تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 - 8:16
کد خبر : 16049

مساجد از عوامل تاثیرگذار پیشبرد فرهنگ اسلامی هستند

مساجد از عوامل تاثیرگذار پیشبرد فرهنگ اسلامی هستند

حجت‌الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: بدون شک یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشبرد فرهنگ و تمدن اسلامی در زمینه‌های مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی مساجد هستند که جامعه اسلامی بدون آن نمی‌تواند نقش‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی را ایفا کند، بنابراین

حجت‌الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: بدون شک یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشبرد فرهنگ و تمدن اسلامی در زمینه‌های مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی مساجد هستند که جامعه اسلامی بدون آن نمی‌تواند نقش‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی را ایفا کند، بنابراین پیامبر اسلام(ص) در بدو ورود به هر شهری ابتدا اقدام به ساخت مسجد می‌فرمود.  
وی افزود: فایده و بهره‌­ای که از رفت و آمد و انس با مسجد نصیب انسان مسلمان می­‌شود تنها ثواب بردن و در سرای دیگر مشمول لطف الهی واقع شدن نیست بلکه در همین جهان نیز فوائد و آثار اصلاح تربیتی علت اجتماعی و سیاسی فراوانی در سایه رفت و آمد به مسجد برای انسان مؤمن حاصل خواهد شد.
وی، با استناد به آیه ۴۰ سوره حج خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: آن مؤمنانی که به ناحق از خانه‌هاشان آواره شده و جرمی نداشتند جز آنکه می‌گفتند: پروردگار ما خدای یکتاست. و اگر خدا رخصت جنگ ندهد و دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعه‌ها و دیرها و کنشت‌ها و مساجدی که در آن نماز و ذکر خدا بسیار می‌شود همه خراب و ویران شود. و هر که خدا را یاری کند البته خدا او را یاری خواهد کرد، که خدا را منتهای اقتدار و توانایی است.
حجت‌الاسلام حمیدی ادامه داد: مسجد مورد نظر اسلام هیچ گاه کهنه نمی‌شود. مسجد مانند بقیه مسایل اسلام باید تازگی خود را حفظ کند. اگر اینگونه نباشد و مسجد غبار گرفته باشد این غبار به سبب رفتار مسلمانان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز یادآور شد: قرآن کریم و مسجد از آغاز شکل‌گیری اسلام تا به امروز دو رکن جدایی ناپذیر و مکمل یکدیگر بودهاند و همواره به عنوان دو عامل مهم و مؤلفه بسیار تأثیرگذار در بسط و ترویج فرهنگ و معارف ناب اسلامی نقش بسیار مؤثر و عمیقی را ایفاء کردهاند و در سایه این تعامل مثبت و خدمات متقابل آن دو به یکدیگر بوده است که شاهد گسترش و نهادینه سازی ارزشهای اسلامی و الهی در جوامع اسلامی هستیم.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع)  افزود: امام جعفرصادق(ع) می‌فرمایند: مساجد خانه­‌هاى خداى متعـال در زمین هستند و کسى که با طهارت به سوى مساجد برود خداى متعال او را از گناهانش پاک مى‌کند و از زوارش نوشته مى‌شود، پس زیاد در مساجد نماز و دعا بخوانید و در مسجدهاى مختلف نماز بخوانید، چون که در روز قیامت هر مکانى شهادت براى نمازگزارش مى ­دهد.
حجت‌الاسلام حمیدی، سکونت در جوار عرش الهی را پاداش مسجد دانست و تاکید کرد: سکونت در جوار عرش الهی پاداش مسجد است. در فردای قیامت و کسب مغفرت گناهان از خداوند متعال یکی دیگر از فوائد و آثار رفت و آمد به مسجد است و فرشتگان از اهل مسجد دیدار می­‌کنند و تسبیح زمین برای انسانهای مسجدی یکی دیگر از آثار و برکات رفت و آمد به مسجد است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد