«تولید» موتور محرکه اقتصاد مقاومتی است
حمیدرضا پیلهور در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در شرایط تهدید و دشمنی و دشواری بتواند به اهداف خود برسد. سه هدف عمومی استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت را در اقتصاد کشور دنبال میکنیم، یعنی اقتصاد ما نباید وابسته و شرطی باشد و شاکله و موتور اصلی آن پیشرفت
حمیدرضا پیلهور در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در شرایط تهدید و دشمنی و دشواری بتواند به اهداف خود برسد. سه هدف عمومی استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت را در اقتصاد کشور دنبال میکنیم، یعنی اقتصاد ما نباید وابسته و شرطی باشد و شاکله و موتور اصلی آن پیشرفت اقتصاد باشد.
وی ادامه داد: کشورها معمولاً به ۲ دسته دارای قدرت و فاقد قدرت برای پیشرفت تقسیم میشوند؛ اگر کشورها برای پیشرفت قدرت داشته باشند میتوانند مسیر را برای دیگر کشورها تعیین کنند و کشورهایی که فاقد این قدرت هستند باید خود را به کشورهای دارای پیشرفت متصل کنند.
این عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: وضعیت کشور ما حاصل این تفکر است، اقتصاد مقاومتی با اهدافی که برایش مشخص کردیم راهگشای آینده کشور خواهد بود و راهی جز پیاده کردن این سیاست نداریم چون سالهاست بحث اقتصاد وابسته را داشتهایم و هیچ عایدی نداشتیم. دولت باید حتماً سیاست اقتصاد مقاومتی را اجرا کند، البته باید این سیاستها را باید برای مردم تبیین کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در هر اقتصادی تحریم یکی از مباحث اساسی است اما مسئلهای که در اقتصاد مقاومتی داریم این است که چه وزنی از تحریمها به مشکلات مسائل خارجی و چه میزان به مسائل داخلی بازمیگردد؛ عمده تحریمهایی که در حوزه اقتصاد با آن مواجه هستیم به مسائل داخلی بازمیگردد. اگر بتوانیم تحریم داخلی را رفع کنیم میتوانیم در رفع تحریمهای خارجی نیز وارد شویم.
پیلهور با تأکید بر اینکه «تولید» موتور محرکه اقتصاد مقاومتی است، افزود: در بند ۲ سیاستهای اقتصاد مقاومتی به اقتصاد دانشبنیان اشاره شده است؛ ۱۲ سال است که در کشور روی ادبیات دانشبنیان کار میشود و در ایام کرونا دیدیم اقتصاد دانشبنیان به کمک مردم آمد و مردم نتیجه عینی و عملی آن را مشاهده کردند.
وی تشریح کرد: بهعنوان کشوری درحالتوسعه و جزو کشورهای با درآمد متوسط هستیم؛ سه دسته کشور در دنیا وجود دارند، کشورهای با درآمد بالا که موتور محرکه آن فناوری و نوآوری است و رقابت جدی روی فضاهای فناوری و نوآوری دارند، در مقابل آن اقتصادهای با درآمد پایین و ضعیف داریم که رقابت در این کشورها بر روی قیمت و کاهش سود است؛ کشورهای درحالتوسعه عمدتاً با درآمد متوسط هستند که وقتی میخواهند وارد صنعت شوند نرخ دستمزد آنان به نسبت کشورهای با درآمد پایین نرخ دستمزد بالا و سطح فناوری پایینی دارند و در تله درآمد متوسط به دام میافتند.
این عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی توضیح داد: ایران جزو کشورهای با درآمد متوسط است کشورهایی که در حال طی این مسیر هستند ۲ رویکرد میتوانند نسبت به حوزه فناوری و نوآوری داشته باشند، یک حوزه حرکت به سمت سیاستهای علم و فناوری و دانشگاهی است که کشورهای آمریکای لاتین به این سمت میرود و ما به این سمت حرکت کردیم تا مقاله تولید کنیم؛ رویکرد دوم ایجاد سیاستهای نوآورانه در واحدهای صنعتی است که کشورهای آسیای شرقی به این سمت حرکت کردند و ما نیز در حال جهش از شرکتهای نوع اول به نوع دوم هستیم.
وی گفت: بر اساس بند ۲ سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای توسعه نوآوری بنگاهی میتوانیم فناوری را در خوشههای صنعتی تقویت کنیم، البته این رویه چند سالی است که در ادبیات اقتصادی کشور ما راه افتاده است. تولید محصولات دارای فناوری برای ما مزیت رقابتی داشته است چون در پی آن ضمن ایجاد بازار صادراتی، تحریمها بیاثر و خودباوری ایجاد میشود و نگاه ما به سمت داخل خواهد بود.
پیلهور اظهار کرد: کشورهایی که با درآمد بالا هستند ارتباط مستقیمی بین صنعت و دانشگاه دارند؛ در حقیقت نیازهای صنعتی جهت دانشگاه را مشخص میکند، باید صنعت مسیر را برای دانشگاهها مشخص کند تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه محقق شود. در این مسیر حرکت کردیم و برای ادامه این حرکت به منابع نیاز داریم که در کشور بهوفور جود دارد.
وی بیان کرد: دولت با ایجاد برخی از قوانین موجب ایجاد تحریم داخلی میشود که در رفع تحریمهای داخلی، مانعزدایی حرف نخست را میزند؛ چند نهاد ازجمله سازمانهای تأمین اجتماعی و امور مالیاتی از موانع کسبوکار به شمار میروند، ساختار تأمین اجتماعی باید اصلاح شود و سازمان امور مالیاتی هم باید مشوق تولید باشد تا از دلالی جلوگیری کند که در حال حاضر این رویه عکس است.
نگاه اقتصاد مقاومتی محدود کردن و بستن مرزها نیست
این عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: نگاه اقتصاد مقاومتی محدود کردن و بستن مرزها نیست؛ ایران به لحاظ منابع انسانی و طبیعی غنی است؛ در حال حاضر اقتصاد کشورمان مانند یک قطار تندرو ولی خراب است؛ برای اینکه اقتصاد روی ریل باشد میتواند با دنیا تعامل داشته باشد. اگر قطار تعمیر شود و به ریل بازگردد میتواند پرسرعت حرکت کند؛ بعدازاینکه اقتصاد وارد ریل شود میتواند تعاملات جدی در حوزه بینالملل داشته باشد. ایران بهمانند لوکوموتیو و بقیه کشورهای منطقه مانند واگن هستند اگر واگنی بخواهد به لکوموتیو متصل شود باید هزینه کند، قطعاً اینگونه میتوانیم در حوزه بینالملل تعامل کنیم.
وی بیان کرد: تا به امروز عمدتاً با نگاه خام فروشی وارد بازارهای بینالمللی شدهایم و منابع خود را بدون اینکه به محصول نهایی تبدیل کنیم خام صادر کردیم؛ ذهن ما را شرطی کردهاند که نفت را استخراج کرده و بفروشیم؛ اگر یک بشکه نفت را ۱۰۰ لیتر حساب کنیم و با فرض اینکه آن را به ۱۰۰ دلار بفروشیم چقدر باید برای استخراج و انتقال به مقصد هزینه کنیم؛ در فروشگاههای اینترنتی بینالمللی ۱۰۰ میلیلیتر عطر فرانسوی را ۱۰۰ دلار میفروشند؛ ارزشافزوده عطر ۱۰۰۰ برابر بیشتر است. باید نفت کمتری را خام بفروشیم و بهواسطه دانش به موادی تبدیل کنیم که ارزشافزوده بسیاری دارند.
پیلهور خاطرنشان کرد: ازنظر موقعیت جغرافیایی در مسیری قرار گرفتیم که ظرفیت خوبی داریم؛ در اقتصاد مقاومتی باید این ظرفیتها را به کمک اقتصاد آوریم؛ اگر دید جامعه اصلاح شود میتوانیم از آن استفاده کنیم در غیر این صورت به این مزیتها بهعنوان مزاحم نگاه نخواهیم کرد.
این عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در پایان یادآور شد: در چند سال گذشته اگر به ادبیات مسئولین کشور نگاه کنیم خواهیم دید که همه اذعان داشتند مسیری که برای توسعه صنعت و اقتصاد پیش برویم از مسیر اقتصاد دانشبنیان پیش میرود؛ اقتصاد دانشبنیان کمک میکند تا مواد بیارزش را به مواد با ارزشافزوده بالا تبدیل کنیم.
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰