تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آذر 1396 - 13:47
کد خبر : 18244

یاد مرگ مهم‌ترین عامل پویایی انسان است/ تبری از طرفداران جبر و تفویض در نماز

یاد مرگ مهم‌ترین عامل پویایی انسان است/ تبری از طرفداران جبر و تفویض در نماز

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، پنجم آذرماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: انسان ماهیتی دارد که از آن به چیستی و هویتی دارد که از آن به هستی یاد می‌شود؛ لذا فقر برای

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، پنجم آذرماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: انسان ماهیتی دارد که از آن به چیستی و هویتی دارد که از آن به هستی یاد می‌شود؛ لذا فقر برای انسان ذاتی نیست و اگر باشد جزء هویت او است نه ماهیت از این رو می‌گوییم انسان فقیر الی الله است.

وی افزود: ملتی که جیب و کیفش خالی است ستون فقراتش شکسته است؛ ویلچری است و قدرت قیام ندارد چه رسد به اینکه بخواهد مقاومت در برابر دشمن داشته باشد.

این مفسر قرآن بیان کرد: در ادعیه نیز بیان شده که انسان مالکیت نفس خود را ندارد و لحظه‌ای نمی‌تواند به خود متکی باشد که این تربیت در نماز نیز بیان شده است؛ از امام پرسیدند که آیا در نماز می‌توان از حزب و جناحی ابراز تنفر  کنیم فرمودند که بله با «لا حول و لا قوه الا بالله» می‌توان از طرفداران جبر و تفویض مطلق تبری کنیم؛ یعنی تمام شئون من به حول و قوه خداست.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: موحد می‌داند از خدا حاجات خود را بخواهد ولی غیرموحد فکر و حرف قارونی دارد و فکر می‌کند غیر خدا حاجت او را داده است.

این مفسر بیان کرد: انجام کاری بدون اراده، مستحیل است؛ زیرا خدا ما را با اختیار آفریده است ولی در بحث اراده، فرد می‌تواند راه باطل یا راه خدا را طی کند از این رو ما مجبور هستیم که آزاد باشیم اگرچه کار و فعل با اختیار انجام می‌شود ولی اختیار، در اختیار ما نیست.

این مفسر قرآن عنوان کرد: اینکه فرمود اکثر مومنان مشرک هستند به همین علت است از امام سؤال شد؛ فرمودند که همین که می‌گویند اول خدا دوم فلان، شرک است بنابراین باید بگوییم اگر خدا نبود مشکل ما حل نمی‌شد یا خدا را شکر که از طریق فلان فرد، خداوند مشکل ما را حل کرده است.

صاحب تفسیر تسنیم بیان کرد: در روایت بیان شده که کلمه‌ای به عظمت الله وجود ندارد؛ و امام رضا هم فرمود: «لا اله الا الله حصنی» که موید این مسئله است.

وی با بیان اینکه با قیامت بساط دنیا برچیده می‌شود تصریح کرد: بنابراین وقتی برخی افراد درخواست می‌کنند که ما را به دنیا برگردانید تا توشه‌ای برداریم از اساس محال است؛ زیرا زمینی در کار نخواهد بود و این زمین بغیر آن در قیامت تبدیل شده است و امکان بازگشت وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بنابراین یاد مرگ بهترین عامل پویایی است؛ زیرا اولین سؤالی که می‌پرسند این است که با خود چه آوردی به همین دلیل بزرگان سفارش می‌کردند که رهاورد علمی داشته باشید زیرا کسی که رهاورد نداشته باشد کارش بیهوده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد