تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آبان 1396 - 6:09
کد خبر : 15731

یک مقام شرکت گاز فارس:قطع گاز مساجد واماکن مذهبی بدهکارکاملا قانونی است

یک مقام شرکت گاز فارس:قطع گاز مساجد واماکن مذهبی بدهکارکاملا قانونی است

محمد حسین پور پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : بر اساس قانون، هزینه گاز مصرفی موسوم به گازبها برای مساجد و اماکن متبرکه و مذهبی در سالهای ۹۰ ، ۹۱ ، ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ رایگان بوده اما در سال های ۹۲ و ۹۳ رایگان نبوده و بر اساس

محمد حسین پور پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : بر اساس قانون، هزینه گاز مصرفی موسوم به گازبها برای مساجد و اماکن متبرکه و مذهبی در سالهای ۹۰ ، ۹۱ ، ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ رایگان بوده اما در سال های ۹۲ و ۹۳ رایگان نبوده و بر اساس الگوی مصرف هزینه گاز بهای این اماکن قابل دریافت است.
این مقام مسئول بیان کرد:همچنین هزینه آبونمان و عوارض که در قبض های گاز همه مصرف کنندگان درج می شود برای هیچ سالی رایگان نبوده و اماکن مذهبی و حسینیه ها این دو مورد را می بایست در همه سالها پرداخت کنند.
وی ادامه داد:‌متاسفانه برخی از این اماکن چهار تا پنج سال بدهی انباشته دارند و در همه این سالها شرکت گاز با تعامل و مماشات نسبت به قطع گاز اماکن مذهبی اقدامی نکرده و فرصت پرداخت به آنها داده است در حالی که اصحاب مسجد دراین زمینه اقدامی برای پرداخت هزینه و بدهی نکردند.
سرپرست معاونت بهره برداری شرکت گاز استان فارس و رئیس اداره گازشیراز با بیان اینکه شرکت گاز از برخی مراجع و روحانیون در مورد عدم پرداخت بدهی مساجد استفتا کرده و همه بزرگان روحانی تاکید بر تسویه حساب بدهی این اماکن کرده اند گفت : حضرت آیت الله مکارم شیرازی دراین زمینه توصیه صریح دارد که پرداخت بدهی گاز این اماکن باید دراولویت باشد.
حسین پور ادامه داد: شایسته نیست که ما هزینه گازبهای خانه ای را که فقط دو زوج سالخورده در آن ساکن هستند بگیریم و در صورت عدم پرداخت بدهی، گاز آنان را قطع کنیم اما در برابر بدهی سایر موسسات و اماکن بی تفاوت باشیم.
وی همچنین گفت:‌ برخی از بقاع و مراکز مذهبی شیراز تا ۳۰۰ میلیون ریال بدهی انباشته شده سالهای مختلف دارند اما متاسفانه مبادرت به پرداخت آن نمی کنند در حالی که ما پرداخت قبض گاز نمازخانه و مسجد شرکت گاز را که متعلق به کارکنان شرکت خودمان است دراولویت گذاشته ایم.
حسین پورگفت: این در حالی است که حجم گاز مصرفی برخی از مساجد و حسینیه های شیراز بسیار زیاد است، این اماکن بر اساس زیربنا کنتورهای حجیم و بزرگ دارند و به صورت تصاعدی گاز مصرف می کنند و ما هیچ مطالبه ای برای مصرف گاز و گازبها از آنها نکرده ایم و بدهی های موجود صرفا هزینه دو سالی است که قانون ما را مکلف به دریافت گازبها کرده و همچنین متعلق به دو مورد درج شده در قبض مشمول اخذ هزینه است.
سرپرست معاونت بهره برداری شرکت گاز استان فارس و رییس اداره گاز شیراز اضافه کرد: اگر زندان ها ، مدارس، مساجد ، پادگان ها ، کارخانه ها، کوره های آجرپزی و سایر مراکز عمومی نخواهند هزینه های خود را بپردازند، واقعا منبع تامین درآمدی شرکت گاز از کجاست؟ ما چگونه می توانیم در شرایط بودجه ای انقباضی مبادرت به اجرای طرح های زیر بنایی و توسعه کنیم؟ آیا آن روستایی دور دست که کمترین مصرف گاز را دارد حق استفاده از گاز را ندارد؟ آیا شایسته است که در این مراکز شهری گاز بی رویه و تصاعدی مصرف شود و برای پرداخت همین هزینه ای اندک هم اقدامی نکنند؟
حسین پور گفت: اصحاب مسجدی که چهار سال با بدهی انباشته شده مسجد را اداره کرده اند باید پاسخگوی ایرادات شرعی موضوع باشند، مردم دراین مساجد نماز می خوانند، با آب گرم وضو می گیرند ، چای می نوشند ، نذرها در مساجد با مصرف گاز ادا می شود، آیا عدم پرداخت بدهی مساجد دراین موارد اشکال ایجاد نمی کند؟
سرپرست معاونت بهره برداری شرکت گاز استان فارس و رئیس اداره گاز شیراز گفت : پیرامون برخی از اماکن مذهبی در شیراز ده ها حجره تجاری متعلق به تجار و بازاریان و افراد متمول وجود دارد که آنها صبح و ظهر و شب در این مکان ها نماز می خوانند، آیا این افراد توانایی پرداخت بدهی های معوق مسجدی را که در آن نماز می خوانند ندارند؟
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌ غلامرضا مالک زاده
۶۱۱۳ /۱۸۷۶

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد