تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 20:44
کد خبر : 128877

طلبه‌های مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) رسالت اصلی یک طلبه را محقق کردند

طلبه‌های مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) رسالت اصلی یک طلبه را محقق کردند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)، شهر مشهد به عنوان قطب مهم فرهنگی و علمی ایران و جهان اسلامی می‌تواند تاریخچه درخشان خود را دوباره زنده کند، این شهر از دیرباز مهد پرورش

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)، شهر مشهد به عنوان قطب مهم فرهنگی و علمی ایران و جهان اسلامی می‌تواند تاریخچه درخشان خود را دوباره زنده کند، این شهر از دیرباز مهد پرورش طلاب علوم دینی و اندیشمندان خبره در همه حوزه‌های علمی بوده است، اکنون چه باید کرد؟

مدرسه علمیه امام مهدی(عج) سال‌هاست که در مسیر تربیت طلابی دغدغه‌مند و اهل علم توانسته گام‌های مثبتی در عرصه تربیتی در شهر مشهد بردارد.

فعالیت مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) از سال ۱۳۸۲ با پذیرش حدود ۲۰ طلبه در طبقه فوقانی مسجد فقیه سبزواری با نام مدرسه علمیه صاحب‌الزمان(عج) آغاز شد و با گذشت سه سال با ظهور توفیقات، به پیشنهاد و دعوت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین امامی، مؤسس و مدیر وقتِ مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) به مکان کنونی نقل مکان شد.

حجت الاسلام نظافت با تلاش‌هایی ستودنی توانسته است جمع قابل توجهی از نوجوانان و جوانان علاقمند به علوم آل محمد(ع) را دور هم جمع کند.

این طلاب با برنامه‌ریزی دقیق و منظم توانسته‌اند علاوه بر رشد در عرصه علمی و طی کردن مدارج تخصصی علمی، به دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی مردم نیز توجه کنند و بتوانند رسالت اصلی یک طلبه را در بین مردم عملی کنند.

در سایه الطاف الهی طی طول سال‌های گذشته، ضمن تلاش برای حفظ و ارتقای کیفی، فعالیت مدرسه، از لحاظ کمی در حال گسترش بوده است و با توسعه فضای فیزیکی و تأسیس مدارس جدید، علاوه بر پذیرش طلاب از مقطع دیپلم، به پذیرش طلاب از مقطع سیکل(از سال ۱۳۹۰) و بالاتر از دیپلم(از سال ۱۳۹۲) نیز اقدام شد.

مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)در تمام این سال‌ها در قالب حوزه پاره‌وقت میزبان حضور برادران علاقه‌مند به فراگیری معارف اسلامی بوده و از سال ۱۳۹۱ با تأسیس موسسه علمی تربیتی الهدی، پذیرای خواهران معارف‌آموز به‌ویژه همسران طلاب نیــــز هست.

هم‌اکنون مجتمع مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) حدود ۲۸۰ طلبه و بیش از ۱۵۰ معارف‌آموز را تحت پوشش برنامه‌های خود دارد.

بر همین اساس مسئولان مدرسه مدت‌هاست به دنبال توسعه این مدل تربیتی هستند، برنامه ساخت پروژه عظیم مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی(عج) بر پایه وقف و با مشارکت عموم مردم خیّر و نیک‌اندیش طراحی شده است و فازهای پروژه متناسب با کمک‌های مردمی به‌صورت مرحله‌به‌مرحله ساخته شده و پس از پایان ساخت وقف می‌شود.

سنت حسنه وقف در طول تمدن اسلامی برای توسعه علم و علم آموزی تأثیر به سزایی داشته است، مدارس گوناگونی در سرتاسر تمدن اسلامی با وقف افرادی علاقمند به علوم دینی برپا شده است، در شهر مشهد مدرسه سلیمان‌خان در دوره صفوی با همین نگاه تاسیس شد، سلیمانخان برادر بزرگتر عالمان بزرگ دوره صفوی ملاعبدالله و ملا احمد تونی بود، او که به پیشه تجارت مشغول بود بعد از سفر هند راهی مشهد شد و بخش زیادی از اموال خود را خرج تأسیس مدرسه‌ای در این شهر کرد، به همین سبب مدرسه سلیمان‌خان با نام او در این شهر دایر شد و طلاب علوم دینی در این مدرسه به تحصیل می‌پرداختند.

مسئولان مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی(عج) اهداف متعددی برای تربیت شاگردان در این حوزه علمیه در نظر دارند، مهمترین رویکرد آن‌ها تربیت‌محوری در مقابل آموزش‌محوری است، مسئله‌ای که در این سال‌ها کمتر به آن توجه شده است.

تربیت مسئله مهمی برای طلاب علوم دینی در مدارس علمیه است، شیخ طوسی در آثار خود به بهانه‌های مختلفی از استادان خود به نیکی یاد می‌کند و این نشانه تأثیر تربیتی والای آنان در این مرد بزرگ بوده است.

 برخی دیگر از اهداف مسئولان این مجتمع برای تأسیس آن به شرح ذیل است:

۱. توجه جامع به نیازهای ملی، شهری و محلی و تلاش برای رفع آن‌ها 
۲. احیای جایگاه حقیقی مسجد به‌عنوان پایگاه محوری محله
۳. تربیت مجتهدان، عالمان و مبلغان متقی، متخلق، متفقه در دین، مجاهد، بصیر، دردآشنا و کارآمد مبتنی بر الگوی تربیت جامع طلاب
۴. تربیت طلاب و فرهیختگان آشنا به زبان و فرهنگ نقاط مختلف جهان، برای حضور مؤثر در عرصه‌های بین‌المللی
۵. افزایش پیوند حوزه‌های علمیه با جامعه با ایجاد مسجد، کتابخانه عمومی و موسسه فرهنگی در کنار حوزه 
۶. ارائه خدمات هدفمند اجتماعی توسط حوزه به عموم مردم با ایجاد مجموعه ورزشی، سالن پذیرایی، پارک و فضای سبز و بازی‌های تربیتی اردویی معصومه
۷. توجه ویژه به تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان با توجه به پسند حلال، تأمین نیازها و بهره‌گیری از تأثیرات تربیتی غیرمستقیم ارتباط صمیمانه طلاب با عموم مخاطبان
۸. بسترسازی برای رشد علمی و فکری اقشار مختلف جامعه و نفی عملی انحصار فراگیری علم و معرفت در طلاب رسمی حوزه‌های علمیه با ایجاد موسسه فرهنگی(حوزه پاره‌وقت) برای آقایان و بانوان در پیوند با مسجد و حوزه علمیه
۹. تأکید بر ساخت‌وساز الگو با توجه به معماری اسلامی و ایرانی، تأکید بر ساده‌سازی و پرهیز از تجمل و اسراف و نیز پرهیز از بلندمرتبه‌سازی
۱۰. کمک به بازآفرینی شهری بافت آسیب‌دیده حاشیه شهر و احیای محله سیس‌آباد با فراهم کردن فرصت برابر در استفاده از امکانات فرهنگی، آموزشی و رفاهی برای مردم حاشیه شهر
۱۱. ایجاد بازار اصناف در پیوند با مسجد با هدف تأمین نیازهای عمومی مردم و نیز اشتغال‌زایی با تأکید بر استفاده از توان نیروهای محلی
۱۲. بسترسازی برای ازدواج آسان با تأمین سالن ازدواج، صندوق قرض‌الحسنه و فروشگاه کالای ایرانی
۱۳. توجه ویژه به بانوان و خانواده با تأمین امکانات مشابه در دو سایت آقایان و بانوان و نیز طراحی پارک بانوان و واحدهای خوداشتغالی
۱۴. امکان میزبانی اردوهای تربیتی آموزشی با هدف برگزاری دوره‌های متمرکز تربیتی آموزشی از اقصی نقاط ایران و جهان اسلام

برای رسیدن به چنین مطلوب بزرگی نیاز به برنامه‌ریزی و صرف هزینه‌هایی برای هرچه بهتر برپا شدن این مجتمع آموزشی و تربیتی است، در طول تاریخ نیز مردمانی نیکو نهاد با وقف اموال خود برای توسعه علم در سرزمین ایران توانستند نام خود را در تاریخ جاودانه کنند، از نام‌آوران عرصه سیاست نظیر شاه عباس صفوی و خاندان قائم مقام فراهانی در دوره قاجار گرفته تا برخی مردمی که پیشه آن‌ها تجارت بوده اما علاقه فراوانی به توسعه علم و کمک به طلاب علوم دینی داشته‌اند.

پروژه عظیم توسعه مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی(عج)، در مشهد مقدس، حدفاصل بلوار رسالت و بلوار طبرسی شمالی، رسالت ۸۳، در دو قطعه زمین به مساحت ۳ و ۲ هکتار واقع شده است.

با توجه به وسعت این پروژه علاقه‌مندان می‌توانند به روش‌های مختلفی کمک‌های خود را برای تأسیس این مجتمع تربیتی و آموزشی به مسئولان این پروژه برسانند.

در راستای تأمین نیازهای مالی پروژه، این مجتمع با شعار «وقف برای تربیت» پذیرای نیات خیر واقفان خواهد بود و برای جمع‌آوری حمایت‌های خرد و کلان آنان، طرح‌های مختلفی طراحی شده است.

روش‌های مشارکت خیران:

۱. پرداخت مستقیم: خیرین گرامی می‌توانند به میزان دلخواه مبلغ حمایت خود را از طریق راه‌های ارتباطی به حساب پروژه واریز نمایید.
شماره حساب بانک رسالت: ۱۰/۶۳۱۷۶۶۴/۱
شماره کارت بنام مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج): ۵۰۴۱۷۲۱۰۶۳۹۴۹۵۴۰

۲. طرح سهام وقف: در این طرح، حمایت‌های خیرین با سهم‌های ۵۰ هزار تومانی جمع‌آوری می‌شود، افراد با هر توان مالی، می‌توانند با خرید یک یا چند سهم، از سهام‌داران و مشارکت‌کنندگان در این امر خیر باشند.

۳. طرح قدم‌های خیر: در این طرح، خیرین هزینه ساخت یک یا چند متر از پروژه را پرداخت ‌کنند، برآورد فعلی از هزینه ساخت هر متر ۲ میلیون تومان است، در این طرح امکان انتخاب مشارکت در هر یک از اجزای پروژه برای خیر محترم فراهم است.

۴. طرح وقف مستمر: در این طرح، خیرین محترم پرداخت‌های خود را تقسیط نموده و به‌صورت ماهانه مبلغی را برای ساخت پروژه اهدا می‌کنید، با تکمیل فرم مربوطه، در زمان مناسب جهت یادآوری و دریافت اقساط اقدام خواهد شد.

۵. طرح قرض جاری: در این طرح، خیرین محترم، به‌صورت ماهیانه مبالغی را به‌عنوان قرض‌الحسنه در اختیار پروژه قرار می‌دهند که این مبالغ پس از گذشت یک سال به‌صورت یکجا به ایشان برگردانده خواهد شد، تجمیع این مبالغ قرض‌الحسنه کمک بزرگی به پیشرفت پروژه خواهد کرد.

۶. طرح وقف خدمت: در این طرح، خیرین توان فنی و تجربه کاری خود را به میزان زمان موردنظر، در اختیار پروژه قرار داده و متناسب با توانایی خود در بخشی از پروژه همکاری می‌‌کنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد