نگاهی به پیادهروی اربعین از دریچه کلاندادهها/هشتگها روایتگر شور و اشتیاق حسینی شدند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه سوادرسانه خبرگزاری فارس، پیش از شیوع کرونا با نزدیک شدن به اربعین حسینی موجی از تولید محتوا پیرامون پیادهروی اربعین در شبکهای اجتماعی ایجاد میشد. کاربران موافق و مخالف این رویداد با هم به تبادل نظر و حتی بحث
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه سوادرسانه خبرگزاری فارس، پیش از شیوع کرونا با نزدیک شدن به اربعین حسینی موجی از تولید محتوا پیرامون پیادهروی اربعین در شبکهای اجتماعی ایجاد میشد. کاربران موافق و مخالف این رویداد با هم به تبادل نظر و حتی بحث و جدل میپرداختند و همچنین فضای نقد از شیوه برگزاری و بسترسازی حکومت تا بحث صلاحیت حضور بانوان در این پیادهروی نیز داغ میشد.
در این بین کاربرانی که تجربه این سفر را داشتند لیست وسایل مورد نیاز برای این سفر را منتشر میکردند. محتواهای گوناگون از مارک کفش مناسب پیادهروی تا تجربه مادرانی که با فرزند خردسال عازم شده بودند در شبکههای اجتماعی میچرخید. کاربران مشتاق زیارتی هم که امکان حضور در پیادهروی را نداشتد محتواهای حاوی دلتنگی خود را به اشتراک میگذاشتند.
با این حال امسال موضوعات دیگری حول محور پیادهروی اربعین در شبکههای اجتماعی شکل گرفته است. بیشتر این موضوعات شامل اشتراکگذاری احساسات کاربران علاقهمند به زیارت اربعین است. اما در این بین انتقادات به عملکرد حکومت و شهروندان نیز به چشم میخورد. در این گزارش به بررسی دادههای حول این موضوعات در سه شبکه اجتماعی پرطرفدار در ایران پرداخته شده است.
در این بین بازتاب صحبتهای رییس جمهور وقت ایران «ابراهیم رییسی»، خطاب به وزرا و مسئولین: «به کارتان بچسبید، سفر اربعین باشد برای بعد» نیز به چشم میخورد.
موج ایجاد شده در بستر اینستاگرام متعلق به ۱ مهر است که کاربران حاضر در عراق به انتشار تصاویر و استوری از مسیر حرکت پرداختهاند. در این دادهها انتشار کلیپ از حرم امام حسین (ع) همراه با صوتهای مداحی مختلف دیده میشود. هشتگهای #رسانه_عشلق_اربعین و #اربعین_حسینی و #بین_الحرمین از هشتگهایی هستند که در اینستاگرام از فراوانی بیشتری برخوردارند.در بازه یک ماههی اخیر یعنی از ۴ شهریور تا ۴ مهرماه بیش از ۸۷۰ هزار پست در سه بستر تلگرام، اینستاگرام و توییتر منتشر شده است. در این بین میزان تولید محتوای هر بستر به تفکیک شامل۳۹۸ هزار پست در تلگرام، ۲۴۰ هزار پست در اینستاگرام و ۲۴۰ توییت منتشر شده است.
در توییتر نیز طوفان توییتری در ۲۹ شهریور سبب ایجاد ایجاد موج در این بستر شده است. هشتگهای #Arbaeen۲۰۲۱ و peace# و حب_الحسین_یجمعنا نیز در توییتر ترند شده است. همچنین فضای انتقادی در توییتر نسبت به کنشهای برخی شهروندان دیده میشود.
انتشار فیلم و عکس توسط کاربرانی که با وجود بسته بودن مرزهای زمینی به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بودند مورد نقد کاربران توییتر قرار گرفت. انتشار ویدئویی که گفته میشود سوم مهر از مرز شلمچه انتشار یافته است نیز موجب ابراز ناراحتی کاربران با عقاید گوناگون شد. در این ویدئو نشان میدهد جمعیت زیادی به سمت نیروهای زمینی در مرز شلمچه هجوم میبرند و ماموران را کنار میزنند تا از مرز عبور کنند.
به دلیل فضای خبری و اطلاعرسانی تلگرام اخبار مربوط به شرایط و نحوه اعزام زائران موجهایی را در این بستر ایجاد کرده است. کاربران تلگرام با بازنشر این اخبار به کاربران دیگه سبب افزایش بازدید این خبرها شدند. در مجموع ۳۲ هزار کانال در این باره تولید محتوا داشته اند که این محتواها ۵۸۰ میلیون بازدید دریافت کرده است.

برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰