تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 11:17
کد خبر : 130903

دلیل افزایش آمار طلاق در قم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی است

دلیل افزایش آمار طلاق در قم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی است

سمیه حاجی اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص عوامل مختلف افزایش طلاق در خانواده‌ها گفت: امروزه تغییرات نگرشی در افراد نقش به سزایی در بالا بردن آمار طلاق دارد. فردگرایی, لذت بردن همراه با شادکامی شخصی و درنهایت خودمختار بودن نقش زیادی در خانواده‌ها پیدا کرده است و کمتر زنانی امروز پیدا می‌شوند

سمیه حاجی اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص عوامل مختلف افزایش طلاق در خانواده‌ها گفت: امروزه تغییرات نگرشی در افراد نقش به سزایی در بالا بردن آمار طلاق دارد. فردگرایی, لذت بردن همراه با شادکامی شخصی و درنهایت خودمختار بودن نقش زیادی در خانواده‌ها پیدا کرده است و کمتر زنانی امروز پیدا می‌شوند که همانند گذشته به خاطر حفظ کیان خانواده و فرزندان به سراغ طلاق نروند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به شکستن شدن قبح طلاق در جامعه ادامه داد: درگذشته طلاق موردپذیرش اجتماع نبوده و دیدگاه مردم نسبت به فرد طلاق گرفته منفی بود. اما امروزه جشن طلاق هم برگزار می‌گردد و بحث طلاق بین مردم کاملاً پذیرفته شده و قبح گذشته را ندارد. درواقع پذیرش اجتماعی طلاق برخلاف سیاست دینی ما است.

وی با اشاره به بالا بودن آمار طلاق در طبقات متوسط جامعه افزود: اختلاف طبقه‌ای و قومی مهمترین عامل طلاق در طبقه متوسط به شمار می‌رود.

اسماعیلی با بیان اینکه زنان برخلاف مردان بیشتر درخواست طلاق می‌دهند، تصریح کرد: تغییرات ساختاری و کلان از دیگر عوامل طلاق است. امروزه اشتغال برای زنان اولویت اول شده و زنان شاغل اقتدار بیشتری در خانواده‌ها دارند. خانمی که استقلال اقتصادی دارد دیگر از آینده اقتصادی نمی‌ترسد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده درباره نقش به سزای شبکه‌های اجتماعی و آزاد بودن روابط زن و مرد در ایجاد طلاق گفت: به خاطر حضور قدرتمند شبکه‌های اجتماعی در زندگی افراد و تسهیل شدن رابطه‌ها مشکلاتی برای زنان ایجادشده که درنهایت درخواست طلاق از جانب زنان را افزایش داده است.

وی افزود: مهارت‌های کلامی و آگاهی از ویژگی‌های زن و مرد نقش زیادی در حفظ زندگی‌های مشترک ایفا می‌کند.

حاجی اسماعیلی داشتن صبر و مدارا که برگرفته از آموزه‌های دینی می‌باشد را لازمه ادامه زندگی مشترک دانست و ادامه داد: شهر قم یک شهر مهاجر پذیر می‌باشد و قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی در آن ساکن هستند. امروزه شهر قم ازنظر مذهبی بودن دچار اختلال شده و با تغییرات فرهنگی عمیق و نبودن سبک زندگی دینی و اسلامی در شهر قم، شاهد افزایش آمار طلاق هستیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد