تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مرداد 1400 - 21:04
کد خبر : 127048

کربلای ایران در سوگ شهدای دشت نینوا/ طنین «یا حسین» عاشقان در شام غریبان ثارالله

کربلای ایران در سوگ شهدای دشت نینوا/ طنین «یا حسین» عاشقان در شام غریبان ثارالله

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از ری، همزمان با فرارسیدن روز دهم محرم ۱۴۴۳ و جانسوزترین برگ تاریخ، عزاداران و دلدادگان حسینی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای شهدای کربلا سوگواری کردند و در ظهر عاشورا و شام غریبان اشک ماتم ریختند. مردم مومن و

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از ری، همزمان با فرارسیدن روز دهم محرم ۱۴۴۳ و جانسوزترین برگ تاریخ، عزاداران و دلدادگان حسینی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای شهدای کربلا سوگواری کردند و در ظهر عاشورا و شام غریبان اشک ماتم ریختند.

مردم مومن و خداجوی شهرری همزمان با سراسر کشور با رعایت کامل نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، در روز عاشورای حسینی با دلی غمبار و اندوهگین، در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین‌ (ع) و یاران باوفایش و به یاد غریبی بانوی صبر و استقامت حضرت زینب کبری(س) در شام غریبان در کربلای ایران عزاداری کردند.

ندای «لبیک یا حسین» مردم ری در شب عاشورا در آسمان کربلای ایران پیچید و این نماد به شکل شور و شعور حسینی از کوچه پس کوچه‌های شهر، مأذنه مساجد، هیئات مذهبی، بقاع متبرکه و تکایا در سرتاسر قبله تهران طنین انداز شد. 

روز تاسوعا در کربلای ایران همه جا رنگ و بوی عزاداری و ادب به محضر باب الحوائج حضرت عباس(ع) داشت و همان‌گونه که حضرت ابوالفضل(ع) بر عهد خود در دفاع از حریم امامت و ولایت ایستاد، این مردم نیز از علمدار کربلا درس استقامت و وفاداری آموختند و نگذاشتند به رغم وجود این بیماری و محدودیت‌هایش بیرق عزای سالار شهیدان بر زمین بماند.

اقامه نماز ظهر عاشورا در قبله تهران

نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز حضرت اباعبدالله(ع) در صحرای کربلا، در درحرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع)، مساجد، هیئات، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و سایر مکان‌ها و فضاهای باز ملک ری با حضور خیل عظیم سوگواران امام حسین(ع) و قهرمانان حماسه تاریخ ساز کربلا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اقامه شد.

برای دومین سال متوالی به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر کشور مراسم و آئین عزاداری در حرم سیدالکریم (ع) رنگ و بوی غریبانه‌ای داشت و مردم مومن ری امسال نیز با رعایت اصول بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی با شکلی متفاوت عاشقی را به تصویر کشیدند و در دهه اول ماه محرم با شور و شعور حسینی سوگواری کرده و بر مصائب آل الله اشک ماتم ریختند.

همه ساله هیئات و دسته‌های عزاداری در دهه اول محرم به ویژه روز عاشورا برای اقامه عزا و عرض تسلیت در صحن‌های آستان مقدس حضور یافته و به سینه زنی، زنجیرزنی، نوحه خوانی و عزاداری می‌پرداختند که به دلیل دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا امسال این آیین برگزار نشد و مردم از ساعات اولیه امروز از جای جای تهران با حضور در حرم مطهر به زیارت سیدالکریم(ع) مشرف شدند و پس از شرکت در مراسم عزاداری آستان، نماز جماعت ظهر عاشورا را اقامه کردند.

عزاداری سالار شهیدان در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع)

مراسم سوگواری امام حسین(ع) و یاران باوفایش، از روز دوشنبه  ۱۸ مرداد ماه مقارن با شب اول ماه محرم با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و با حضور زائران در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) آغاز شده و تا چهارم شهریور ماه به مدت ۱۸ شب ادامه دارد.

این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن امام حسین(ع) این بارگاه ملکوتی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی همچنین ضوابط اعلام شده از سوی ستاد مدیریت بحران آستان مقدس با سخنرانی حجت الاسلام عظیمی و مرثیه خوانی حاج حمیدرضا خدام برپا می‌شود.

ویژه برنامه ظهر عاشورای حسینی نیز همراه با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و با مرثیه خوانی ذاکران آل الله علیهم السلام در صحن امام حسین(ع) این بارگاه ملکوتی برگزار که به صورت زنده و مستقیم از شبکه پنج سیما پخش شد.

ویژه برنامه قرائت دعای ندبه در آستان مقدس جمعه ۲۹ مرداد از ساعت ۶ صبح با سخنرانی حجت الاسلام سید جلال موسویان و قرائت دعای ندبه با نوای حاج حمید رمضان پور از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

مراسم قرائت زیارت ناحیه مقدسه نیز در این آستان، جمعه ۲۹ مرداد ماه بعد از ساعت ۱۸ با قرائت حاج مجتبی باقری بدون حضور جمعیت به روی آنتن شبکه قرآن سیما می‌رود.

کمک به بیماران کرونایی در ایام محرم

حجت الاسلام علی کنگرلو رییس تبلیغات اسلامی شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: هیئات مذهبی شهرستان ری در دهه اول ماه محرم در فضای باز مانند بوستان‌ها و حیاط مدارس و با فاصله‌گذاری اجتماعی مراسم عزاداری سیدوسالار شهیدان را برگزار کردند.

وی گفت: با توجه به بحران شیوع بیماری کرونا و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسئله فوری کشور، مقابله با این بیماری خبیث است، شبکه تبلیغی حمایت و شبکه مساجد جهادی به منظور کمک به بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها و خانواده آنها اقداماتی را در نظر دارد.

رییس تبلیغات اسلامی شهرستان ری افزود: در سه بخش پیشگیری، کمک کادر درمان و کمک به بیماران کرونایی همچنین حمایت از خانواده آنها، در همه محلات شهرری «حسینیه سلامت» تشکیل می‌شود.

نذورات بهداشتی در موکب‌های سلامت

مهرداد سلامی  مسئول بهداشت محیط اداره بهداشت شهرستان ری نیز با اشاره به ممنوعیت برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی اظهار کرد: در حدود ۸۰۰ ایستگاه سلامت در سطح شهرستان ری برپا شده که در این ایام به عزاداران حسینی ملزومات بهداشتی از جمله ماسک، مواد ضدعفونی و غیره ارائه می‌کنند.

وی گفت: در سال گذشته به واسطه رعایت خوب پروتکل‌ها میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونا به شدت کنترل شد و در سال جاری نیز با پیگیری‌های صورت گرفته توسط فرمانداری ویژه شهرستان ری فضاهای باز عمومی از جمله مکان‌های ورزشی و مدارس در اختیار هیئات قرار گرفت تا حتی‌المقدور مراسم عزاداری تنها در فضای باز برگزار شود.

هیأت های قدیمی و جوان پذیرای عاشقان حسینی/ از تکیه نفرآباد تا اکبریه شهرری

شهرستان ری با وجود آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)، ۳۰ بقعه متبرکه و بیش از ۱۳۰۰ هیأت مذهبی، به عنوان یکی از چهار شهر مذهبی ایران معروف است و طبق روایتی مشهور از امام هادی(ع) لقب کربلای ایران را به خود گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز از ری به عنوان قبله تهران نام برده‌اند.

همه این ظرفیت‌ها در کنار مردم مؤمن، انقلابی، ولایی، عاشق اهل بیت علیهم السلام و خداجوی ری باعث شده تا همه مناسبت‌های مذهبی در این شهر کهن و باستانی رنگ و بوی خاصی داشته باشد و دومین محرم کرونایی نیز عزاداران سیدالشهدا(ع) در همه اماکن مذهبی ملک ری، از قدیمی ترین آن به نام تکیه ۴۰۰ ساله نفرآباد گرفته تا هیأت‌های تازه تاسیس و جوان مانند اکبریه شهرری که سخنران، مداح، خدام و بیشتر عزاداران آن جوانان هستند، با رعایت اصول بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری با شکلی متفاوت عاشقی را به تصویر کشیدند و بر مصائب شهدای دشت نینوا سوگواری کرده و اشک ماتم ریختند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد