تاریخ انتشار : جمعه 8 مرداد 1400 - 17:44
کد خبر : 124000

اشتغال‌زایی راهکار معضلات این «محله» شد

اشتغال‌زایی راهکار معضلات این «محله» شد

گروه جامعه خبرگزاری فارس – خودش می‌گوید در یکی از محله های محروم قم رد هر معضل اجتماعی را که گرفته سرآخر به فقر و بیکاری و نبود درآمد رسیده است. «حجت الاسلام دکتر سید عباس موسوی مقدم» کمر همت می‌بندد تا از چهره این مردم نجیب محرومیت زدایی کند. کارگروه تخصصی تشکیل می‌دهد و

گروه جامعه خبرگزاری فارس – خودش می‌گوید در یکی از محله های محروم قم رد هر معضل اجتماعی را که گرفته سرآخر به فقر و بیکاری و نبود درآمد رسیده است. «حجت الاسلام دکتر سید عباس موسوی مقدم» کمر همت می‌بندد تا از چهره این مردم نجیب محرومیت زدایی کند. کارگروه تخصصی تشکیل می‌دهد و در عرصه‌های مختلف اعتیاد، طلاق، خانواده‌های بدسرپرست، تاسیس کارگاه تولیدی، ایجاد اشتغال خانگی، بازار یابی و رسیدگی به نیازهای بیماران لاعلاج بازاریابی ورود پیدا می‌کند. او با اینجا خودباوری در این محله فقیرنشین  توانست زنجیره اقتصادی از مرحله تولید تا عرضه را با پشتوانه محله ای ایجاد کند.

امام جماعت و مدیر موسسه نیکوکاری امام حسن  مجتبی (ع) قم است هرچند این مرکز نیکوکاری به تدریج تبدیل به مرکز کارآفرینی شده و این روزها جز مراکز برتر قم است. برایمان از شروع کارشان اینطور تعریف می‌کند: «از سالهای قبل بحث محله و امام محله مطرح بود. طبق وظیفه ذاتی که امام محله برعهده دارد ما هم  مشکلات محل را رصد می‌کردیم. طبق تحقیق‌هایی که کردیم مشکلات محله ما در ۵ حوزه بود؛ اعتیاد، طلاق، بیکاری، خانواده‌های بد سرپرست و حاشیه نشینی. با توجه مشکلات ۵ گانه مسئله مهمی که می‌توانست روی بقیه اثر بگذارد بحث بیکاری و معیشت بود که اگر حل می‌شد ناخودآگاه روی بقیه هم تاثیر داشت. ما باید بحث اشتغال را با پشتکار بیشتری دنبال می‌کردیم. بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب جهاد ما جهاد اقتصادی است همین قضیه باعث شد که به صورت تخصصی کارگروهی را برای اشتغال ایجاد کنیم. کار را  با کلاسهای آموزشی در مسجد آغاز کردیم.»

***درآمد بیشتر، کار منسجم تر

موسوی مقدم در ادامه می‌گوید: «برای اشتغال ابتدا باید به این سوالها پاسخ داده شود، می‌خواهید اشتغال فردی ایجاد کنید یا گروهی؟ محصول تولیدی را می‌خواهید به صورت مستقیم به دست مشتری برسانید یا خودتان بازار فروش دارید؟ لذا باید برای هرکدام فکر می‌کردیم. ما هر دوشنبه جلسه می‌گذاشتیم و افرادی که در حوزه های مختلف کار کرده بودند و دوستانی که ظرفیتی داشتند می‌آمدند و صحبت می‌کردند مثلا کسی در روستا زمین و ظرفیتی  برای زنبورداری، زراعت یا پرنده‌های تزئینی داشت. برای همین در قدم اول تصمیم گرفتیم اشتغال عمومی و جمعی داشته باشیم. همه می‌دانند اشتغال در کارگاه هم سرعت کار بالا می‌رود هم درآمد بیشتر و کار منسجم‌تر است اما ما با افرادی سروکار داشتیم که قشر ضعیف جامعه و اغلب سرپرست خانواده بودند. وقتی این زن برای کار از خانه بیرون می‌آید بچه‌هایش در خانه می‌مانند و ممکن است آسیبهای بعدی به وجود آید – جز کارگاه دوزندگی که آنها اصرار داشتند که کارگاهی باشد- اصل را بر اشتغال در منزل گذاشتیم.»

***مهندسی معکوس!

به گفته موسوی مقدم یکی از مباحث مهم بحث فروش بود: «باید کاری می‌کردیم که محصولات تولیدی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم فروخته شود. دوستانی سراغ داشتیم که مقدار زیادی جنس تولید کرده بودند اما بازاری برای فروش پیدا نمی‌کردند. یکی از عزیزان راهکاری داد که ما به صورت الگو مطرح کردیم. برای همین روند کار را برعکس کردیم! به جای آموزش، خرید وسایل و فروش کار را از آخر به اول شروع کردیم. مثلا در مورد میوه خشک روند معکوس اینطور بود که با یکی از دوستان که صادرات میوه خشک به اقلیم کردستان عراق را انجام می‌داد تفاهم کردیم که ما در بحث صادرات کمک می‌کنیم و تضمین هم می‌کنیم همان کیفیت میوه ای که می‌خواهید را تحویل بدهیم.

ایشان سازنده دستگاه است علاوه بر اینکه به ما ۳۰ دستگاه داد، برای خرید متعهد شده و چک بانکی هم داده است. وقتی روند را معکوس می‌کنی شخص خودش آموزش می‌دهد، لوازم هم در اختیارت می‌گذارد و هزینه میوه‌تر را هم می‌دهد و فقط باید میوه خشک با کیفیتی که مدنظرش است تحویل بدهی. برای بقیه کارها هم همین طور پیش می رود. در عروسک سازی بیش از ۵۰ نفر مشغول کار هستند و جالب است از طرف فروشنده تحت فشار هستیم که چرا نیاز من تامین نمی‌شود! دوزندگی، صندل دوزی، قالی بافی و موارد دیگر هم با این الگو پیش می‌رویم.»

***نوآوری در فروش

موسوی با اشاره به اینکه ما برای بازار فروش ۲ نوآوری دیگر هم داشتیم اولین کار استفاده از فضای مجازی و دوم ایجاد ارزان سرا بود، ادامه می‌دهد: «با تولیدی‌ها صحبت کردیم گاهی راضی بودند تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از بازار تولیدات را بفروشد. بازارچه‌هایی بود که راه اندازی کردیم نیاز به یک برند داشتیم لذا برند کریمانه و سایت کریمانه ایجاد شد که  غرفه‌بندی دارد و درحال بروزرسانی است. البته الگوی آخر که کمتر کسی ورود کرده است بحث فروش مویرگی در مساجد است. در مسجد، ما نمایشگاه دوشنبه های بی‌واسطه بود از تولید به مصرف را برگزار می‌کنیم که سرجمع ۳ ساعت در هفته نمایشگاه می‌زنند و اهالی محل هم برای اینکه جنس ارزان قیمت تهیه کنند به سمت مسجد می‌آیند. این تولیدات بدون واسطه با نازلترین قیمت به دست خریدار می‌رسد.  ۵ مسجد دیگر هم مثل ما این کار را انجام می‌دهند که قابل افزایش تا ۳۰ مسجد است.

***باز شدن گره از زندگی 

این امام محله صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد:« شعار ما این بود باید به جایی برسیم که در محل هر کس هر مشکلی برایش پیش بیاید و اگر مستاصل شد اولین جایی که مراجعه می‌کند مسجد باشد. یک روز در دفتر مسجد نشسته بودیم خانمی بسیار درمانده و مضطرب وارد شد. یکی از دوستان سپرده بود که برای فروش نیاز به یک خانم فروشنده داریم. این خانم بسیار پریشان بود. نشست و برای ما تعریف کرد که همسرش مشکلات روانی دارد و وضعیت زندگی‌مان به شدت خراب است و در منزل چیزی برای خوردن نداریم و دنبال یک شغل می‌گردم تا سرکار بروم و یک لقمه نان حلال در بیاورم. ساکن چند محله پایین تر بود. می‌گفت پول کرایه نداشتم همینجور که پیاده می‌رفتم یک لحظه سر کوچه شما ایستادم دیدم نوشته: مسجد امام حسن مجتبی(ع) یک لحظه به دلم افتاد که بیایم ببینم در مسجد چه خبر است در حالی‌که ۲ ساعت به نماز مانده بود. تحقیق کردیم دیدم حرفهایش صحت دارد و  هماهنگ کردیم که سرکار برود و زمینه اشتغالش به این واسطه جور شد. اینها معجزه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) است.»

انتهای پیام/

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد