"رهرو"؛ برنامهای برای جاماندگان اربعین/ پخش برخط راهپیمایی اربعین از ۳۰ پلتفرم و وبسایت مجازی
– اخبار فرهنگی – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هرساله میلیونها عاشق امام حسین (ع) با شرکت در راهپیمایی اربعین تلاش میکنند تا ابعاد دیگری از شخصیت سیدالشهدا(ع) را به دنیا معرفی کنند. یکی از مهمترین برنامههای رسانهای کمیته فرهنگی و
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هرساله میلیونها عاشق امام حسین (ع) با شرکت در راهپیمایی اربعین تلاش میکنند تا ابعاد دیگری از شخصیت سیدالشهدا(ع) را به دنیا معرفی کنند.
یکی از مهمترین برنامههای رسانهای کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین در راهپیمایی اربعین امسال، همافزایی رسانهها در قالب ویژهبرنامه “رهرو” بود که بهصورت شبانهروزی مراسم راهپیمایی اربعین و همچنین تصاویر حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت ابالفضلالعباس (ع) را نمایش میداد.
ویژهبرنامه “رهرو” در دو نوبت بهصورت زنده از استودیوی کربلای معلی و بینالحرمین با محوریت بازتاب پیادهروی اربعین پخش میشد. دستاندرکاران این برنامه تلاش کردند با میزبانی کارشناسان مذهبی، مداحان، شاعران آیینی، قاریان و چهرههای مذهبی پلی ارتباطی با قلوب کسانی که توفیق رفتن به کربلای معلی و حضور در پیادهروی اربعین را نداشتهاند، برقرار کنند.
رهرو؛ ظرفیتی برای پیوند قلوب جاماندگان با حال و هوای کربلا
مجید صحاف که مسئولیت بخش محتوایی و پخش زنده کمیته فرهنگی را به عهده دارد، درباره ویژگیهای ویژهبرنامه “رهرو” گفت: پیادهروی اربعین رخداد و رویداد بزرگی است و این ضرورت که باید همه رسانهها بهطور متحد و منظم به آن بپردازند، از سوی کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین احساس شد.
وی ادامه داد: امسال بسیاری از مردم بهدلیل محدودیتهای کرونایی توفیق حضور در این مراسم بزرگ را نداشتند و ما تلاش کردیم تا دل مردمی که به کربلا نیامدند را با حرم سیدالشهدا(ع) و حال و هوای کربلا گره بزنیم.
وی درباره اهمیت راهاندازی این برنامه اینترنتی گفت: در راستای تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ماندن مردم در خانه و زیارت از راه دور و استفاده از ظرفیت فضای مجازی، این فرصت با بهرهگیری از همه امکانات داخل و خارج کشور جهت گشودن پنجرهای جدید برای پرداختن به موضوع اربعین و سیدالشهدا(ع) توانست در سراسر دنیا گام موثری بردارد.
صحاف درباره ایجاد زیرساختهای فنی برای پوشش شبانهروزی مراسم اربعین گفت: ایجاد زیرساختها در کشور عراق که محدودیتهای زیادی دارد، کار دشواری است اما با استفاده از قابلیتهای همکاران و با همکاری ستاد مرکزی اربعین، روند کارها تسهیل شد و توانستیم تصاویر زنده و مستقیم را از راهپیمایی اربعین و حرمین شریفین به تصویر بکشیم.
مسئول بخش محتوایی کمیته فرهنگی ستاد اربعین درباره تفاوت ویژه برنامه “رهرو” با سایر برنامههایی که پیشتر از کربلای معلی پخش شده است، توضیح داد: تفاوت این برنامه با سایر برنامههایی که بهصورت زنده یا ضبط شده از کربلا روی آنتن میرود، این است که خروجی پخش آن از رسانههای مختلف با مخاطبان متفاوت انجام میگرفت. حدود ۳۵ پلتفرم اعم از خبری و مدیا این برنامه را پوشش دادند و در انعکاس آن سهیم بودند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه استقبال خوبی از این برنامه اینترنتی بهعمل آمد، افزود: در دهه آخر صفر با توجه به فرصت باقیمانده و مظلومیت پیامبر(ص)، تمرکز این برنامه بر شخصیت و جایگاه پیامبر گرامی اسلام(ص) است.
صحاف درباره راهاندازی استودیوی پخش در عراق نیز گفت: با راهاندازی استودیوهای مختلف در کربلا و مسیرهای راهپیمایی، مراسم راهپیمایی اربعین باشکوه هر چه بیشتر همراه شد و ویژهبرنامه “رهرو” نیز در عمقبخشی به حماسه پیادهروی اربعین تاثیرگذار بود.
حضور مهران رجبی و صابر خراسانی در ویژهبرنامه “رهرو” توانسته بود سبک جدیدی از اجرا را رقم بزند. مهران رجبی که اولین سفرش به اربعین را تجربه میکرد، در کنار صابر خراسانی که شاعری توانمند و مجری قابلی است، توانستند اتفاق قابل توجهی را رقم بزنند.
پخش برخط راهپیمایی اربعین از ۳۰ پلتفرم و وبسایت مجازی
کارگروههای مختلفی ذیل کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین، فعالیت داشتند که یکی از آنها کمیته رسانه و فضای مجازی بود که فعالیتهای متنوعی را در جریان مراسم اربعین امسال برعهده داشت.
“مجتبی جوانبخت” مسئول کمیته رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی اربعین درباره فعالیتهای این بخش گفت: استراتژی و سیاستی که ما برای اربعینِ امسال داشتیم این بود که بگوییم اربعین برای همه اقشار است و فعالیتهای رسانهای باید همه طیفها و گروهها را دربرگیرد؛ حتی افرادی که نسبت به رویداد اربعین آشنایی ندارند؛ لذا سعی کردیم از ظرفیت همه پلتفرمها با سلایق مختلف در جهت پوشش مراسم اربعین استفاده کنیم.
وی با اشاره به بخشهای مختلف کمیته رسانه و فضای مجازی افزود: یکی از بخشهای این کمیته، بخش خبر است که مسئولیت تهیه و پوشش رسانهای این رویداد را برعهده داشت. تعدادی از خبرنگاران خبرگزاریهای مطرح و شاخص کشور همراه با کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین مشاهدات و ابعاد مختلف این رویداد بزرگ را روایت کردند.
جوانبخت ادامه داد: بخش ارتباطات نیز فعالیتهای خدماتی از قبیل: ارائه اینترنت به زائران در مسیر راهپیمایی و ارائه خدمات به همکاران رسانهای را بر عهده داشت. کارگروه «سوگواره عبرات» نیز مسابقاتی را در رشتههای مختلف ادبی و هنری از قبیل: خطاطی، سفرنامه، شعر، نقاشی، عکس و مستند برگزار کرد که پس از اربعین، آثار جمعآوری شده و مورد داوری قرار خواهند گرفت.
صحاف با بیان اینکه کارگروه نرمافزار نیز ذیل کمیته رسانه و فضای مجازی فعالیت داشت، افزود: امسال نرمافرازی توسط کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین راهاندازی شد که در بخش ارائه خدمات به زائران، آموزش، اطلاعرسانی و غیره فعالیت داشت. طی سالهای آینده خدمات بیشتری در بستر این نرمافزار ارائه خواهد شد.
رئیس کمیته رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی اربعین در بخش دیگری از سخنان خود به کارگروه پخش زنده اشاره کرد و افزود: یکی از فعالیتهای این بخش این بود که بهصورت شبانهروزی مراسم راهپیمایی را در دو استودیو (عمود ۱۱۲۰ و کربلای معلی) پوشش میداد. از پلتفرمهای مختلف دعوت کردیم تا بهصورت تعاملی و رایگان تصاویر تولیدشده در مراسم اربعین و اعتابمقدسه را پخش کنند. اینکه همه پلتفرمها سیگنالی واحد را بهصورت همزمان از یک قاب پخش کنند، تاکنون رخ نداده بود.
وی از برخی از پلتفرمهایی که در پوشش این رویداد مشارکت کردند نام برد و یادآور شد: در میان پیامرسانها، پیامرسانهایی نظیر: آیگپ، گپ، سروشپلاس، روبیکا، در حوزه استریمینگ و پخش زنده مجموعههایی همچون: هیئتآنلاین، تیوا، محفل، لنز، تیویپلاس، آیو، لایوکده و در حوزه رسانهها نیز خبرگزاریهای: تسنیم، فارس، مهر، دانشجو، عقیق و غیره ما را همراهی کردند. آستان قدس رضوی، اپلیکیشن نسیم رضوان، شبکههای اربعین و کانالهای مربوط به کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین نیز در این امر مشارکت داشتند.
جوانبخت در پایان با بیان اینکه همه متحد شدند تا رویدادی عظیم را روایت کنند، خاطرنشان کرد: تولید مستندهای چند زبانه یکی دیگر از اقدامات ما در این بخش بود. سعی داشتیم حمایت ویژهای جهت تولید محتوای رسانه داشته باشیم و هدفمان این بود که خودمان را محدود به رسانههای رسمی نکنیم و از همه ظرفیتهای رسانههای مذهبی و غیرمذهبی استفاده کنیم. هیچ نشانه و علامتی هم از کمیته فرهنگی اربعین در بسیاری از تولیداتمان نداشتیم. نیتمان نیز این بود که جنس مردمی اربعین بیشاز پیش مورد توجه قرار گیرد.
اربعین تجلیگاه عشق و شور/ آه از این غم جدایی+ عکس و فیلمجهانی شدن اربعین با پیروی از سیره شهدا ممکن است
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰