تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مرداد 1400 - 15:22
کد خبر : 125734

آب حیات: رفع موانع صادراتی ایران را قطب حلوا می‌کند

آب حیات: رفع موانع صادراتی ایران را قطب حلوا می‌کند

علی آب‌حیات در گفت و گو با خبرنگار فارس از یزد، اظهار کرد: حلوا فرآورده ای کنجدی است که در یزد با سبکی متفاوت از استان‌های دیگر تولید می شود. وی افزود: اگرچه از کنجد به عنوان ماده ی مغذی در طب یونان قدیم نام برده شده اما حلوا از حدود ۴۰۰ سال پیش در

علی آب‌حیات در گفت و گو با خبرنگار فارس از یزد، اظهار کرد: حلوا فرآورده ای کنجدی است که در یزد با سبکی متفاوت از استان‌های دیگر تولید می شود.

وی افزود: اگرچه از کنجد به عنوان ماده ی مغذی در طب یونان قدیم نام برده شده اما حلوا از حدود ۴۰۰ سال پیش در دوران صفوی به دستور شاه عباس از لبنان به ایران وارد شد تا در جنگی طولانی بتواند به عنوان ماده غذایی مقوی به جای گوشت برای مصرف سربازان قرارگیرد.

مدیر اجرایی اتحادیه حلواسازن استان، ادامه داد: چین، ترکیه و ایران به ترتیب یه قطب اصلی تولید حلوا در جهان به شمار می روند که در صورت برداشته شدن موانع صادرات این محصول می توانیم برترین کشور تامین کننده حلوای جهان باشیم.

وی افزود: در چند استان ایران حلوا تولید می شود که استان یزد قطب تولید حلوا بوده که نوع متفاوت حلوای استان به دلیل کمتر بودن شکر و فزونی ارده در آن است که حالتی تقریبا مایع به شکل حلوا داده است در صورتی که استان های دیگر این ماده غذایی را به صورت جامد تولید می کنند.

وی تصریح کرد: استان یزد دارای حدود دویست مرکز تولیده حلوا بوده که متاسفانه تعطیلی ها باعث شده تا برخی از تولید ها به صورت نیمه فعال و یا غیر فعال باشند.

وی در رابطه با موانع تولید این محصول بیان می کند: سلسله مراتب اخذ مجوز و سختگیری های قانونی از مهمترین دلایلی است که مانع گسترش تولید می شود.

وی افزود: گرانی ها متعاقب با تورم هابوده و عامل مهم افزایش نرخ حلوا مربوط به کنجد است که وارداتی بوده و وابسته به ارز غیر دولتی است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد