نگاهی به حضور مبلغان در شبکههای اجتماعی
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری مهر، شبکههای اجتماعی این روزها، کاربردهای زیادی در زندگی روزمره پیدا کردهاند. به طور مثال، گروهی از افراد از شبکههای اجتماعی برای تبلیغ محصولات خود استفاده میکنند و برخی دیگر نظرات و اعتقاداتشان را به وسیله آنها گسترش میدهند.
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری مهر، شبکههای اجتماعی این روزها، کاربردهای زیادی در زندگی روزمره پیدا کردهاند. به طور مثال، گروهی از افراد از شبکههای اجتماعی برای تبلیغ محصولات خود استفاده میکنند و برخی دیگر نظرات و اعتقاداتشان را به وسیله آنها گسترش میدهند. بنابراین عجیب نیست که روحانیون نیز برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان خود از پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، یوتیوب و توئیتر استفاده کنند. در سالهای اخیر، این امر در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان رواج زیادی پیدا کرده است. امتیاز شاهین، امام جماعت مسجد نور در فرانکفورت و جسیکا هام، کشیش کلیسای انجیلی در دارمشتات یکی از شهرهای ایالت هسن در آلمان از جمله افرادی هستند که از شبکههای اجتماعی برای رساندن پیام خود به مخاطبانشان استفاده میکنند. آنها در صفحات خود، آیاتی از قرآن و کتاب مقدس مسیحیان را منتشر میکنند، علیه افراط گرایی به سخنرانی میپردازند و ارتباط خود را با مخاطبان جوان به شکلی منظم حفظ میکنند.
جسیکاهام، سهشنبه هر هفته، از طریق لایو اینستاگرام، آیاتی از کتاب مقدس را برای پیروان کلیسای انجیلی میخواند و سپس همراه مخاطبان مجازی خود به دعا میپردازد. او معتقد است که از طریق شبکههای اجتماعی میتواند شکرگزاری در درگاه خداوند را به جوانان بیاموزد. محور اصلی دعاهای او، شفاعت بیماران و کمک به افراد درمانده است. او همچنین از مخاطبان میخواهد که احساس خود را برای او بنویسند و در پایان موسیقی آرامبخش برای آنها پخش میکند.
امتیاز شاهین، امام مسجد نور در فرانکفورت نیز تجربهای مشابه با کشیش کلیسای انجیلی دارمشتات دارد. او در دفتر خود در مسجد نور در فرانکفورت مینشیند و پستهای مناسب را برای صفحه اینستاگرام خود تهیه میکند. امام شاهین، هیچگاه تصور نمیکرد که امامان جماعت روزی بتوانند به شکلی مجازی با مخاطبان خود صحبت کنند: «وقتی من کوچک بودم، همیشه امامان جمعه به شکل ایستاده، خطبههای نماز جمعه را برای حاضران قرائت میکردند. حتی در روزهای دیگر نیز مسلمانان به محل برگزاری نماز میرفتند، پشت سر امام جماعت نماز میخواندند و سوالات دینی خود را به شکل حضوری از او میپرسیدند. من در آن زمان اصلاً فکر نمیکردم که روزی از طریق شبکههای اجتماعی بتوانیم به صورت مجازی از مسافتهای دور و نزدیک دور هم جمع شویم و دعا بخوانیم.»
بخش اعظم صفحه این امام ۳۳ ساله در اینستاگرام درباره چالشهای مسلمانان در آلمان، پرسش و پاسخ درباره مسائل دینی و تفسیر آیات قرآن است: «من در اینستاگرام متوجه شدم که مخاطبان ما از طیفهای مختلفی هستند. علاوه بر این، اغلب جوانانی که جرأت صحبت کردن درباره مسائل دینی و شخصی خود را ندارند، میتوانند سوالات خود را به صورت ناشناس بپرسند و من به آنها پاسخ میدهم.»
او همچنین معتقد است که شبکههای مجازی ارتباطات روحانیون با پیروان ادیان را گسترش میدهد: «این شبکهها مانند پلهای ارتباطی عمل میکنند. افرادی که ممکن است هرگز به مسجد نروند و یا غیرمسلمانانی که دوست دارند، اطلاعات بیشتری درباره اسلام به دست آورند، به راحتی میتوانند از صفحات ما استفاده کنند.آنها این فرصت را دارند که اطلاعات دست اول را به آسانی بهدست آورند و سوالات خود را نیز بپرسند.» امام شاهین از سال ۲۰۱۴ در اینستاگرام فعال بوده است. و امروز او ۱۱۰۰ دنبالکننده دارد.
البته او معتقد است که رسانههای اجتماعی نمیتوانند جایگزین جلسات حضوری در مسجد شوند. به گفته او، جذب نسل جوان بسیار مهم است، اما اینستاگرام نمیتواند پاسخگوی همه نیازهای مسلمانان باشد: «هرچند این شبکهها، امکان خوبی برای گفتوگوی افراد از نقاط مختلف جهان به وجود آوردهاند. اما ارتباط مجازی ممکن است سوتفاهمات و بدفهمیهای زیادی ایجاد کند. بنابراین از نظر من شبکههای اجتماعی باید در کنار حضور در مساجد دنبال شوند و به تنهایی نمیتوانند مفید باشند.»
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰