تاریخ انتشار : دوشنبه 1 شهریور 1400 - 10:19
کد خبر : 127632

جامعه ما در خصوص برخورد با مهاجرین و پناهندگان بلاتکلیف است

جامعه ما در خصوص برخورد با مهاجرین و پناهندگان بلاتکلیف است

معین دادخواه در نشست تخصصی بررسی وضعیت اجتماعی پناهندگان در شهر قم که به همت خبرگزاری ایسنا در جهاد دانشگاهای قم برگزار شد، با اشاره به وضعیت اجتماعی اتباع در استان قم اظهار کرد: طبق آخرین سرشماری صورت گرفته حدود ۴ میلیون مهاجر از کشورهای دیگر در ایران سکونت دارند که حدود ۲۰۰هزار نفر از

معین دادخواه در نشست تخصصی بررسی وضعیت اجتماعی پناهندگان در شهر قم که به همت خبرگزاری ایسنا در جهاد دانشگاهای قم برگزار شد، با اشاره به وضعیت اجتماعی اتباع در استان قم اظهار کرد: طبق آخرین سرشماری صورت گرفته حدود ۴ میلیون مهاجر از کشورهای دیگر در ایران سکونت دارند که حدود ۲۰۰هزار نفر از آنها در استان قم سکونت دارند که نیمی از این جمعیت را افغانستانی ها تشکیل می دهند.

این کارشناس اجتماعی وضعیت پناهندگان در جهان مدرن را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: آسیب های اجتماعی پناهندگان وضعیت منحصر به فردی دارد که باید به صورت ویژه مورد بررسی واقع شود.

دادخواه در خصوص نحوه برخورد جامعه با پناهندگان اظهار کرد: قوانین حوزه پناهندگان در ایران به دوره اول پهلوی برمی گردد و متاسفانه دراین سالها هیچ بازنگری در قوانین صورت نگرفته و جامعه در خصوص برخورد با مقوله پناهندگی در وضعبت بلاتکلیفی به سر می برد.

کارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی افزود: اکثر جوامع دنیا تعریف مشخصی از نحوه برخورد با مهاجرین و پناهندگان ارائه داده اند اما در کشور ما هنوز تعریف مشخصی در این مقوله وجود ندارد.

وی همچنین بیان کرد: متاسفانه مسئولین رسیدگی به حوزه مهاجرین و پناهندگان در ایران نگاه امنیتی به این موضوع دارند و معتقدند این افراد باید به کشورهای خود بازگردند اما حتی  بستر مشخصی برای برگشت آنها فراهم نکرده اند.

این کارشناس اجتماعی در یبان آسیب های اجتماعی مهاجرین و پناهندگان، خاطر نشان کرد: یکی از بزرگ ترین آسیب های این قشر بحث طلاق است که طبق آمار به ازای هر ازدواج ۵ طلاق اتفاق می افتد.

داد خواه در بیان دلایل این آسیب، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و درهم آمیزی فرهنگی که سبب تغییر ارزش های آنها شده آسیب طلاق را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اهمیت نابودی چرخه ی محرومیت مهاجرین و پناهندگان، یادآور شد: تنها راهکار برای مقابله با این امر سرمایه گذاری فرهنگی بر روی نسل دوم مهاجرین و پناهندگان است.

 کارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی بیان کرد: اگر هر خانواده تنها با یک مهاجر در ایران در ارتباط باشند حدود ۱۶ میلیون نفر از پدیده مهاجرت تاثیر می پذیرند.

دادخواه با اشاره به طرح تدوین شده توسط دفتر تسهیل گری جهاد دانشگاهی قم بیان کرد: این طرح با هدف کنترل کاهش آسیب های اجتماعی در ۵ سطح تهیه شده که ۶ آسیب مهم را مورد توجه قرار داده است.

وی ضمن ارائه عملکرد دفتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: انجام فعالیت های موثر در خصوص رفع مشکلات اتباع در استان از ماموریت های مهم این دفتر است.

این کارشناس اجتماعی تاکید کرد: تا زمانی که برنامه ای برای برخورد با پناهندگان در کشور وجود نداشته باشد نمی توان از مجامع بین المللی به ویژه کمیساری های پناهندگان، توقع حمایت داشت.

دادخواه با بیان اینکه نقطه ی پیوند و درک ایرانیان و افغانستانی ها در محله شهر قائم استان قم به دلیل فقر فراگیر است، افزود: فقر در این محله سبب همزیستی مسالمت آمیز شده است.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد