تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 - 13:27
کد خبر : 123557

نماز جمعه، بهترین بلندگوی رساندن صدای مردم به گوش مسئولان است

نماز جمعه، بهترین بلندگوی رساندن صدای مردم به گوش مسئولان است

حجت الاسلام و المسلمین”حسن علیدادی سلیمانی” در گفت‌وگوی رسانه ای به مناسبت پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نمازجمعه در کشور گفت: نخستین نمازجمعه ها در اسلام توسط پیامبر و امام علی علیه السلام برگزار شد و نمازهای جمعه در صدر اسلام رونق جدی داشت اما هر چه جلوتر آمدیم به دلیل ماهیت عبادی- سیاسی نمازجمعه،

حجت الاسلام و المسلمین”حسن علیدادی سلیمانی” در گفت‌وگوی رسانه ای به مناسبت پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نمازجمعه در کشور گفت: نخستین نمازجمعه ها در اسلام توسط پیامبر و امام علی علیه السلام برگزار شد و نمازهای جمعه در صدر اسلام رونق جدی داشت اما هر چه جلوتر آمدیم به دلیل ماهیت عبادی- سیاسی نمازجمعه، حکومت ها استقبال چندانی از آن نمی کردند.

وی از ضعیف شدن نماز جمعه ها در ایران قبل از انقلاب سخن به میان آورد و اظهار کرد: نماز جمعه قبل از انقلاب ضعیف و در چند شهر مذهبی مثل قم و مشهد محدود شده بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان افزود: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نماز جمعه یکی از مسائل شرعی و دینی که جایگاه ویژه ای پیدا کرد و امام راحل نیز برای احیای آن تلاش کردند لذا به مرحوم طالقانی دستور دادند نخستین نمازجمعه را در ۵ مرداد سال ۵۸ اقامه کنند.

وی ادامه داد: پس از تهران، نمازجمعه آرام آرام به شهرهای دیگر سرایت کرد و اکنون نزدیک ۹۰۰ پایگاه نمازجمعه در کشور وجود دارد.

امام جمعه کرمان با تاکید بر آنکه نمازجمعه، امروز تبدیل به نهادی فعال، ارزشمند و مؤثر شده و جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است، اطهار کرد: نمازجمعه بهترین و به روزترین تحلیل را درباره مسائل سیاسی جامعه دارد و درد مردم را به عنوان بلندگو بیان می کند و به راه درمان هم می پردازد.

وی بُعد سیاسی نمازجمعه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: امام جمعه موظف است در یکی از خطبه ها به مسائل سیاسی و بحث روز و مردم منطقه و جهان اسلام بپردازد.

علیدادی سلیمانی درباره تأثیرگذاری نمازجمعه در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اظهار کرد: نمازجمعه حلقه بین مردم و مسئولان نظام است که از طرفی خدمات مسئولان را بازگو می کند و از طرف دیگر اگر اشکال و ضعفی که هست آن را مطرح می کند.

وی تاکید کرد: نمازجمعه بهترین بلندگوی هفتگی برای رساندن خواسته ها و مطالبات مردم به گوش مسئولان است.

امام جمعه کرمان در ادامه به خطبه های سرنوشت ساز مقام معظم رهبری در مقاطع حساس از جمله در فتنه ۸۸ اشاره و تصریح کرد: نقش ایشان در قامت امام جمعه و در خنثی کردن فتنه ۸۸ با آن خطبه انقلابی و بصیرت افزای، یک نقش کم نظیر و بی نظیر بود.

وی با تبیین تأثیرات منطقه ای و فرامنطقه ای نمازجمعه گفت: اسلام بر دو پایه کلمه توحید و توحید کلمه استوار شده است.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان تصریح کرد: خلاصه اسلام شعار واحد و وحدت مردم است که یکی از جلوه های جدی اتحاد مردم همین نمازهای جمعه است که وحدت را به بهترین وجه در یک تابلو به تصویر می کشند.

وی افزود: نمازجمعه چون درباره سرنوشت جامعه اسلامی و دوستان و دشمنان آن به مشورت می نشیند و امام جمعه تحلیلی از وضعیت جهان اسلام و کشور و منطقه می دهد لذا وقتی دشمن به این نقش نگاه می کند، ابزاری در اختیار دین می بیند که هیچ راه مقابله ای با آن ندارد.

علیدادی سلیمانی جماعت حاضر در نمازجمعه را جماعتی مؤثر در جامعه اسلامی دانست و افزود: بسیاری از آن خواص و نخبگان و مردم متدین و متشرع هستند که در عمل به تکلیف خیلی جدی،  فداکارترین آدم ها و وقتی در میدان جهاد قرار می گیرند، جان خود را فدا می کنند لذا نقش نمازجمعه ها جایگزین ندارد.

وی با بیان اینکه مردم با دفاتر ائمه جمعه کاملاً آشنا هستند؛ اظهار کرد: در طول هفته باید درب دفاتر امام جمعه ها به روی مردم باز باشد و این یکی از رسالت های امام جمعه است.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان، امام جمعه ها را فرمانده قرارگاه فرهنگی مناطق دانست و عنوان کرد: تأثیر و تعامل فرهنگ در حوزه های مختلف حتی در اقتصاد و معیشت و… جدی است.

وی گفت: به دلیل همین آشنایی مردم با نقش نمازجمعه و امام جمعه، تقاضاهای فراوانی از مناطق مختلف وجود دارد که دنبال تأسیس نمازجمعه هستند اما شرایط و ضوابطی داریم که نمی توان به همه تقاضاها پاسخ مثبت داد.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه در حال حاضر کرمان به لحاظ  تعداد پایگاه های نمازجمعه در رتبه سوم کشور قرار دارد؛ اظهار کرد: در تعداد قابل توجهی از شهرها حضور مردم در نمازهای جمعه پررنگ و جدی است و دلیل آن امین و قوی بودن امام جمعه است.

علیدادی سلیمانی افزود: مردم هرکجا احساس می کنند باید مسئله ای با زبان رسا بیان شود آن را با امام جمعه در میان می گذارند و نمازجمعه ها در سراسر استان محل های خدمت رسانی به مردم هستند و امام جمعه خادمی است در خدمت مردم از طرف دستگاه رهبری که موضوعات یک شهر را رصد کند.

وی یادی هم از نماینده سابق ولی فقیه در استان و امام جمعه فقید کرمان، مرحوم آیت الله جعفری که ۳۷ سال امامت جمعه شهر کرمان را عهده دار بود، کرد و افزود: آن مرحوم در کمال زهد و طهارت و پاکی و درایت و در حالی که در اوج محبت مردم قرار داشت اما به دلیل کهولت سن از امامت جمعه کناره گیری کرد و آن را تحویل داد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با بیان اینکه نمازجمعه ها مرکز وحدت جامعه و همدلی هستند؛ تأکید کرد: از امام جمعه توقع می رود پرچم وحدت را به بهترین وجه ممکن در منطقه خود در خط امامت و ولایت بلند کند که اصلی ترین وظیفه همین است.

وی اختلاف را یک آسیب در این مسیر دانست و گفت: ریشه اختلاف به نفسانیت و هوای نفس برمی گردد و دودستگی ها ما را از هم فاصله می دهد و نمی گذارد به هم نزدیک شویم اما باید صنوف مختلف را به صف واحد تبدیل کرد و حتی اختلافات مذهبی نباید منجر از بین رفتن وحدت شود.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد