تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 مهر 1400 - 17:21
کد خبر : 135215

نیاز شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به محل استقرار باید تامین شود

نیاز شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به محل استقرار باید تامین شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ رحمت الله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید این مسئله از سوی همه مسئولان کشور در هر سطحی درک شود که یک نیاز

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ رحمت الله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید این مسئله از سوی همه مسئولان کشور در هر سطحی درک شود که یک نیاز مهم، حیاتی و جدی کشور، توسعه فناوری و نوآوری با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور است. با توجه به اسناد بالادستی و تاکیدات مقام معظم رهبری، بسط و گسترش اقتصاد مقاومتی، محور سیاست گذاری‌های اقتصادی در کشور است.

وی افزود: یکی از مهمترین ابزار‌های محقق سازی اقتصاد مقاومتی نیز، زیست‌بوم دانش‌بنیان و همچنین صنایع نرم و خلاق کشور است.

نماینده نطنز و بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی، در ادامه افزود: این شرکت‌ها به طیف گسترده‌ای از حمایت‌ها نیاز دارند، تا بتوانند، ایده‌های مبتکرانه، دانش فنی و پروژه‌های نوآورانه خود را به طرح‌های اجرایی و محصولات تجاری‌سازی شده، تبدیل کنند. هر دو بخش حمایت‌های مادی و معنوی مورد نیاز این شرکت‌ها، زیر شاخه‌های مختلفی دارد.

مدیرکل سابق حراست سازمان هواپیمایی کشوری و مشاور پارلمانی و بازرس ویژه شرکت فرودگاه‌های کشور، ضمن ارائه توضیح در مورد کیفیت حمایت‌ها، گفت: با توجه به قرار داشتن در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، باید توجه داشت که یکی از موانع پیش روی تولید و رشد و شکوفایی، شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌های مبتنی بر فناوری، مسئله مجوز‌ها و اجازه نامه‌ها است.

به گفته فیروزی پوربادی، تعدد مجوز‌های دولتی و سخت بودن، فرایند اخذ آن‌ها در ادارات مختلف، عاملی سلبی در مسیر شکوفایی و خلاقیت محسوب می‌‎شود. دولت باید هر چه زودتر تمام ارگان‌های خود را مکلف سازد که در چهارچوب قوانین، مسیر اخذ مجوز‌ها را برای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان توانمند و صاحب صلاحیت، تسهیل کند.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باید از طریق ارتباط و تعامل علمی مبتنی بر اسناد و کار کارشناسی، با کمیسیون آموزش و دیگر کمیسیون‌های مربوطه، مسائل حقوقی و تقنینی مرتبط با شرکت‌های خلاق را پیگیری کند. بی‌شک، مجلس این آمادگی و ذهنیت بسیار مثبت را دارد که همه جوانان خلاق و نوآور کشور را که در مسیر شکوفایی اقتصاد ایران اسلامی، حرکت می‌کنند، یاری دهد.

این چهره تاثیر گذار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران، همچنین در تبیین بیشتر حمایت‌های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری در کشور، گفت: علاوه بر تسهیلات و امکانات مختلف معنوی، باید ساز و کاری تعیین شود که در هر نهاد و وزارت خانه، یک بخش چابک، جهت همیاری و پیگیری امور مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، ایجاد شود. ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، باید این فرهنگ‌سازی را در رده‌های مختلف، زیرمجموعه خود انجام دهند که خرید محصولات دانش‌بنیان و خلاق ایرانی بر خرید هر محصول وارداتی ارجع است و نباید به جای کارگر و مهندس ایرانی، با خرید محصول وارداتی برای کارگر خارجی اشتغالزایی کرد.

فیروزی پوربادی یکی از نیاز‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را مسئله زمین و مکان استقرار برشمرد و در این خصوص، افزود: در سراسر ایران، زمین‌های بسیاری در اختیار ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی قرار دارد. همچنین ساختمان‌های قدیمی و بلااستفاده نیز، در کشور ما کم نیست. وزارت خانه‌ها و کلیت دولت، باید با تنظیم یک برنامه منسجم، قانونمند، زمینه تخصیص زمین و مکان استقرار به شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فعالان فناور را فراهم کند.

وی ادامه داد: بدیهی است این ارائه زمین، باید پس از احراز دقیق صلاحیت و اجرایی و حتمی بودن اجرای پروژه‌های تولید محصولات خلاق و دانش‌بنیان انجام گیرد. در واقع اگر یک شرکت نوآور برای تولید محصول فناورانه و خلاق خود، نیازمند یک سوله یا زمین است و توانایی و نیت درست این شرکت برای راه اندازی واحد تولیدات فناورانه، احراز شد، چه اشکالی دارد که این نیاز از طریق منابع، زمین و مسکن موجود دولتی تامین شود.

عضو گروه‌های دوستی ایران و آفریقای جنوبی، کامبوج، فیلیپین، سوئیس و سیرالئون، در ادامه با اشاره به لزوم توزیع عادلانه منابع میان شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، گفت: نباید با متمرکز کردن همه امکانات و امتیازات در تهران و شهر‌های اطراف، همه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را در پایتخت جمع و جذب کرد و دیگر استان‌ها و نواحی کشور را از وجود واحد‌های تولیدی نوآورانه، محروم ساخت. باید با توزیع عادلانه امکانات و منابع مالی مختص شرکت‌های نوآور در سراسر کشور، زمینه پیشرفت موزون همه نقاط ایران را با تکیه بر منابع محلی، فراهم ساخت.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد