تاریخ انتشار : جمعه 19 شهریور 1400 - 17:48
کد خبر : 129566

جریان‌ها و احزاب، تقوای سیاسی را سرلوحه کار قرار دهند

جریان‌ها و احزاب، تقوای سیاسی را سرلوحه کار قرار دهند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله دژکام ظهر امروز در آیین سیاسی-عبادی نماز جمعه شیراز اظهار داشت: اگر کسی می‌خواهد دلش بیدار باشد و از غفلت دور شود، باید تقوا پیشه کند و بدون تقوا کسی به این مقام و درجه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله دژکام ظهر امروز در آیین سیاسی-عبادی نماز جمعه شیراز اظهار داشت: اگر کسی می‌خواهد دلش بیدار باشد و از غفلت دور شود، باید تقوا پیشه کند و بدون تقوا کسی به این مقام و درجه نمی رسد.

وی افزود: حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه این نکته را فرموده اند: أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ… أَیْقِظُوا بِهَا نَوْمَکُمْ و این بیداری اولین قدم در مسیر به دست آوردن معنویت است.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: اولین کاری که برای بیداری دل باید انجام بدهیم این است که تقوا به خرج بدهیم و نکته ای مقام معظم رهبری در این رابطه فرموده‌اند مبنی بر اینکه بیداری ممکن است برای یک فرد باشد یا ممکن است برای جامعه باشد بعد ایشان مثال می زنند که حزب ها و گروه ها و جریان هایی که ساخته می شوند گاهی ممکن است در خواب غفلت باشند.

وی افزود: معظم انقلاب فرمودند که جریان‌ها و گروه‌ها و احزاب بیدار باشند چرا که ممکن است شخصی که راهبر یک جریان است علاوه بر خودش، دیگران را نیز به جهنم ببرد.

آیت الله دژکام اظهار داشت: افراد در جامعه اسلامی با محاسبه اینکه قیامت و حسابی در کار است و ترازوی اعمال در روز قیامت است باید کار بکنند، اگر کسی این ذهنیت را برای خودش داشته باشد که حالا که ما برنده و پیروز و در مسند قدرت هستیم پس باقی مسائل مهم نیست، این مورد رضایت خداوند نیست هرچند که ما در جبهه حق باشیم اما ممکن است کار ما برحق نباشد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب به تحول معنوی تاکید دارند یعنی جامعه ما باید اینها را تجربه کند، ما توقعمان از خودمان و از جریان های نزدیک به خودمان همچنین از جریان‌هایی که شاید مقابل خودمان فرض می کنیم، باید این باشد که همه رضای خداوند را در نظر بگیریم و تقوا برای این است.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه امروز شیراز اظهار داشت: امیرالمومنین در خطبه های خود می‌خواند: ان الله یامر بالعدل; برخی ممکن است این تصور را در مورد عدل و فسادستیزی داشته باشند که توجه ما به این مسائل کم شده باشد.

وی گفت: گاهی دیده ایم برخی هم در مسائل داخلی و هم در مسائل خارجی برخی اقدامات را انجام داده‌اند و بعد از آن متوجه شده‌اند که اشتباه بوده، پس نباید عجله کرد در عین این که باید دنبال اقامه عدل بود برای اینکه گاهی وقتها این عجله، ده ها نکته مهم را ممکن است ضایع کند بنابر این عزیزانی که دغدغه عدالت دارند که بسیار هم ارزشمند است سعی کنند در سیره امیرالمومنین و سیره ائمه اطهار مطالعه کنند و دقت نظر داشته باشند تا مطالبی که از روی دلسوزی می گویند در مقام عمل هم نتیجه خوبی داشته باشند.

امام جمعه شیراز با اشاره به فرا رسیدن اربعین خاطرنشان کرد: پس از واقعه عاشورا، دمشق را زینب کبری و امام سجاد در قبضه منطق اسلامی خود گرفتند و کسی نتوانست تحمل بکند و بیان رسای زینب و خطبه امام سجاد (علیه السلام) یزید را در منگنه گذاشت این ایام، ایام یادآوری چنین صحنه هایی هست و البته همه ظلم هایی که بنی امیه کردند بنابراین عزا سنگین است تا روز اربعین این ایام را باید احترام بکنیم.

آیت الله دژکام بیان کرد: نکته ای که امروز با تولیت آستان احمدی و محمدی مطرح کردیم، این بود که برای اربعین همان‌طور که پارسال به خاطر مسئله کرونا مسیر زیارت بسته بود در بین الحرمین شیراز توفیق داشتیم که عرض ادبی به محضر امام حسین (علیه السلام) داشته باشیم از این جهت همه مجموعه ها هماهنگی می‌کنند به تولیت محترم آستان مقدس گفتند که اگر امسال هم این مراسم را داشته باشیم، بسیار کار اثرگذاری است و ما امیدوار هستیم که این بین الحرمین که یاد آور بین الحرمین کربلا برای همه ما است.

وی با اشاره به حدیثی از امام جواد (علیه السلام) به مدیران دولت جدید توصیه کرد: مومن به سه چیز برای سعادتمند شدن نیاز دارد اولا توفیق از طرف خداوند; بعضی وقتها ممکن است ما برنامه ای داشته باشیم که از همه جهت درست باشد اما می‌بینیم کامل به نتیجه نرسیده است اینکه چه کنم که این برنامه عملیاتی بشود نیاز به توفیق از جانب خداوند دارد و هیچ کس نباسد به خودش مغرور شود برای ان جهت نباید توسل و عبادت را از دست داد.

امام جمعه شیراز گفت: همه این مدیران سرمایه های جامعه‌ اسلامی هستند که به میدان آمده اند و از خداوند متعال می خواهیم که به آنها توفیق بدهد و بتوانند آنچه را که مدنظرشان است از خدمت به مردم و جامعه اسلامی به خوبی انجام بدهند.

آیت الله دژکام بیان کرد: دوم چیزی که که همه ما باید بدانیم این است که انسان قبل از دوران مدیریتی و پس از پذیرفتن این مسئولیت، شرایط متفاوتی را طی می کند.

وی اظهار داشت: وقتی یک نفر مسئول می شود اختیاراتی دارد، بعضی افراد در وضعیت فعلی اینگونه هستند که خیال می کنند به جای اینکه باید نصیحت بکنند به یک مسئول، به جای او می توانند تصمیم بگیرند و به او می‌گویند که چه کار بکند و چه کار نکند.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: از نظر قانون کسی که از مجلس رای گرفت، اختیاراتی دارد و بقیه می توانند به او مشورت بدهند و خیرخواهی خود را انجام دهند، نه اینکه بیش از حد به شخص مسئول فشار بیاورند و اصرار کنند که چرا به حرف ما گوش نمی‌دهی؟

آیت الله دژکام گفت: مدیران را در حیطه اختیارات و مسئولیتشان باید تصمیم بگیرند تا ما بتوانیم بر کار آنها  نظارت بکنیم. هر کس باید در جای خودش باشد، ما نمی‌توانیم برویم اختیارات او را سلب کنیم اینگونه کشور را نمی توان اداره کرد.

وی تاکید کرد: ضمن احترام به همه گروه های فعال سیاسی و اجتماعی، بنده به عنوان یک طلبه که اساس کار سیاسی را باید یاد بدهم این نکته را عرض کردم; ما در سایه دین مبین اسلام آن‌قدر بزرگ شده ایم که می توانیم بشریت را راهنمایی کنیم در این شرایط نباید مانند کودکان با هم کشمکش کنیم و این رفتار باید اصلاح بشود هرکس مسئولیتی دارد کار دست خود او است اما حق نظارت را برای خودمان نگه می‌داریم و اگر اشتباهی صورت گرفت می‌گوییم و از آن بالاتر اگر قابل عفو نبود، آن مسئول را کنار می گذاریم.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: شیراز شهر فرهنگ است و ما همیشه به این شهر افتخار کرده ایم برای این که مهد فرهنگ است، در هفته‌ای که گذشت و روزهایی که گذشت یکی از قله‌های افتخار شیراز که فرهنگ را به جهان صادر می‌کند رقم خورد و من حیف دیدم که این کار را در مجمع نماز جمعه یاد آور نشوم که کار بزرگی رقم خورده است.

آیت الله دژکام ادامه داد: در المپیک و پارالمپیک، ورزشکاران شیرازی مدال‌هایی داشتند که مایه افتخار است و ما تبریک می‌گوییم به افرادی که این مدال ها را کسب کردند اما یک قهرمان شیرازی هست که ۲ مدال همزمان دارد یک مدال برای اینکه ظاهراً در تیراندازی مدال طلا گرفته است اما با یک تیر دو نشان زده است; این ورزشکار چادر عزت و حجاب فاطمیه اش را پوشید و پرچم جمهوری اسلامی را به دست گرفت و آمد جلوی جمعیت و گفت که ما نماینده این تفکر هستیم.

وی تصریح کرد: این اقدام یعنی نقطه پایان برای کسانی که می گفتند اگر کسی می‌خواهد باحجاب باشد، نمی تواند در میدان های بین المللی حاضر شود.

آیت‌الله دژکام متذکر شد: شرایط حضور در عرصه های اجتماعی برای بانوان وجود دارد و حجاب شان را هم رعایت می کنند بنابراین ما هم از افتخارآفرینان شهرمان تشکر می کنیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد