تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1396 - 7:18
کد خبر : 16550

تجاوز و قتل؛ عاقبت کودکان متکدی/تهران؛پایتخت متکدیان خارجی/ ورود ۷۰ درصدی کودکان متکدی بدون قرنطینه به کشور

تجاوز و قتل؛ عاقبت کودکان متکدی/تهران؛پایتخت متکدیان خارجی/ ورود ۷۰ درصدی کودکان متکدی بدون قرنطینه به کشور

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، لایحه حمایت از حقوق کودکان که در سال ۹۰ به تصویب دولت رسید مباحث حمایتی گوناگونی برای کودکان زیر ۱۸ سال در قالب گروههای کودکان بی هویت،کار، خیابان و قربانیان جرم مطرح کرده و می خواهد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، لایحه حمایت از حقوق کودکان که در سال ۹۰ به تصویب دولت رسید مباحث حمایتی گوناگونی برای کودکان زیر ۱۸ سال در قالب گروههای کودکان بی هویت،کار، خیابان و قربانیان جرم مطرح کرده و می خواهد کودکان را از آسیبهایی مثل سوءرفتارها و خشونتها ،بهره کشی و تکدی گری،معامله و خرید و فروش و آزار جنسی و فحشا محافظت کند.

به دلیل اهمیت این لایحه و اتفاقات ناگوار اخیری که برای کودکان در ماههای اخیر شاهد بودیم لازم دانستیم تا میزگردی را با حضور فاطمه دانشور عضو سابق شورای شهر و نماینده سازمانهای مردمی، حبیب الله فرید معاون اجتماعی بهزیستی کشور، رضا قدیمی مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و حسین اسدبیگی رئیس سازمان اورژانس اجتماعی کشور برگزار کنیم.

یکی از مصادیقی که باید از کودکان حمایت شود بحث بکارگیری غیرقانونی این کودکان به کار و تکدی گری است؛ موضوعی که در ماههای اخیر به جنجالی میان سازمانهای مردمی،رسانه ها و سازمانهای دولتی تبدیل شد که آیا طرح «ساماندهی و جذب کودکان کار و خیابان» باید اجرا شود یا خیر؟

آنچه در ذیل می‌آید به موضوع طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان پرداخته است:

شهرداری تهران در این طرح وظیفه جذب کودکان از سطح خیابان را دارد که با تدارک خودروهایی، این کودکان را از سرچهارراهها جذب و به بهزیستی می سپارد.بهزیستی نیز پس از نگهداری آنها در دو مرکز یاسر و بعثت، به خانواده‌هایشان بسپارد.خانواده هایی که با حکم قاضی صلاحیت نگهداری از کودکانشان احراز می‌شود.

                        شهرداری به سراغ کارگاهها نمی رود

رضا قدیمی مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در رابطه با آخرین وضعیت طرح ساماندهی و جذب کودکان کار از سطح خیابان، می گوید: در این برنامه حمایت از کودکان آسیب‌پذیر و بدسرپرست را داشته‌ایم که به سراغ کارگاه‌های زیرزمینی و تولیدی نمی‌رویم چون آنها در این کارگاه‌ها امرارمعاش می‌کنند بلکه هدف ما در سطح خیابان است.

وظیفه ما به عنوان شهرداری در کنار ۱۱ ارگان دیگر ساماندهی موضوع تکدی‌گری است که البته در ۶ ماهه اخیر قدری پررنگ شده اما در گذشته هم این کار را دنبال می‌کردیم. تکدی‌گری جرم است و باید بگردیم مسبب کار را پیدا کنیم تا ببینیم چه کسی این کودکان را سر چهارراه‌ها می‌آورند. اغلب این سرپرستان و قیم‌ها صلاحیت ندارند، معتاد، فراری، طلاق‌گرفته یا زندانی هستند و این کودکان تحت حمایت والدین درجه ۲ و سرپرست قرار دارند.مثلا موردی بود که یک عموی نامرد کودک را سر چهارراه‌ها می‌برد و شب در جاهای مختلف ‌آن را اجاره می‌داد در نتیجه آزار جنسی و روحی متوجه این کودک بود. فردا هم یک قاتل زنجیره‌ای می‌شود و آن وقت می‌گویند چرا رسیدگی نکردید.

به ۳ تا ۵ هزار بی‌خانمان غذا و جا می‌دهیم چرا که این افرادی که در خیابان‌ها می‌بینیم یک دفعه به تهران نیامده‌اند هر کدام سرنوشت‌هایی دارند و کودکی بدی داشتند در حال حاضر ۱۶ مرکز پرتو ۳ هزار کودک را سروسامان می‌دهد که این مراکز در حوزه کار، پیشگیری و کاهش آسیب است. 

دانشور، عضو سابق شورای شهر : این همان خدمات کاهش آسیب است و من هم معتقدم اتفاقی که در شهرداری افتاد و این مراکز برپا شد اقدام خوبی بود چرا که NGO های کودکان کار فضای لازم را نداشتند اما شهرداری به آنها فضای آموزشی داد و تجهیز کرد. در نتیجه ساعت کار این کودکان را کم کردیم به گونه‌ای که ساعت کار یک کودک که در هفته ۳۰ تا ۴۰ ساعت کار می‌کرد را فقط به پنج‌شنبه و جمعه رساندیم.

* پس واقعاً تأثیر داشت؟

دانشور: بله، البته هیچ وقت ساعت کار این کودکان به صفر نمی‌رسد چون دستگاه‌های دیگر همکاری نمی‌کنند. بحث معیشت را داریم که اگر این کودکان، کار نکنند امورات خانواده‌هایشان نمی‌گذرد. مادری را داشتیم که چند فرزند داشت و کودکان ۱۰ یا ۱۲ ساله‌اش به دلیل فقر باید کار می‌کردند بنابراین با ۴ سطح روبه‌رو هستیم؛ پدر و مادری که ایرانی‌اند و فقیر هستند، کودکانی که بی‌هویتند و کودکانی که پدر غیرایرانی دارند و مادرشان ایرانی است و کودکانی که هر دو والد ایرانی نیستند و باید برای هر کدام از این سطوح مداخله‌ای متفاوتی داشته باشیم.پس ابتدا باید آمار و سطح‌بندی این کودکان را در نظر بگیریم و بر اساس آن رفتار کنیم. 

* آیا با طرح جذب کودکان کار موافقید؟

دانشور: چون زیرساخت نداریم با این روشی که این طرح اجرا شد مخالف هستم، جواب نمی‌دهد شاید در مقطعی ببینیم در خیابان‌ها کودکی وجود ندارد اما در بلندمدت این گونه نخواهد ماند حتی اگر کودکان را رد مرز هم کنیم باز برمی‌گردند. باید در ۴ سطح این کودکان را بررسی کنیم و این مراکز پرتو که تجربه موفقی بود ۶ هزار کودک سروسامان دیدند. اما اگر بسترها را فراهم نکنیم تفکیک نمی‌شوند.

* نقدی که به شهرداری وارد است این است که بسیاری از این کودکان که از سطح خیابان جمع‌آوری شدند کودک کارند نه متکدی‌. به دلیل فقر کار می‌کنند و بعد از سپردن به مراکز اتفاق مثبتی برایشان نمی‌افتد؟

قدیمی: ما فقط بحث دسترسی و جمع‌آوری را مطرح کرده‌ایم و این حرف‌هایی که می‌زنند بعداً زده شد. در نظر بگیرید ۱۰ یا ۱۵ کودک در ماشینی گذاشته می‌شوند سر چهارراه می‌آیند مستقر می‌شوند، نهار به آنها ساندویچی داده می‌‌شود بعد که پولشان را سرباند جمع کرد به محیط دیگر برده می‌شوند. آیا این معنی به غیر از باند دارد؟ 

                            کسی با کودکان کار، کاری ندارد

این مسائل تشکیلاتی و باندی است و چون در ارتباط با تکدی است ما ورود کرده‌ایم کسی با کودکان کار کاری ندارد، تکدی‌گری جرم است. حتی اگر از روی استیصال و فقر باشد. در هیچ کجای دنیا هم اجازه نمی‌دهند که کسی تکدی‌گری کند وای به حال اتباع بیگانه.

دانشور: شما می‌گویید متکدیان را می‌گیرید در حالی که NGO ها معتقدند کودکان کار را جمع می‌کنید کدام یک درست می‌گویید؟

 

                      مأموران هیچ خشونتی با کودکان نداشتند

                                غوغاسالاری می‌کنند

قدیمی: این حرف نیست که NGO ها می‌زنند ما از NGO ها خواسته‌ایم ۱۵ نفر را به عنوان بازرس به ما معرفی کنند تا در طرح جذب متکدیان حاضر باشند و در ماشین ما بنشینند و ببینند که آیا ما به سراغ کودکی که در کارگاه تولیدی یا در مغازه کار می‌کند می‌رویم یا به سراغ تکدی‌گری در سر چهارراه می رویم؟!.

طبیعی است که کودکان متکدی‌ نسبت به جمع‌آوری مقاومت می‌کنند، فرار می‌کنند اما آیا هیچ صحنه‌ای پیش ‌آمده که مأموران ما دنبال کودکی بیفتند،دستگیر کنند یا با خشونت با او رفتار کنند.

* البته طبیعی است که در جریان جذب دستگیری و فرار اتفاق بیفتد.

قدیمی: این اتفاق نیفتاده بحث ما جذب کودک متکدی است. مددکاران اجتماعی با نظارت بهزیستی کار را انجام می‌دهند و آیا مرجعی در حوزه آسیب‌ها بهتر از بهزیستی وجود دارد؟ یک صحنه خشونت‌آ‌میز در این رابطه وجود ندارد این‌ها همه حرف است و غوغاسالاری. طرح جذب، دستگیری کودکان کار نیست بلکه ما به سراغ باندهای تکدی رفتیم. 

شهرداری برابر با بند ۵ ماده ۵۵ قانون مسئولیت ساماندهی متکدیان را بر عهده دارد. بر اساس مصوبات شورای شهر هم شهرداری مکلف شده که این کودکان را ساماندهی کند.

* اصولاً ساماندهی از نظر شما چه تعریفی دارد؟

قدیمی: ساماندهی یعنی جذب، این کار را سالهاست که انجام می‌دهیم، دو سامان‌سرای لویزان و اسلامشهر داریم که مختص متکدیان حرفه‌ای است. این متکدیان نیاز به کاردرمانی، روانشناسی و اقدامات درمانی دارند.  سال قبل ۵ میلیارد تومان پول درمان این متکدیان بالای ۱۸ سال را داده‌ایم، در حالی که اغلب بیمه‌ای ندارند از خانواده ترد شده و اوراق هویتی ندارند.

          باندهای حرفه‌ای تکدی‌گری کودکان را سرچهارراهها آوردند

آنچه باید به آن دقت شود این است؛ باندهای حرفه‌ای تکدی‌گری هستند که وقتی دیدند شهرداری به سراغ کودکان زیر ۱۸ سال نمی‌رود، کودکان را به سر چهارراه آوردند.

در نتیجه ما گزارشی تهیه کردیم و به شورای اجتماعی استان دادیم تا همانند جمع‌آوری متکدیان بزرگسال که به ۷۰ درصد آنها فائق آمده‌ایم و در این میان ۳ هزار زن و ۴۵۰۰ مرد جذب شده و تکلیفشان مشخص شده نسبت به کودکان هم ورود کنیم.

ما متکدی داشته‌ایم که ۱۵ بار جذب شده اما دوباره سر چهارراه رها شده است چون که معلولیت و بیماری دارد و در سر چهارراه مردم به او ترحم می‌کنند. 

اکنون کودکان لباس مندرس‌تر می‌پوشند و صورتشان را سیاهی می‌مالند و قد متکدیان ما کوتاه‌تر شده چون سر باند تشخیص داده اگر کوتاه قد باشند مردم بیشتر کمک می‌کنند. ما از رسانه‌ها هم خواستیم که به جای پول به آنها لقمه نان، سیب و خوراکی بدهند اما آنها یاد گرفته‌ که خوراکی را رد کنند و به جایش پول بگیرند.

ما این موضوع را در شورای اجتماعی کشور هم مطرح کردیم، مستندات آوردیم و آنها مکلف کردند که مجتمع فوریت‌های اجتماعی را راه انداختیم. ۱۱ سازمان به همراه فرمانداری و بهزیستی که متولی اصلی است فعال شده‌اند. شهرداری باید فضا را آماده کند که مرکز یاسر از سال‌ها پیش وجود داشته و در این آیین‌نامه آمده خودروهایی توسط شهرداری برای جذب این کودکان اقدام کرده و کودکان را در اختیار بهزیستی قرار دهند و نیروی انتظامی، امنیت گشت را فراهم کند چون اغلب باندها با چوب و چماق به جان مددکاران می‌افتند و خودروها را خراب می‌کنند.

* پلیس در این طرح امنیت را برقرار کرد؟

قدیمی: بله. هیچ گاه پلیس به دنبال مددجو نمی‌افتد اگر حمله‌ای اتفاق افتاد که خیلی از این سوابق وجود دارد ورود می‌کند در نتیجه کودکان بدسرپرستی که برای تکدی‌گری اجبار می‌شدند هدف ما قرار گرفت چرا که این کودکان در بزرگسالی مجبور به قاچاق مواد مخدر می‌شوند، ما ۱۸ مددسرا و گرمخانه داریم که افراد در آنجا از اول این گونه نبوده‌اند بلکه اسپند دود می‌کردند و شیشه تمیز می‌کردند اما بعد ساقی و جانی شدند. مگر قضیه «بنیتا» این گونه نبود که آمدند خودرو را بدزدند اما چون گرفتار اعتیاد و مسائل دیگر بودند این حادثه تلخ رقم خورد.

اغلب کسانی که جانی شدند کودکی بدی داشتند. ما نمی‌گوییم با اجرای این طرح مدینه فاضله راه می‌افتد  اما به دنبال علت‌ها باشیم خوب است.

 

* حل علت‌هایی مثل فقر و اعتیاد که به این راحتی‌ها شدنی نیست؟

قدیمی: زمانی که از یک روستا در منطقه خراسان جنوبی که ۴۰۰ خانوار هستند فقط برای تکدی به تهران آمده‌اند دیگر چه توقعی از اوضاع داریم.

دانشور: به دلیل خشکسالی آمده‌اند؟

قدیمی: خشکسالی هم دلیلش بوده اما ۱۶ نفر از متکدیان را که به خط کردیم یکی در میان از این روستا بوده‌اند.

* این کوتاهی نهادهایی مثل استانداری و فرمانداری را می‌رساند؟

قدیمی: در اجرای قانون اشکالاتی است که البته خطای انسانی هم ممکن است رخ دهد.

                    جمع آوری۴۴۰۰ کودک از سطح خیابانها در ۳ماه

                             بچه های گل‌فروش را کاری نداریم

* چه تعداد کودک خیابانی و متکدی در طرح ساماندهی جذب شده‌اند؟

قدیمی: در ۳ ماه حدود ۴۴۰۰ کودک جمع‌آوری شده‌اند.

دانشور: همه این کودکان را نگه‌ داشته‌آید؟

قدیمی: خیر. ۴۰۰ نفر کودک بودند که ۷۵ درصد آنها افغانی بوده و فقط متکدی‌اند.

دانشور: یعنی بچه‌های گل‌فروش را کاری ندارید؟

قدیمی: اصلاً. فقط متکدیان را هدف قرار دادیم.

* چطور می‌توانید کودکی که فال می‌فروشد یا گل‌فروشی می‌کند را از کودک متکدی جدا کنید؟ به نظر می‌رسد همه این کودکان را یکجا جمع‌آوری کرده باشید.

قدیمی: کودکانی که اسپند دود می‌کنند یا فال می‌فروشند عمدتاً برای دور زدن قانون این کار را می‌کنند چون می‌دانند تکدی‌گری جرم است.

                  از نظر ما اسپندفروش و فال‌فروش هم متکدی است

* چطور در لحظه تشخیص می‌دهید در حالی که کودک سریعاً ترسیده و فرار می‌کند؟

قدیمی: رئیس باند یادشان داده که فال دستشان بگیرند و در سرما و گرما تحت آسیب‌های مختلف قرار گرفته و در دسترس آدم‌های بزهکار باشند. درست است که تفکیک این کودکان سخت است اما متکدی و شبه متکدی کنار هم قرار دارند. از نظر ما اسپندفروش و فال‌فروش هم متکدی است.

            متکدیان رها شده در شهر با انواع بیماری های ایدز و هپاتیت

                                تهران؛ مقصد متکدیان خارجی

 

* یعنی شما همه کودکان کار را جمع می‌کنید و سپس تفکیکشان می‌کنید؟

قدیمی: ما جذب می‌کنیم، آنها در سازمان بهزیستی می‌آیند و تفکیک با آنهاست ما فقط تحویل بهزیستی می‌دهیم اما در مورد متکدیان بزرگسال تا پایان کار رسیدگی را انجام می‌دهیم. ما افرادی داریم که در پایانه‌ها رها شده در حالی که ایدز، هپاتیت، عفونت‌های مختلف و بیماری‌های واگیر دارند.

* خب این افراد با این بیماری‌ها در مراکزی جمع‌آوری می‌شوند که این خطر برای سایرین هم وجود دارد؟

قدیمی: بله، این خطر وجود دارد اما دنیا به یک راه‌حل نرسیده آنها می‌گویند «مرکززدایی» کنیم، درست؛ اما به شرطی که در خیابان، محلات و شهرها بشود برایشان کاری کرد. وقتی تهران شده محلی که حتی از کشورهای همسایه برای تکدی‌گری به اینجا می‌آیند چه کار می‌توانیم کنیم. انتظار دارید کاری نکنیم.

*آیا بهزیستی در طرح جذب کودکان کار به اهداف خود رسید؟

فرید، معاون اجتماعی بهزیستی کشور: این یک فرضیه است که تمام متکدیان نان‌آور باشند بلکه باید به اثبات برسد که واقعاً مستأصل شده‌اند یا خیر. کودک خیابانی به نوعی مشمول کودک‌آزاری است چرا که شرایط رشد برای این کودکان فراهم نیست. اول باید این را بپذیریم که وجود کودک در خیابان از نوع کودک‌آزاری است بعد به سراغ مدیریت کردن آن برویم.

       ورود ۷۰ درصد از کودکان متکدی غیرایرانی بدون قرنطینه به کشور

۷۰ درصد از کودکان متکدی در تهران غیرایرانی و غیرمجازند. قدری باید سیستمی به موضوع نگاه کنیم. این اوضاع کنترل نمی‌شود مگر اینکه این کودکان سروسامانی بگیرند. همین امروز یک کودک به راحتی می‌تواند از کشور خود به تهران بیاید. سؤالم این است اگر این کودک حامل ویروس فلج اطفال باشد چون در کشورهایشان کنترل خاصی نیست چه کسی پاسخگوست در حالی که نظام سلامت در کشور اینقدر هزینه کرده است. پس باید جنبه‌های امنیتی و سلامت را هم ببینیم.

* آیا این کودکان اتباع که برای کار به تهران می‌آیند،قرنطینه نمی‌شوند؟

فرید: باید در ورود به کشور قرنطینه اتفاق بیفتد و باید حواسمان باشد که از نظر سلامت قابل رهگیری باشند تا مبادا حامل بیماری باشند و شرایط را سخت کنند. آنها می‌گویند چون شهرداری به کودکان زیر ۱۸ سال و متکدی کاری ندارند پس بهتر است این کودکان به سطح خیابان بیایند و هر کسی هم که از آنها سوالی بپرسد می گویند غیرایرانی هستیم. این باندها معمولاً می‌دانند که چه کنند تا درآمد بیشتری عایدشان شود.

به نظر من آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان به همراه  ساماندهی متکدیان هر دو باید با هم اجرا شوند.

          آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار با متکدیان همزمان اجرا شود

* برخی گفته‌ها حاکی از آن بود که طرح ساماندهی متوقف شده آیا درست است؟

فرید: در شورای اجتماعی وزارت کشور بحث‌هایی بود اما نظر وزیر رفاه این است که طبق آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان رفتار شود اما به نظر بنده باید به همراه آن، ساماندهی متکدیان هر دو با هم اجرا شوند.

* این هشدار وجود دارد که کودکان از سطح خیابان به کارگاه‌های زیرزمینی و مکان‌هایی آورده شوند که قابل مشاهده و دسترس نباشند در نتیجه خطرات بیشتری آنها را تهدید کند؟

فرید: این نگرانی وجود دارد اما از چند سال پیش مطالعه‌ای را در ۱۰ تا ۱۵ کشور دنیا انجام دادیم و در ایران نشان داد که ۹۴ درصد این کودکان با خانواده خود زندگی می‌کنند و طبق آخرین آمار فقط  والدین ۵ تا ۸ خانواده از کودکان غیرایرانی شناسایی نشدند بقیه خانواده‌هایشان برای گرفتن فرزندشان ‌آمدند و حکم قاضی هم داشتند. به همین دلیل است که می‌گویم توانمندی کودکان در کنار خانواده اهمیت دارد.به همین دلیل مراکز حمایتی کودک و خانواده را در ۱۷ نقطه از تهران و ۵۰ نقطه در کشور راه‌اندازی کرده‌ایم.

سیاست ما این است مددکاری کنیم و در جاهایی که خانواده صلاحیت ندارد گاهی همان بار اول سلب حضانت کنیم و گاهی که نیاز به کمک دارند به خانواده کمک کنیم. به مردم هم باید بگوییم به این کودکان پولی ندهند، گاهاً سر چهارراه‌ها می‌روم و می‌بینم که کمتر از خودروها و مردم کمک پولی به این کودکان می‌کنند، باید کمک‌ها هدفمند شود این نگرانی وجود دارد که با نگاه قهرآمیز اگر فقط جلو برویم ممکن است سوءاستفاده‌هایی از این کودکان شود.

درآمد پرسود هر متکدی/روزانه حداقل ۷۰ تا ۱۰۰هزار تومان به جیب می زنند 

سودی که این کودکان در خیابان‌ها می‌برند در کارگاه‌ها نمی‌برند، شاید روزی ۵ تا ۱۰ هزار تومان در کارگاه‌ها عایدشان شود  اما در خیابان‌ها ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان روزانه درآمد دارند. از طرفی وزارت کار هم باید بر روی این کارگاه‌هایی که تابلو ندارند و زیرزمینی هستند نظارت بیشتری کند، برخی از خانه‌ها وجود دارد که کودکان تا ۱۲ ساعت در یک جای نمور و غیراستاندارد روی دار قالی کار می‌کنند تازه این بهترین حالتش است.

* جدیداً هم که در شرکت‌های پسماند زباله کار می‌کنند.

فرید: بله، باید بر این شرکت‌ها هم نظارت کنیم، آیین‌نامه ساماندهی را باید به خوبی اجرا کنیم و اداره اتباع هم پای کار بیاید.

 

* عاقبت کودکان غیرایرانی که جمع‌آوری می‌شوند چه می شود؟

فرید: تحویل خانواده‌هایشان داده‌ایم اما حتماً اداره اتباع با خانواده این کودکان که اگر مجاز هستند باید هماهنگی‌های لازم را بکند و اگر هم غیرمجازند که بحث ورود غیرمجاز مطرح می‌شود. در بحث خانواده‌های مجاز تذکر و حمایت باید انجام شود تا اگر مجدد کودکان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند قاضی پرونده بحث سلب حضانت را اجرا کند.

* آیا آماری از سوءاستفاده و آزار جنسی از کودکان کار داریم یا خیر؟ 

اسدبیگی رئیس اورژانس اجتماعی کشور: در مورد کودکان کار و سوءاستفاده از آ‌نها گزارشی وجود ندارد، آمارها به صورت کلی از سوءاستفاده وجود دارد.

فرید: مثلا موردی بود که در جریان طرح ساماندهی با زن جوانی برخورد کردیم که تعدادی کودک را وادار به دستفروشی و تکدی گری می کرد و پس از پیگیری های اولیه مشخص شد که این زن بعد از مراجعه به مناطق محروم کودکان را از والدین معتاد آنها اجاره می کرد و هر ماه ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان به ازای اجاره کودکان به والدین آنها پرداخت می‌کرد. این زن جوان در اظهارات اولیه، کودکان کار را فرزند خود معرفی کرد اما پس از انجام تحقیقات عدم صحت گفته‌هایش ثابت شد.

         علت جنجالی که با اجرای طرح ساماندهی کودکان کار به راه افتاد

دانشور: اکثر اعضای شورای اجتماعی کشور مدیران قدیمی نیستند و کار تخصصی‌شان هم مسائل مربوط به آسیب‌ها و اجتماع نیست به همین دلیل است از معاون اجتماعی بهزیستی می‌خواهیم این موضوع را در شورا مطرح کند که بسته به موضوعات از سازمان‌های مردمی در شورا دعوت شود چرا که این خلأ وجود دارد شورا اسمش جایی است که در آن مشورت انجام شود اما در مسائل اجتماعی از مشورت فعالان اجتماعی و نهادهای مردمی کمکی نمی‌گیرند در نتیجه موضوعات اصلی مبهم می‌ماند و راهکاری برای آن ارائه نمی‌شود در نتیجه برنامه‌ها با آزمون و خطا اجرا می‌شود و مانند این طرح ساماندهی کودکان کار جنجال به پا می‌شود.

انتظار نابجایی نیست همان گونه که در اتاق بازرگانی دولت حق ندارد بدون مشورت بخش خصوصی کاری کند بهتر است در موضوعات اجتماعی هم بخش خصوصی پررنگ‌تر شود. اگر ظرفیت NGO ها را دقیق بدانیم سروسامان دادن به اوضاع بهتر می‌شود. NGO ها جمعیت ۳ هزار نفری کودک کار را شناسایی کرده‌اند، شاید ۳۰ درصد آنها کودک کار باشد اما ما به شهرداری پیشنهاد دادیم به جای ۱۵ مرکز پرتو ۳۰ مرکز ایجاد شود و شهرداری فقط تشکیلات را بدهد.

مواردی هم از ارجاع کودک به بهزیستی وجود داشته که دوباره به خانواده برگشت داده شده‌اند چرا که قانون دست بهزیستی را می‌بندد، ضعف قانون داریم برای همین است که مدام فریاد می‌زنیم لایحه حمایت از حقوق کودکان باید جامع باشد و سپس تصویب شود. چرا که لایحه فعلی جوابگوی نیاز ما به طور کلی نیست. 

      گَپ قانونی دست قضات را باز نگه داشته تا هر حکمی صادر کنند

اگر نمایندگان مجلس در این میزگرد بودند حتماً می‌گفتند که قانون داریم اما دستگاه‌ها اجرا نمی‌کنند و توپ را در زمین ما می‌انداختند به نظر من قانون احتیاج به تفصیل دارد چرا که قضات تفسیر‌های متفاوتی می‌کنند گاهی یک قاضی کودک را به خانواده برمی‌گرداند در حالی که باید سلب حضانت کند و گاهی برعکس آن انجام می‌شود این رفتارهای متفاوت که باعث می‌شود قاضی به دلیل ضعف قانون نتواند تصمیم درست را بگیرد مشکل‌ساز است. این گَپ قانونی وجود دارد و بسیاری از صدور احکام از سوی قاضی در مورد پرونده‌های کودک‌آزاری وجود دارد که متأسفانه به خانواده‌هایشان برمی‌گردانند و در نتیجه اتفاقات بدتری برای این کودکان می‌افتد.

پایان بخش اول…

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد