تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1396 - 5:54
کد خبر : 12158

۱۱ برداشت از مستند «انقلاب جنسی» و یک انتقاد اساسی +فیلم

۱۱ برداشت از مستند «انقلاب جنسی» و یک انتقاد اساسی +فیلم

سرویس فرهنگی فردا: مستند انقلاب جنسی که در روزهای اخیر اکران شده، جدیدترین اثر حسین شمقدری است که در همین مدت کوتاه که از زمان فروش اینترنتی آن می‌گذرد به دلیل موضوع جنجالی و خاص آن و تصاویری که گویا پا را از خط قرمزها فراتر گذاشته، سروصدای زیادی را به راه انداخته است.۱) مستند

انقلاب جنسی
سرویس فرهنگی فردا: مستند انقلاب جنسی که در روزهای اخیر اکران شده، جدیدترین اثر حسین شمقدری است که در همین مدت کوتاه که از زمان فروش اینترنتی آن می‌گذرد به دلیل موضوع جنجالی و خاص آن و تصاویری که گویا پا را از خط قرمزها فراتر گذاشته، سروصدای زیادی را به راه انداخته است.
۱) مستند انقلاب جنسی با بخشی از یک کلیپ مربوط به کمپین آزادی‌های یواشکی شروع می‌شود که زنی بی‌حجاب می‌گوید روسری‌اش را به دلیل اعتراض به حجاب اجباری برداشته است و در ادامه هم شادی دسته جمعی گروهی از دختران و پسران طرفدار حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با زیرنویس اولین دیسکوی خیابانی در ایران به تصویر کشیده می‌شود و بلافاصله مخاطب این جمله را می‌شنود که اتفاقات جدیدی دارد می‌افتد که شاید خیلی از چیزها را عوض کند!
۲) شروع طوفانی این مستند با تصاویری از سیر تحولی پوشش مجسمه مریم مقدس در طول سال‌های طولانی در غرب ادامه می‌یابد و بر روی آخرین مجسمه مریم مقدس که نیمه عریان و شطرنجی شده متوقف می‌شود و مجری می‌گوید این مخصوص بعد از انقلاب جنسی است!
۳) در این مستند به موضوعات متنوعی در حوزه مسائل جنسی به صورت منقطع و سطحی از جمله دوست پسری یا دختری، سن اولین رابطه جنسی، آموزش جنسی در مدارس، وسایل پیشگیرانه، وجود مراکز روسپی‌گری، آرایش زنان، همجنس‌گرایی و … در غرب پرداخته می‌شود و با گفت‌وگو با چند دختر و پسر غربی در موضوع روابط جنسی و حتی مصاحبه اختصاصی با دو زن و مرد روسپی و نمایش رژه همجنس‌بازان، مجموعه‌ای از سبک جنسی غرب را به صورت گذرا و البته ناقص به تصویر می‌کشد.
انقلاب جنسی
۴) کارگردان-مجری این مستند جان‌مایه مستندش را این‌گونه توصیف می‌کند که امروز ما در ابتدای مسیری هستیم که غرب از دویست سال پیش در راه آزادی‌های جنسی طی کرده است؛ همین جمله کافی است تا هدف مستندساز از مستند انقلاب جنسی مشخص شود که قرار است مخاطب در این مستند مقایسه‌ای از رفتار جنسی در ایران و غرب را مشاهده کند. به اذعان دست‌اندرکاران این مستند سعی شده است مسیری که غرب در آزادی‌های جنسی طی کرده تا وضعیت امروزش نمایش داده شود و مشخص گردد اکنون غرب در کجا قرار دارد تا از بخش‌هایی از آن مسیر که درست بوده الگو برداری و نسبت به مسیرهای غلط هشدار داده شود.
۵) شاید اگر مستند مذکور صرفاً دست به مقایسه سبک زندگی جنسی ایران و غرب زده بود مشکلی نبود؛ اما وقتی کارگردان مصر است این را القاء کند که به دنبال سبک جنسی اسلامی است و می‌گوید قبل از بررسی سوژه‌اش با علما مشورت کرده و حرف‌هایی که در مستند مطرح کرده‌ مطابق با دیدگاه اسلامی و دینی است، حساسیت و نکته‌بینی نسبت به این مستند بیشتر می‌شود.
۶) نکته قابل تامل اینجاست که مستندساز معتقد است در جمهوری اسلامی سبک جنسی اسلامی اصلاً پیاده نشده یا خیلی ضعیف بوده است اما سبک جنسی غربی در جاهایی موفق بوده و غرب اسلامی رفتار کرده است؛ مستندساز توقع دارد آن بخش‌هایی از سبک جنسی غرب که به‌نظرش موفق بوده در ایران هم پیاده شود اما جالب اینجاست که در طول مستند خبری از سبک جنسی اسلامی در غرب نیست!
۷) مستند برای مشابه‌سازی غرب و ایران در موضوع معضلات جنسی از اینجا شروع می‌کند زنان غرب هم در دویست سال پیش دارای حجاب بودند اما در سیر تغییر در سبک جنسی آنها، امروزه نه تنها از حجاب خبری نیست بلکه به دلیل سخت‌گیری‌های کلیسا در روابط اجتماعی، پوشش و مسائل جنسی باعث شده اکنون وضعیت غرب به سخیف‌ترین نوع شهوت‌گرایی تبدیل شود.
۸) با همه نقاط منفی در تحولات جنسی غرب اما از دیدگاه مستند مذکور بخش موفق غرب در سبک جنسی، آنجاست که در غرب جوانان وقتی نیاز جنسی دارند خیلی راحت می‌توانند آن را ارضاء کنند و برای این هدف آموزش و امکانات داده می‌شود؛ از وجود کتب آموزشی عریان روابط جنسی در مدارس، دسترسی راحت به وسایل پیشگیرانه بارداری در خیابان‌ها و حتی مدارس شبانه‌روزی مختلط تا حمایت قانونی از خانه‌های روسپی‌گری و تجمعات جنسی!
۹) مستندساز چون معتقد است در اسلام باید نیاز جنسی به طور کامل ارضا شود و کسی نباید از آن خودداری کند، نتیجه گرفته که این بخش از سبک زندگی جنسی غرب منطبق بر اسلام است؛ چون به نیاز جنسی جوان پاسخ داده شده و امکان ارضاء آن را در هر سنی فراهم کرده است و دیگر خبری از عقده جنسی در غرب نیست! موضوعی که همان نقد اصلی وارد بر این مستند است.
۱۰) اصولاً نظر اسلام در مورد غریزه جنسی، کنترل آن است نه صرفاً ارضاء آن؛ اسلام می‌گوید غریزه جنسی را ابتدا با ازدواج از هر نوع چه دائمی و چه موقت و در غیر امکان، با عفت و پاکدامنی کنترل کنید. اصولاً غریزه جنسی پایان‌ناپذیر است حتی اگر ارضاء هم بشود؛ حال اگر صرفاً هدف‌مان فراهم کردن شرایط ارضاء غریزه جنسی در جامعه باشد و خبری از عفت، پاکدامنی و تقید به ارزش‌های اخلاقی و اسلامی نباشد، سهل‌الوصول بودن شرایط ارضاء جنسی نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه سرآغازی برای سوءاستفاده و تنوع‌طلبی بی‌عفتان خواهد شد و آن می‌شود که اکنون در غرب شاهد آن هستیم! یعنی امکان دارد در چنین شرایطی، سبک جنسی به دلیل اشباع بی‌حدومرز از تمایل به جنس مخالف تغییر کند و روش‌های متنوع دیگری از جمله همجنس‌گرایی یا تمایل به حیوان و اشیاء جایگزین آن شود؛ به عبارت دیگر نه تنها عقده جنسی در غرب بیداد می‌کند بلکه سیر عقده جنسی در غرب به دلیل نبود پایبندی‌های اخلاقی و دینی دائماً در حال تغییر و تنوع‌خواهی و رفتن به قهقرا است!
۱۱) مستند گویا گرفتار برداشت شبه‌انگیز از اصل الانسان حریص علی ما منعت در موضوع جنسی شده است و به دنبال اثبات این موضوع است که محدودیت‌های اجتماعی و قید و بندهایی که از آن به عنوان عرف اشتباه ایرانیان و سخت‌گیری‌های ضداسلام یاد می‌کند، موجب حرص و ولع ایرانیان در موضوع جنسی شده است که این معضل اجتماعی در غرب دیده نمی‌شود یا بسیار کمتر است؛ در حالیکه آنچه موجب حرص جنسی یا تعبیر انقلاب جنسی می‌شود، محدودیت همراه با ممنوعیت است؛ به عبارت دیگر ممنوعیت همراه با عرضه بیشتر و دسترسی راحت‌تر و تهییج‌کننده موضوعات جنسی در جامعه، باعث ایجاد حرص و ولع در افراد یک جامعه می‌شود.
خلاصه اینکه تصور وجود سبک جنسی اسلامی در روند تحولات جنسی در غرب صرفاً توهمی بیش نیست و این قطعاً قضاوتی غیرکارشناسانه و برخلاف اسلام است.
تیزر این فیلم را از فردا دانلود کنید

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد