تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 11:25
کد خبر : 128774

پررنگ بودن ازدواج در وانفسای کرونا

پررنگ بودن ازدواج در وانفسای کرونا

ازدواج، پیوندی غالبا ناگسستنی میان زن و مرد که بلافاصله بعد از خشک شدن مهر سند به رسمیت شناخته شدنش آغازی می‌شود مکرر در راستای تلاش برای بقای بنیانی با قدمت دیرینه به نام جامعه؛ جامعه کوچکی که پس از ایجاد خانواده‌ای دو نفره شکل می‌گیرد و اولین گام‌هایش را برای داشتن نقشی بزرگ برمی‌دارد.

ازدواج، پیوندی غالبا ناگسستنی میان زن و مرد که بلافاصله بعد از خشک شدن مهر سند به رسمیت شناخته شدنش آغازی می‌شود مکرر در راستای تلاش برای بقای بنیانی با قدمت دیرینه به نام جامعه؛ جامعه کوچکی که پس از ایجاد خانواده‌ای دو نفره شکل می‌گیرد و اولین گام‌هایش را برای داشتن نقشی بزرگ برمی‌دارد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، ازدواج‌هایی شتابزده و بر پایه احساساتی که لازم اما کافی نیستند،گاها به اختلاف‌هایی آتشین منجر می‌شوند که مهارشان به سادگی پیشروی شان در تخریب پل‌های پشت سر نیست. با همه افزایش طلاق‌ها و  کاهش آمار ازدواج‌ها، هنوز در خراسان جنوبی ازدواج رنگ زرد طلاق را به خود نگرفته است.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش و جوانان چندی پیش به بیان آمار افزایش ازدواج به تفکیک استان‌های کشور در سال ۹۹ پرداخت و گفت: طی سال ۹۹ استان خراسان جنوبی بیشترین میزان ازدواج نسبت سال قبل خود را داشت و در حدود ۱۷.۲ درصد آمار ازدواج در این استان افزایش داشته است.

مشاوره پیش از ازدواج؛ شاهراهی برای پیشگیری از طلاق

حجت‌الاسلام قاسم فلسفی، یک مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر دو نفر بخواهند از یکدیگر جدا شوند، قبل از رای دادگاه به حکم طلاق، به مراجعه به جلسات مشاوره پیش از طلاق ملزم می‌شوند و هیچ دفتری نیز اجازه ثبت طلاق قبل از اتمام این روند را ندارد.

وی افزود: در ازدواج و شکل گیری بنیان خانواده شتابزده عمل می‌کنیم و توجهی به اهمیت و نقش مقوله ازدواج در تعیین سرنوشت طرفین و به تبع آن فرزندانی که در خانواده بدنیا می‌آیند و جامعه فردا را خواهند ساخت؛ آنطور که شایسته است نداریم.

یک مشاور خانواده بیان کرد: کلاس‌های مشاوره‌ای که زوجین قبل از رسمی شدن ازدواجشان ملزم به حضور می‌شوند گروهی بوده و در تعداد جلسات محدودی برگزار می‌شود که کارآیی لازم را ندارند.

فلسفی ادامه داد: مشاوره پیش از ازدواج راهی برای شناخت بیشتر هر فرد از شخصیت خود و در امتداد آن شناخت شخصیت طرف مقابلش است که با تست‌هایی که روانشناسان این حوزه در اختیار مراجعین قرار می‌دهند می‌توان تا حدودی به ۶۰ الی ۷۰ درصد شخصیت افراد پی برد و بنابراین پس از این تست‌ها و سایر اقدامات مشابه می‌توان با یک دید باز و به دور از احساس یک تصمیم عاقلانه و منطقی در این خصوص اخذ کرد.

این مشاور خانواده با تاکید بر ضرورت مشاوره پیش از ازدواج ادامه می‌دهد: سبک زندگی، شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی ما تغییر کرده که همه این‌ها بر شخصیت فرد تاثیرگذار است و نمی‌توان با وجود تمام این ابعاد ناشناخته در طرف مقابل با یک شخصیت مبهم، زندگی مشترک را آغاز کرد.

وقتی کرونا سبب خیر می‌شود

فلسفی می‌گوید: مطابق آماری که وزارت ورزش و جوانان در سال ۹۹ اعلام کرده است، ۱۴ درصد افزایش نرخ ازدواج را داشته‌ایم که در ۲۰ سال گذشته، تنها سالی بوده که رشد نرخ ازدواج در این سطح را شاهد بودیم چراکه پیش از این یا راکد بوده و یا نزولی.

وی افزود: از جمله موارد دخیل در این افزایش نرخ شیوع اپیدمی کرونا است که به سبب آن بسیاری از هزینه‌های اضافی و تجملات حذف و روند برگزاری مقدمات و مراسمات ازدواج تسهیل شد.

این مشاور خانواده با بیان اینکه خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که آمار ازدواج آن بیشتر از طلاق بوده و از این منظر در رده‌های بالای کشوری قرار دارد، یادآور شد: خراسان جنوبی با تکیه بر ثبات و پایداری فرهنگ خود که برگرفته از فرهنگ غنی کشورمان است در برابر متغیرهای فرهنگی نفوذناپذیر عمل کرده و همچنان تابع خانواده محوری است.

فلسفی ادامه داد: نقش کلیدی بزرگان در مقوله ازدواج، عدم رواج ازدواج سفید، ساده گرفتن زندگی و رویکردهای فرهنگی در خانواده‌ها از جمله مواردی است که می‌توان برای پیشی گرفتن آمار ازدواج از طلاق در استان نام برد.

وی افزود: در واقع این استان هنوز تحت تاثیر جدایی‌های مدرنیته قرار نگرفته و فرهنگ آن باعث شده تا افراد در زندگی مشترک سازش داشته باشند.

جرقه‌های جدایی

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی که عامل مهمی در بروز طلاق است به نوعی برگرفته از رسانه‌هاست، افزود: مقایسه کردن تمام جوانب زندگی خود تنها با بخش ظاهری و نمادین زندگی دیگران و بسیاری دیگر از اختلالات و تعارضات بین زوجین از آثار حقیقی و مخرب فضای مجازی است.

این مشاور خانواده تصریح کرد: تمرکز بیش از حد بر روی مسائل اقتصادی بدون توجه به ترسیم ذهنی درستی از زندگی مشترک، اهداف و خواسته‌های پیش از ازدواج، خیانت‌هایی نه فقط از نوع جنسی، بلکه از نوع روحی و عاطفی و اقتصادی و نیز عدم همگونی و تشابه زوجین در تشکیل زندگی مشترک پس از ازدواج از جمله موارد شایع طلاق در این روزها است.

ازدواج در سنین پایین و پایداری زندگی مشترک 

علیرضا مهرآور، مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی نیز چندی پیش اظهار کرد: سه ماه نخست امسال ۲ هزار و ۱۹۴ مورد ازدواج در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸.۳ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از مجموع وقایع ازدواج هزار و ۴۷۳ مورد در نقاط شهری  و ۷۲۱ در مناطق روستایی ثبت شده است، تصریح کرد: نسبت ازدواج به طلاق در استان ۶.۶ درصد بوده و در سه ماه نخست امسال ۳۳۳ واقعه طلاق در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۹ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: در این مدت، میانگین سن طلاق در مردان ۳۴.۹ سال و زنان ۳۰.۴ سال و میانگین ازدواج نیز ۲۲.۱ در زنان و مردان ۲۷ سال بوده است.

وی، میانگین سن ازدواج دختران را ۲۱.۸ و پسران را ۲۶.۷ عنوان کرد و ادامه داد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون سرعت جمعیت استان به آرامی در حال کاهش بوده و روند ثبت ولادت در استان سال ۹۹ نسبت به سال قبل تر ۴.۴ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد