تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 - 13:41
کد خبر : 17597

نماز اول وقت مهم‌ترین مسئله اعتقادی امام رضا (ع) بود

نماز اول وقت مهم‌ترین مسئله اعتقادی امام رضا (ع) بود

 حجت‌الاسلام سید حسن طباطبایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: مامون جلسه مذاکره‌ای را با حضور عالمان ادیان مختلف تشکیل داد و از امام رضا (ع) خواست تا با گروه‌های مختلف حاضر مذاکره کرده و به سؤالات آنان پاسخ دهد.  وی تصریح کرد: امام رضا (ع) در این جلسه با فردی

 حجت‌الاسلام سید حسن طباطبایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: مامون جلسه مذاکره‌ای را با حضور عالمان ادیان مختلف تشکیل داد و از امام رضا (ع) خواست تا با گروه‌های مختلف حاضر مذاکره کرده و به سؤالات آنان پاسخ دهد. 

وی تصریح کرد: امام رضا (ع) در این جلسه با فردی به اسم عمران هم سخن و هم مصاحبه شدند، این گفت‌وگو مدت زمان زیادی طول کشید تا زمان اذان فرا رسید.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: با آنکه این مناظره به نتایج خوبی رسیده بود، اما امام رضا (ع) فرمودند که هنگام نماز است و قصد ترک مناظره را کردند،  عمران از امام رضا (ع) تقاضا کرد برای ادامه گفت‌وگو بمانند و صحبت‌های خود را قطع نکنند، اما امام رضا (ع) ادامه مناظره را به بعد از نماز موکول کردند.

طباطبایی ادامه داد: امام پس از نماز به ادامه مناظره با عمران پرداختند و در نهایت این عمران بود که به دین اسلام گرایش پیدا کرده و به عظمت اسلام اقرار کرد. 

وی گفت: تأکید امام رضا (ع) بر نماز اول وقت درس بزرگی برای همه مردم جهان به ویژه مسلمانان است. 

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه یکی دیگر از مواردی که همواره مورد تأکید امام بود، توجه به منشأ و گوینده خبر است، ادامه داد: امام رضا (ع) تأکید داشتند که هر خبری را که می‌شنوید به منشأ و گوینده آن دقت کرده و بی‌طرفانه مطرح شود.

طباطبایی بیان کرد: شیخ صدوق در یکی از کتاب‌های خود روایتی را نقل می‌کند که در آن یکی از یاران امام نزد ایشان رفته و می‌گوید: روایت‌های زیادی پیرامون ائمه اطهار (ع) شنیده می‌شود، در حالی که ما این روایات را از خود شما نشنیده‌ایم و برخی از این روایت‌ها توسط دشمنان شما نقل می‌شود.

وی ادامه داد: امام با شنیدن این صحبت‌ها فرمودند: دقت کنید که در هر حرفی که می‌شنوید چه انگیزه‌ای نهفته شده است، آیا فرد راوی انگیزه الهی دارد و یا انگیزه غیرالهی؛ اگر فرد انگیزه الهی داشته باشد گوش دادن به آن به معنای عبادت خداوند و اگر گناه‌آلود باشد گوش فرا دادن به آن به معنای اطاعت از دشمن است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) افرادی را که راجع به ائمه اطهار (ع) صحبت می‌کنند را به سه دسته تقسیم می‌کنند، افزود: گروه اول اخبار را جعل کرده و امامان را بالاتر از آنچه که هستند معرفی کرده و غلو می‌کنند، گروه دوم امامان را مانند افراد عادی جلوه می‌دهند  و دسته سوم صفات و افعالی را به امامان نسبت می‌دهند که به نفع دشمنان اسلام است.

طباطبایی متذکر شد: امام می‌فرمایند، مردمی که سخنان گروه اول را می‌شنوند شیعیان را گروهی کافر می‌خوانند، چراکه امامان را تا حد خداوند بالا برده‌اند، مردم با شنیدن سخنان گروه دوم سخنان امامان را باور نکرده و آنان را مانند آدم عادی می‌دانند که ممکن است اشتباه کند و در رابطه با گروه سوم نیز شنوندگان  باید دقت کافی را کرده و هوشیار باشند تا فریب دشمن را نخورند.

وی در ادامه ضمن تسلیت شهادت امام رضا (ع) افزود: امام به اجبار مامون از مدینه به طوس سفر کردند و مامون به خاطر ظاهر فریبی ولایت عهدی را برعهده امام رضا (ع) گذاشت که امام با نارضایتی و شروطی آن را پذیرفتند.

کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: مامون با این کار خود می‌خواست حکومت خود را قانونی نشان دهد و امام رضا با هوشیاری شروطی را قید کردند تا مانع از سواستفاده مامون شوند.

طباطبایی با بیان اینکه مامون به دلیل ترس از قدرت نفوذ امام رضا (ع)نقشه شهادت ایشان را طراحی کرد، ادامه داد: مامون امام را تحت فشار قرار داد و با خوراندن خوراکی مسموم ایشان را به شهادت رساندند و این در حالی بود که امام قبل از آن خبر شهادت و مسمومیت خود را به یارانش داده بود.

انتهای پیام/ذ

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد