تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1396 - 12:47
کد خبر : 16981

نزول رتبه جهانی ایران در فضای کسب و کار جهانی بر سرمایه‌ گذاری خارجی

نزول رتبه جهانی ایران در فضای کسب و کار جهانی بر سرمایه‌ گذاری خارجی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس، دومینیک دادلی طی گزارشی در سایت فوربس نوشت : که خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) منطقه ای شامل ۲۱ کشور که مجموع ناخالص داخلی آن حدود ۳ تریلیون دلار است با جمعیت

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس، دومینیک دادلی طی گزارشی در سایت فوربس نوشت : که خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) منطقه ای شامل ۲۱ کشور که مجموع ناخالص داخلی آن حدود ۳ تریلیون دلار است با جمعیت ۴۵۴ میلیون نفر فرصت های اقتصادی فراوانی را ارائه می دهد.

اما گزارش سهولت انجام تجارت گزارش اخیر بانک جهانی نشان می دهد که وضعیت سرمایه گذاری آنجا مطلوب نیست. درحالی که که این منطقه در گستره وسیعی از منابع و محیط های بالقوه اقتصادی قرار دارد، از شهرهای بلند پروازی در خلیج فارس مانند دبی و دوحه، که قصد دارند زیر ساخت های خود را تا سطح جهانی را توسعه دهند تا کشورهای آسیب دیده ی مانند سوریه و یمن ظرفیت چشمگیری دارند.در این محدوده قابل توجه واقع شده اند.

در شرق خلیج فارس ایران در رتبه ۱۲۴ جهانی قرار گرفته است که از چالش برانگیزترین شرایط سرمایه گذاری برای فعالیت شرکت ها برخوردار است با توجه به فساد اداری و مالی و نگرانی جدی شرکت های بین المللی که از احتمال وقوع و اعمال تحریم های جدید بین المللی واهمه دارند.

به ویژه نمونه های اخیر آن شرایط علیه سپاه پاسداران اعلام شده،برای سرمایه گذاری در آن کشور تردید روز افزونی را موجب شده است. در واقع علیرغم لغو تحریم های مختلف بین المللی در ایران در ماه ژانویه ۲۰۱۶ در مقایسه با سال گذشته با چهار پله تنزل را در رتبه بندی سهولت سرمایه گذاری در سال جاری کاهش انگیزه سرمایه گذاری را نشان داده است.

اما برای نمونه در طرف دیگر امارات متحده عربی یک موقعیت برجسته در این زمینه برای خود دست و پا کرده است، رتبه ۲۱ بین ۱۹۰ کشور دنیا از لحاظ سهولت انجام تجارت که از اقتصادهای بزرگتر مانند فرانسه و اسپانیا جلو افتاده است

نویسنده معتقد است که اکثر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با وجود رتبه های مختلف خود در بخش بالا و نیمه اول رتبه بندی جهانی قرار دارند بحرین( ۶۶ ) پس از آن عمان (۷۱) ، قطر (۸۳) و عربستان سعودی(۹۲) و کویت ( ۹۶) البته دو کشور کویت و عربستان در سال گذشته با کاهش رتبه روبرو بوده اند. با توجه به چشم انداز بلند عربستان در سال ۲۰۳۰ به منظور تنوع بخشیدن به اقتصاد و جذب سرمایه گذاران بین المللی بیشتر به کشوراین وضعیت یک سیگنال نگران کننده برای مقامات ریاض است.

اخیراً «بلومبرگ» نیز نوشت: اقتصاد سعودی شاهد رکودی بی سابقه ی است آمار این را نشان می دهد.

نویسنده در پایان نتیجه می گیرد: البته همیشه فرصت هایی برای شرکت های شجاع در چنین محیط هایی وجود دارد، اما اگر این کشورها در سال های آتی در جهت بهبود رتبه خود باشند، اول باید اول در عرصه سیاست اقتصادی پیشرفت کنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد