جامعه‌شناسی باید مورد بررسی قرار داد، ابراز کرد: از دیدگاه روانشناسانه جشن طلاق برای تسکین دردهای روحی زوجین قبل از طلاق رسمی توصیه شده است تا در صورت وجود تصمیم نهایی برای جدایی به بستگان این موضوع را اطلاع دهند ولی باید توجه کنند تا در این جشن هیچ یک از طرفین نباید طرف دیگر را مقصر این موضوع جلوه دهد.
وی ادامه داد: از دیدگاه جامعه‌شناسانه همان طور که پدیده ازدواج و زندگی مشترک را به اطلاع سایرین می‌رسانیم، برای جدا شدن نیز نیاز است تا اطرافیان ما از این موضوع مطلع شوند و به شکل رسمی اعلام کنیم که هر دو آمادگی تشکیل یک زندگی جدید را داریم.
کارشناس خبره آموزش خانواده در انجمن صنفی کارشناسان خبره محلی عنوان کرد: طلاق در حوزه سبک زندگی ایرانی و اسلامی یکی از منفورترین حلال خداوند است که آسیب‌های اجتماعی را بر بنیان خانواده وارد می‌کند اما به هر حال طلاق و جدایی راهی است برای پایان مشکلات خانواده و در جشن طلاق هدف اصلی جدا شدن مسالمت آمیز و با اطلاع خانواده از یکدیگر است.
وی ادامه داد: متأسفانه عموم مردم این موضوع را دستاویزی قرار دادن تا ترحم دیگران را جلب کرده و همسر سابق خود را به عنوان یک دیو ‌صفت معرفی کنند و نشان دهند که چقدر در زندگی با چنین فرد پلیدی رنج و دشواری را تحمل کردند.
کارشناس خبره آموزش خانواده در انجمن صنفی کارشناسان خبره محلی اظهار کرد: در سایه چنین جشن طلاقی نه تنها آرامشی به دست نمی‌آید، بلکه باعث بسیاری از تنش‌های دیگر نیز می‌شود از همین رو به اعتقاد برخی از روانشناسان زوجین پس از جدایی باید تا مدتی با یکدیگر هیچ گونه رابطه‌ای نداشته باشند و به مکان‌های که از آن‌ها خاطراتی دارند وارد نشوند و سعی کنند به مدت ۶ ماه از علاقه‌مندی به فرد جدید پرهیز کنند، زیرا احتمالاً به خاطر مشکل تنهایی هر فرد ناشایستی را به حریم شخصی خود راه می‌دهند.
استیری گفت: زوجین باید پس از جدایی با صبر و حوصله عادت‌های قدیمی خوب خود را از سر بگیرند و با قدم زدن صبحگاهی به جریان زندگی عادی برگردند؛ اگر نیاز به دوره روان درمانی دارند نیز باید این دوره را به شکل کامل طی کنند تا زندگی آینده آنان با آرامش و انتخاب درستی همراه باشد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد