تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 - 0:05
کد خبر : 137487

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی بیست‌وچهارم مهر

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی بیست‌وچهارم مهر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، در ادامه مهم‌ترین رویدادهای بیست‌وچهارم مهر را به نقل از پایگاه اینترنتی «موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران» می‌خوانید: رویدادهای بیست‌وچهارم مهر سال ۱۲۹۹ کمونیست‌ها به فرماندهی خالوقربان و احسان‌الله‌خان با کمک توپخانه به رشت حمله کردند. قوای قزاق به

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، در ادامه مهم‌ترین رویدادهای بیست‌وچهارم مهر را به نقل از پایگاه اینترنتی «موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران» می‌خوانید:

رویدادهای بیست‌وچهارم مهر

سال ۱۲۹۹

کمونیست‌ها به فرماندهی خالوقربان و احسان‌الله‌خان با کمک توپخانه به رشت حمله کردند. قوای قزاق به منجیل عقب‌نشینی کرد.

سال ۱۳۰۱

سردار سپه، وزیر جنگ، در مجلس نطقی ایراد نمود و اظهار داشت حکومت نظامی من‌بعد علی‌الاصول ملغی خواهد شد و اداره مالیات غیرمستقیم و خالصجات نیز از وزارت جنگ منتزع خواهد گردید.

سال ۱۳۰۰

یاور اسمعیل‌خان، یار وفادار کلنل، که خود را جانشین بالاستحقاق او می‌دانست با قوای تحت فرماندهی خود وارد مشهد شد و به بازداشت یاور نوذری پرداخته امور را در دست گرفت.

سال ۱۳۲۰

هیات وزیران تصویب‌نامه‌ای در مورد الغاء انحصارات صادر کرد. از این تاریخ چای، قند و شکر، قماش و لاستیک لوازم یدکی اتومبیل با پرداخت عوارض بازرگانی و گمرکی قابل ورود خواهند بود.

محمود جم، وزیر سابق دربار و نخست‌وزیر اسبق، به سفارت کبرای ایران در مصر مأمور گشت.

قانون عفو و بخشودگی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

سرتیپ محمدصادق کوپال به استانداری استان چهارم منصوب شد.

سال ۱۳۲۵

محمد ناصر قشقایی طی تلگرافی به احمد قوام متذکر شد دستور پراکندگی نفرات را دادم و از این تاریخ تمام ایلات جنوب مطیع و منقاد دولت و شخص نخست‌وزیر هستند.

۱۰ نفر جنایتکاران نازی بامداد امروز در زندان نورنبرگ به دار مجازات آویخته شدند و اجساد آنها در گورهای مخفی و بدون علامت به خاک سپرده شد. اعدام‌شدگان عبارت بودند از: کالتن بونر، رئیس گشتاپو، آلفرد روزنبرک، فیلسوف معروف نازی، هانس فرانک، فرماندار لهستان، ویلهلم فریک، فرماندار چکسلاواکی، فرانس ساوکل، رئیس جبهه کار، سبس اینکوارات، فرماندار اتریش، بولیوس اشترایستر، دشمن معروف یهود، فن‌ریبن‌تروپ، وزیر امور خارجه، مارشال کاتیل، فرمانده قوای آلمان، ژنرال بورس، رئیس ستاد ارتش، فیلدمارشال گورینگ، متهم ردیف اول، دو ساعت قبل از اجرای حکم در زندان نورنبرگ با سیانور خودکشی کرد. وی فرمانده نیروی هوایی و نخست‌وزیر آلمان بود.

سال ۱۳۳۲

سد کوهرنگ در اصفهان افتتاح شد و بدین‌وسیله آب کارون از تونلی که ۲۸۴۱ متر طول دارد به طرف زاینده‌رود سرازیر شد.

سال ۱۳۳۹

کلیه حساب‌های دولتی از این تاریخ در بانک مرکزی ایران تمرکز خواهد یافت. در شهرستان‌ها بانک ملی ایران به نیابت از طرف بانک مرکزی وجه دولتی را نگهداری خواهد کرد.

رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد به‌زودی اسکناس‌های چاپ‌شده از طرف بانک مرکزی توزیع خواهد شد و ظرف شش ماه اسکناس‌های بانک ملی ایران جمع‌آوری می‌شود. رئیس بانک مرکزی افزود اسکناس‌های جدید دارای امضاء وزیر دارایی و رئیس کل بانک مرکزی است.

سال ۱۳۴۲

ژنرال دوگل، رئیس‌جمهوری فرانسه، برای یک دیدار چهار روزه وارد تهران شد. همراه وی ده‌ها خبرنگار و عکاس وارد ایران گردیدند.

سال ۱۳۴۳

طبق تصمیم کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی خروشف، نخست‌وزیر، آن کشور از سمت خود برکنار شد و به‌جای وی آلکسی کاسیگین به نخست‌وزیری انتخاب شد.

سال ۱۳۴۶

هیات‌رئیسه مجلس شورای ملی انتخاب شد. مهندس ریاضی به ریاست برگزیده شد.

قرارداد سد ارس بین ایران و شوروی امضاء شد.

سال ۱۳۴۸

خانم پروین صوفی، عزیزالله اکبر، علی‌اکبر بهرامی به معاونت وزارت کشور تعیین شدند.

سال ۱۳۵۰

رژه نظامی تاریخ ایران در تخت جمشید انجام شد.

جشن ۲۵۰۰ ساله به تهران منتقل شد.

دکتر عبدالحسین راجی استاد دانشگاه و وزیر پیشین بهداری درگذشت.

سال ۱۳۵۱

هیات مهم اقتصادی و سرمایه‌گذاری آلمان غربی وارد تهران شد.

سال ۱۳۵۲

فیاض رهبری، ۳۸ ساله، در خیابان حسام‌السلطنه ۹ نفر از اعضای خانوادۀ خود و برادرش را با چاقو و تبر کشت و خود فرار کرد.

ذوالفقار علی بوتو، نخست‌وزیر پاکستان، در رأس هیاتی وارد تهران شد.

۳۰۰ هواپیمای آمریکایی از طریق پل هوایی به اسرائیل اسلحه و مهمات رساندند.

سال ۱۳۵۳

صادق احمدی، وزیر دادگستری، دو معاون تازه معرفی کرد.

سال ۱۳۵۴

ساختمان چهار نیروگاه هسته‌ای ایران با همکاری آلمان فدرال و فرانسه آغاز شد.

سال ۱۳۵۷

از نخستین ساعات بامداد امروز هزاران نفر برای شرکت در مراسم چهلم کشته‌شدگان هفدهم شهریور در بهشت‌ زهرا گرد آمدند و ضمن تظاهرات پرشور شعارهایی علیه رژیم می‌دادند. امروز به مناسبت اعلام عزای عمومی تمام مغازه‌ها تعطیل بود و کارمندان دولت نیز از حضور در ادارات خودداری کرده بودند. شهر تهران توسط جنگ‌افزارهای سنگین ظاهراً حفاظت می‌شد.

منوچهر آزمون، وزیر مشاور در امور اجرایی گفت: دولت عزای ملی امروز را قبول دارد.

سرانجام در اثر تلاش و مذاکره آزمون با مطبوعات دولت، سانسور مطبوعات لغو شد و در این زمینه صورت‌مجلسی تهیه و امضاء شد. از طرف دولت این صورت‌مجلس را شریف امامی، نخست‌وزیر، آزمون، وزیر مشاور و دکتر عاملی تهرانی، وزیر اطلاعات، امضاء کردند.

در آبادان هفت کارگر را توقیف کردند. این بازداشت اعتصاب را بیشتر کرد.

دکتر هوشنگ نهاوندی، وزیر علوم و آموزش عالی، به علت وخامت اوضاع از سمت خود کناره‌گیری کرد.

دکتر امینی روی کار آوردن دولت نظامی را تکذیب کرد و مدعی شد مشکلات افزون خواهد شد.

عده زیادی از اساتید دانشگاه‌های تهران، اصفهان و شیراز طی تلگرافی از ژیسکاردستن، رئیس‌جمهوری فرانسه، خواهان آزادی بیان امام خمینی در مدت اقامتشان در فرانسه شدند.

امام خمینی مدت توقف خود را در پاریس تمدید کردند.

دانشجویان ایرانی مقیم پاریس دست به اعتصاب زدند.

در تظاهرات باشکوه امروز اعلام شد نوزده شهید و ده‌ها مجروح باقی مانده است.

متجاوز از ۲۰هزار نفر از مردم کرمان در اجرای اوامر امام به منظور بزرگداشت چهلم شهدای جمعه سیاه در مسجد جامع کرمان اجتماع کردند و در کمال نظم و آرامش به بیانات خطیب گوش می‌دادند ولی ناگهان تعداد زیادی کولی اجیرشده با حمایت مأمورین مسلح وارد مسجد شدند و با چوب و سنگ و اسلحه‌های سرد و گرم به مردم حمله کردند و هر کس که در مسجد بود مورد ضرب و شتم آنها قرار می‌گرفت و در نتیجه عده‌ای مقتول و مجروح شدند. کولی‌های چماق‌به‌دست قبلاً اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌های مردم را به آتش کشیده بودند.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد