تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مهر 1400 - 12:24
کد خبر : 133799

کرمانشاه برای”موجِ بازگشت” زوار اربعین آماده می شود

کرمانشاه برای”موجِ بازگشت” زوار اربعین آماده می شود

این تصمیم موجب شد از چند روز پیش تکاپویی میان دستگاه‌های مختلف جهت آماده‌سازی شرایط برای موج بازگشت زوار ایجاد شود و ستادهای اربعین با فوریت هرچه تمام‌تر کمیته های لازم برای خدمات رسانی به زوار را فعال کنند. استان کرمانشاه مسیر تردد زمینی  70 درصد زوار اربعین در مسیر بازگشت است و نیاز است که استان

این تصمیم موجب شد از چند روز پیش تکاپویی میان دستگاه‌های مختلف جهت آماده‌سازی شرایط برای موج بازگشت زوار ایجاد شود و ستادهای اربعین با فوریت هرچه تمام‌تر کمیته های لازم برای خدمات رسانی به زوار را فعال کنند.

استان کرمانشاه مسیر تردد زمینی  70 درصد زوار اربعین در مسیر بازگشت است و نیاز است که استان برای تردد حجم عظیم زوار در این مسیر آماده شود. در همین راستا در جلسه امروز (۴ مهر) ستاد اربعین استان کرمانشاه که به همین منظور تشکیل شد، حسین خوش اقبال معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در ابتدا به تشریح مهمترین مصوبات ستاد اربعین کشور پرداخت.

محورهای منتهی به مرزها باید برای تردد زوار مسدود شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، خوش اقبال گفت: بر اساس این مصوبات باید از افزایش جمعیت زوار در مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و چذابه پیشگیری شود و به این منظور گیت های ایست و بازرسی باید در محورهای منتهی به این مرزها فعال شده و از تردد خودروهای شخصی و اتوبوس های غیربومی به سمت این مرزها جلوگیری شود.

وی افزود: از طرفی رسانه ها، مطبوعات و افراد صاحب نفوذ باید اقناع سازی مردم را جهت خودداری از مراجعه به مرز در دستور کار قرار دهند و زوار را تشویق به برگشت کنند.

خوش اقبال تصریح کرد: همچنین بر اساس این مصوبات باید امکانات درمانی، پذیرایی و… برای زوار در موج بازگشت فراهم شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه بر لزوم آماده سازی ناوگان حمل و نقل عمومی جهت بازگشت زوار بر اساس این مصوبات تاکید کرد و افزود: برای موج بازگشت باید پیش بینی‌های لازم جهت انجام تست های سریع کرونا هم صورت گیرد.

خوش اقبال بر لزوم تشکیل قرارگاه های عملیاتی در مرزهای تردد زوار هم تاکید کرد و افزود: طبق مصوبات اعلام شده باید قرارگاه عملیاتی اربعین در مرز خسروی تشکیل و گزارش لحظه ای امور مربوط به زوار ارسال شود.

وی افزود: کنترل بهداشتی، امنیتی و انتظامی زوار حین بازگشت به کشور یک ضرورت است که باید به آن توجه داشت و تمام دستگاه ها برای خدمات رسانی در موج بازگشت باید پای کار باشند.

امکانات پذیرایی و درمانی در مرز خسروی و قصرشیرین باید فراهم شود

جعفر همتی رییس قرارگاه عملیاتی اربعین هم در این جلسه با اشاره به تجربه سالهای قبل در مراجعت برخی زوار به شهرهای سامرا و کاظمین گفت: اگر زوار به این شهرها بروند نزدیکترین مسیر برای برگشت آنها مرز خسروی خواهد بود و باید برای این موضوع آماده باشیم.

وی افزود: هنوز مشخص نیست که امکان بازگشت زوار از مرز خسروی فراهم می شود، اما باید از هم اکنون در قصرشیرین و خسروی هم تدابیر لازم برای جابجایی و پذیرایی زوار اندیشیده شود و ناوگان حمل و نقل و موکب های پذیرایی مستقر شوند.

همتی گفت: همچنین باید امکانات لازم جهت انجام تست سریع کرونا در مرز خسروی مهیا شود.

وی افزود: دپوی مناسبی از آب و انواع کیک و آبمیوه هم باید در مرز صورت گیرد تا در صورت بازگشت تعدادی از زوار از طریق مرز خسروی دچار مشکل نشویم.

۸ موکب در مسیر بازگشت زوار برپا می شود

صحرایی رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه هم با بیان اینکه تا همین چند روز پیش خبری از تردد زمینی زوار نبود، گفت: در همین راستا مبالغ جمع آوری شده خیران با هماهنگی امام جمعه استان در مناطق محروم استان هزینه شد و در حال حاضر آمادگی که باید برای موج بازگشت زوار نداریم.

وی افزود: در این شرایط با همکاری مسئولین ۲۰ موکب، عملا توانسته‌ایم هشت موکب را در سطح استان مستقر کنیم تا در موج بازگشت به زوار خدمات رسانی داشته باشند.

وی تصریح کرد: این موکب ها در برخی نقاط در مسیر تردد زوار از جمله تنگه مرصاد، حمیل، کمربندی شرقی، بیستون، صحنه  مستقر می شوند.

رییس ستاد عتبات عالیات استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به امکانات موجود توان این را داریم که در این موکب ها آب، چای و سوپ آماده توزیع کنیم و پیگیر تامین انواع کیک و بیسکویت هم هستیم و قرار است از طرف ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کنسرو هم در اختیار موکب ها قرار گیرد.

صحرایی گفت: برای تامین آب مورد نیاز زوار در مسیر برگشت حداقل نیاز به ۲۰۰ هزار بطری آب معدنی داریم.

۷۰ درصد زوار از مسیرهای کرمانشاه تردد می کنند

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه هم پس از شنیدن این صحبت ها گفت: همه دستگاه ها باید پای کار باشند تا اتفاقاتی که در مرز شلمچه رخ داد، در استان تکرار نشود.

وی افزود: پلیس راه باید مسیرهای تردد زوار را دقیقا رصد کرده و مسیر اسلام آبادغرب باید بطور کامل مسدود شود تا از افزایش جمعیت در مرزها بویژه “مهران” جلوگیری شود.

بازوند گفت: برای ما هم سخت است که بخواهیم مانع زوار امام حسین (ع) شویم، اما شرایط دست ما نیست و کشور عراق فعلا مجوزی برای تردد زوار صادر نکرده است و مردمی که به مرز بروند فقط دچار مشکل می شوند.

استاندار کرمانشاه از دستگاه های مربوطه خواست با رعایت تکریم شرایط را برای بازگشت زوار فراهم کنند.

بازوند در ادامه با بیان اینکه احتمال بازگشت برخی زوار از مرز خسروی و پرویزخان وجود دارد، گفت: باید برای این شرایط آماده باشیم و اتوبوس هایی برای جابجایی زوار در نظر گرفته شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به بازگشت ۷۰ درصد زوار از مسیرهای استان کرمانشاه گفت: در همین راستا باید آمادگی لازم فراهم شود و اینطور نباشد که زوار در ترمینال‌ها سرگردان شوند.

وی افزود: اگر نیاز است باید از ظرفیت راه آهن هم در این زمینه در صورت نیاز استفاده شود.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد