تولید محتوا فرهنگی و تربیتی برای جلسات قرآنی خانگی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در جلسه مجازی با مسئولان جامعه فرهنگی قرآنی عصر وابسته به بنیاد خاتم الاوصیاء (عج)
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در جلسه مجازی با مسئولان جامعه فرهنگی قرآنی عصر وابسته به بنیاد خاتم الاوصیاء (عج) گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی مدارس، فعالیتهای گروهی و جلسات قرآنی خانگی بودیم و همواره یکی از دغدغههای ما این بود که دانشآموزان بتوانند در درون خانواده و با اعضای خانواده خود حداقل یک جلسه قرآن خانگی راهاندازی کنند البته همانطور که میدانید از گذشته و قدیمالایام، جلسات قرآن خانگی مرسوم بوده و بسیار پررونق و باشکوه برگزار میشده است و اساساً به صورت مردمی و چرخشی در منازل اقشار مختلف جامعه بین فامیل، همسایهها، همکاران و غیره برگزار میشد.
وی تصریح کرد: اما آنچه امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا مد نظر ادارهکل قرآن، عترت و نماز هست، اینست که اعضای خانواده، هر کدام به صورت هفتگی یا شبانه دور هم جمع شوند و دقایقی را به تلاوت قرآن اختصاص دهند و با توجه به اینکه این فعالیت، کاری بدیع و نو است و کمتر در گذشته به آن پرداخته شده و خانوادههایی که دانشآموز یا فرهنگی در بین خود دارند، نیاز به آموزش در این زمینه دارند، باید بتوانیم آنها را توانمند کنیم و آموزشهایی را به آنها دهیم تا نحوه جلسهداری بیاموزند و محتوای مناسب برای جلسات خود داشته باشند تا این جلسات صرف یک جلسه تلاوت قرآن نباشد بلکه در این جلسات معارف دینی، احکام و مسائل تربیتی نیز مطرح شود.
تولید محتوا فرهنگی و تربیتی برای جلسات قرآنی خانگی
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بنابر این در این زمینه نیاز به تولید محتوا داریم و از آنجایی که ما در آموزش و پرورش قرار نیست، همه کارها را خودمان انجام دهیم و ادعایی هم در این زمینه نداریم که باید همه کارها را خودمان انجام دهیم، نیاز داریم با دستگاههای همسو و هم هدف تعامل کنیم و از تولیدات و برنامههای آنها استفاده کنیم.
باقری ادامه داد: به همین جهت جامعه فرهنگی قرآنی عصر که سالها است در این زمینه فعالیت میکند و جلسات قرآن خانگی را به سبک و سیاق قدیم پیگیری میکند و اخیراً و همزمان شیوع ویروس کرونا تولیدات الکترونیکی مفیدی نیز دراین رابطه داشتند، میتوانند در این زمینه به ما کمک کند، لذا ما در این جلسه راهکارهای تعامل و تفاهم را بررسی میکنیم تا بتوانیم جلسات خانگی قرآنی را با مشارکت فرهنگیان و دانشآموزان گسترش دهیم و به یاری خداوند در اکثر خانهها شاهد این جلسات خانگی باشیم و از تولیدات محتوای این عزیزان استفاده کنیم تا بتوانیم این جلسات را تقویت کنیم.
وی یادآور شد: مبحث دیگری که از نظر اداری و اخلاقی باید به آن توجه ویژه داشته باشیم، این است که بتوانیم فعالیتهای قرآن، عترت و نماز را در مناطق محروم تقویت کنیم. با توجه به جلساتی که با این افراد در جامعه فرهنگی قرآنی عصر داشتیم، آنها نیز تکالیفی نسبت به این قضیه دارند و از آنجا که مراکز دارالقرآن وزارت آموزش و پرورش در دورترین مناطق کشور شعبه و پایگاه دارند و مشغول ارائه فعالیتهای متنوع قرآنی هستند باید به امر تقویت فعالیتهای دارالقرآنها بپردازیم و از ظرفیتهای مختلف برای تقویت فعالیتهای قرآن، عترت و نماز مناطق محروم بهرهمند شویم.
مشارکت در طرح نخبهپروری قرآنی «اسوه»
باقری گفت: بحث دیگر موضوع نخبهپروری است. همانطور که میدانید طرح «اسوه» سالیان سال در حال انجام است و دانشآموزان نخبهای که از فرآیند مسابقات قرآن، عترت و نماز در مراحل مختلف مدرسه، منطقه، استان و کشور خارج میشوند و به عنوان گلهای سر سبد این فرآیند انتخاب میشوند، مورد توجه این طرح قرار میگیرند و با کمک جامعه فرهنگی قرآنی عصر و شورای عالی قرآن به منظور تربیت تمام ساحتی این عزیزان اقداماتی صورت میگیرد و توانمندیهای آنها را ارتقا مییابد تا در آینده از توانمندیهای آنها در جاهای مختلف استفاده شود.
وی گفت: قطعاً خروجی مسابقات کشوری ما میتوانند، سبد آنها را پر کند و در انتخاب قاریان و حافظان دستشان پر باشد و بتوانند آنها را انتخاب کنند، بنابراین امیدواریم طی جلسات آینده در این سه مورد به یک جمعبندی برسیم و بتوانیم یک تفاهمنامه منعقد کنیم و از ظرفیتهای طرفین در زمینههای مختلف استفاده مطلوب کنیم.
در ادامه جلسه حجتالاسلام سیدمصطفی حسینی، مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر وابسته به بنیاد خاتمالاوصیاء (عج) گفت: جامعه فرهنگی قرآنی عصر به عنوان یکی از مجموعههای قرآنی مردمنهاد و به عنوان شاخه مردمی جبهه فرهنگی انقلاب مسئولیت تقویت شبکه قرآنی و تحکیم جبهه مردمی انقلاب در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد و بر همین اساس یکی از موضوعاتی که در این مجموعه دنبال میشود، موضوع تعامل همافزایی و همکاری با مجموعههای قرآنی در کشور است.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی و آموزشی کلان و بیبدیل در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فعالیتهای بسیار مبارکی را در عرصههای مختلف فرهنگی و قرآنی داشته است و از گذشته همکاری و تفاهمنامههای متعددی بین آموزش و پرورش و مجموعههای مردمی و دیگر نهادهای قرآنی برقرار بوده است. در همین راستا ادارهکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و جامعه فرهنگی قرآنی عصر از چندی قبل برای گسترش همکاریها و تعاملها، جلساتی را برگزار کردند و با توجه به تمرکز جامعه فرهنگی قرآنی عصر بر روی برخی کارهای ویژه قرآنی از جمله مشارکت در پویش جلسات خانگی قرآن، مشارکت در طرح نخبه پروری قرآنی «اسوه» و مشارکت در توسعه فعالیتهای قرآنی مناطق محروم، تولیدات محتوایی داشته است، قرار شد در این ارتباط با موضوعات تعامل و تفاهمنامهای برقرار شود که پس از رسیدن به یک مفاهمه مشترک به زودی در این زمینه یک تفاهم نامه منعقد خواهد شد.

برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰