ارائه الگوی ساختاری عوامل مؤثر بر قصد خرید پوشاک حجاب در زنان
چکیده هدف این پژوهش، ارائه یک الگوی معادلات ساختاری از عوامل مؤثر بر قصد خرید پوشاک حجاب است. آنچه در اسلام درباره حجاب مد نظر است، نه لباس خاص، بلکه پوشش خاصی است که زنان هنگام حضور در جامعه و معاشرت با مردان از آن استفاده میکنند؛ یعنی انواع پوشاک مختلفی که شرایط و حدود
چکیده
هدف این پژوهش، ارائه یک الگوی معادلات ساختاری از عوامل مؤثر بر قصد خرید پوشاک حجاب است. آنچه در اسلام درباره حجاب مد نظر است، نه لباس خاص، بلکه پوشش خاصی است که زنان هنگام حضور در جامعه و معاشرت با مردان از آن استفاده میکنند؛ یعنی انواع پوشاک مختلفی که شرایط و حدود مد نظر اسلام را داشته باشد به عنوان پوشاک حجاب، مورد تأیید است. متأسفانه امروزه این واجب دینی با هجمههای زیادی روبه رو شده است. در نتیجه لازم است در کنار مباحث فقهی و جامعهشناسی، مطالعاتی در زمینۀ شناخت عواملی که بر مصرف پوشاک حجاب مؤثر است، صورت پذیرد. بر اساس نظریه های موجود، قصد خرید هر محصول با مصرف و استفاده از آن محصول ارتباط نزدیکی دارد. در این تحقیق با مطالعه پیشینه، پنج متغیر دینداری، دلمشغولی مد، عزت نفس، هنجار ذهنی و دلمشغولی حجاب شناسایی و در قالب یک الگوی معادلات ساختاری تأثیر آنها بر قصد خرید پوشاک حجاب مورد ارزیابی قرار گرفت. به این منظور، پرسشنامهای متشکل از ۴۰ سؤال استاندارد تهیه، و بهصورت خوشهای تصادفی، میان زنان توزیع شد که ۴۶۱ پرسشنامه برگشت و مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد از بین متغیرها، تأثیر متغیر دلمشغولی حجاب بر قصد خرید پوشاک حجاب به صورت مستقیم (ضریب اثر ۰/۸۵) است و بقیه متغیرها به صورت غیر مستقیم بر قصد خرید اثر میگذارد. شاخصهای برازندگی الگوی نهایی در سطح مناسب، و روابط تأیید شده معنادار است (۰.۰۰۰۰=P-Value ).
کلمات کلیدی : قصد خرید پوشاک حجاب;دلمشغولی حجاب;دلمشغولی مد;عزت نفس;دینداری;هنجار ذهنی
نویسندگان:
سعید ده یادگاری, اصغر مشبکی اصفهانی, هادی بستام, نبی الله الیاسی
فصلنامه فرهنگی – تربیتی زنان و خانواده – سال دوازدهم، شماره ۳۸، بهار ۱۳۹۶.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰