تاریخ انتشار : دوشنبه 21 تیر 1400 - 6:54
کد خبر : 121101

کمرنگ شدن طعم شیرین حجاب در جامعه

کمرنگ شدن طعم شیرین حجاب در جامعه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، فلسفه حجاب اسلامی در واقع توجه به تهذیب، تزکیه نفس و ملکات نفسانی است که قرب الهی را فراهم می‌سازد و همچنین زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم می‌کند. یکی از کارکردهای مهم حجاب

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، فلسفه حجاب اسلامی در واقع توجه به تهذیب، تزکیه نفس و ملکات نفسانی است که قرب الهی را فراهم می‌سازد و همچنین زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم می‌کند.

یکی از کارکردهای مهم حجاب در حوزه اجتماعی است، زیرا توجه به این مهم انسان را از معاشرت‌های بی‌بند وبار محفوظ می‌دارد و بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می‌کند، حجاب و پوشش اسلامی و بالتبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تأمین کننده سعادت آدمی و منشأ قرب الهی هستند.

متاسفانه امروزه عده‌ای غرب زده مسئله حجاب در ایران را به دست مایه‌ای تبدیل کردند تا به عفت، حیا و غیرت بانوان و مردان آن آسیب برسانند، آن‌ها با ترویج واژه حجاب اجباری در ایران وارد میدان شدند، اما در حقیقت مسئله‌ای به نام حجاب اجباری در ایران وجود ندارد و تنها رعایت ضوابط و قوانین موجود برای یک پوشش اجتماعی است، زیرا نوع پوشش در جامعه مسئله‌ای شخصی نیست و پوشش‌های غیرمتعارف در جامعه موجب ایجاد مشکلات فردی، اجتماعی، خانوادگی، افزایش آمار طلاق، خیانت و …. می شود.

درحقیقت، بی‌حجابی ناشی از ناآگاهی، نبود تبلیغ صحیح از محسنات حجاب، ترک برداشتن دیوار اعتقادات دینی و مذهبی، تاثیرپذیری از الگوهای نامناسب اجتماعی، تأثیر رسانه‌های سوء در جامعه و … است.

حجاب و عفاف دو مقوله مرتبط با یکدیگر

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل احمدی- دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت مقوله حجاب و عفاف، اظهار کرد: این مسئله جزو ضروریات دینی در راستای داشتن جامعه‌ای سالم به دور از فسادها و ناهنجاری‌های اخلاقی است، مقوله حجاب و عفاف دو مقوله متفاوت، اما مرتبط با یکدیگرند، به طوری که عفاف جزو خصلت‌های درونی است که یکی از جلوه‌های بیرونی آن نیز می‌تواند حجاب باشد.

وی افزود: حجاب و عفاف دارای ابعاد فردی و اجتماعی است که می‌تواند آسیب جسمی، روحی و روانی باشد، از طرفی مردم نسبت به این مسئله مهم مسئولند و علاوه بر رعایت خود فرد، نیازمند تشویق دیگران به این امر مهم است تا از آسیب‌ها مصون بماند.

احمدی با اشاره به نامگذاری ۲۱ تیرماه به نام روز عفاف و حجاب، تصریح کرد: این مناسبت به قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد ارتباط دارد که مردم و روحانیت نسبت به تفکر ضددینی و ضدانسانی قیام کردند و به واسطه این امر، ۲۱ تیر به نام روز حجاب و عفاف و آغاز هفته حجاب و عفاف نامگذاری شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری گفت: مساله حجاب و عفاف در حال حاضر با پیش از انقلاب اسلامی قابل قیاس نیست، یعنی این امر به مراتب متفاوت‌تر از پیش از انقلاب اسلامی بوده است، دشمن باتوجه به اینکه می‌دانست آغاز و ادامه انقلاب اسلامی در پرتو ایمان مردم شکل گرفته، مسئله حجاب و عفاف را هدف قرار داده و بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده است، بنابراین لازم است دو قشر خانم و آقا به این موضوع توجه کنند.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر موضوعاتی در خصوص حجاب در فضای مجازی نمود پیدا کرده که این امر ناشی از کوتاهی مسئولان، برنامه‌ریزی دشمن، غفلت و بی‌توجهی خانواده‌ها بوده است و در برخی موارد با طرح مسئله آزادی، در حقیقت ولنگاری برخی دولت‌ها این بستر فراهم شده که اندکی به مسئله حجاب جامعه آسیب وارد شود، از طرفی انجام نشدن کار فرهنگی مستمر به صورت منسجم دلیل دیگری است، البته اقدامات و تلاش‌هایی شده است.

احمدی تاکید کرد: تلاش دشمن به انحراف کشیدن بیشتر جوانان بود که خوشبختانه این تلاش محقق نشد، البته تلاش‌های صورت گرفته کافی، بروز و منطبق با ذائقه جوانان نبوده و بخشی از آسیب‌ها مربوط به ابتدای انقلاب اسلامی و برخوردهای سلبی و افراطی بوده است.

تولید پوشش ایرانی اسلامی، نیازمند حمایت مسئولان

وی با بیان اینکه از دیگر آسیب‌های موجود در جامعه امروز بحث تولیدات پوشاک است، بیان کرد: متاسفانه امروزه بر تولید پوشاک در بازار نظارتی صورت نمی‌گیرد، از طرفی پوشاک ایرانی اسلامی جذاب و موردپسند بانوان در بازار به‌شدت کم است، همچنین بالا بودن آن نوع پوشاک به دلیل استفاده بالا از پارچه از دیگر دلایل استقبال کم از پوشاک اسلامی ایرانی است که به دلیل قیمت بالا، قدرت خرید وجود ندارد و افراد به اجبار از پوشاک موجود در بازار استفاده می‌کنند.

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری گفت: اداره صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به رفع آسیب‌های موجود در زمینه تولید پوشاک هستند تا بستر تولید پوشاک ایرانی اسلامی فراهم شود.

احمدی تاخیر در امر ازدواج جوانان را از دیگر موانع موجود در مسئله عفاف و حجاب برشمرد و افزود: زمانی که سن دختر یا پسر افزایش پیدا کند خودنمایی‌ اتفاق می‌افتد، از طرفی باتوجه به اینکه ازدواج نیاز درونی هر فرد محسوب می‌شود، در حقیقت با تاخیر در این امر مهم، بستر تحریکات غرایض جنسی و ناهنجاری‌ها از گوشی تلفن همراه تا ماهواره و تولیدات صدا و سیما فراهم می‌شود، البته بخشی از این امر به عملکرد دستگاه‌هایی همچون صدا و سیما ارتباط دارد که به جای ترویج حجاب و عفاف به ترویج ناهنجاری‌ها می‌پردازد.

وی ادامه داد: حتی سینما با تولیداتی که دارد، بی‌حجابی و بی‌عفتی را ترویج می‌دهد و فضای مجازی و تولیدات رسانه‌ای تنها به جمع‌آوری مخاطب توجه دارد، گرچه طی تحقیقات صورت گرفته بیش از ۹۰ درصد بانوانی که حجاب کامل ندارند، عفیف هستند و برخی از افراد تنها گرفتار فضای اطراف خود می‌شوند.

احمدی عنوان کرد: بهبود وضع موجود نیازمند ایجاد قرارگاه مردمی با محوریت حجاب و عفاف در جامعه است تا از این طریق بتوان از ظرفیت دستگاه‌های متولی به نحو شایسته استفاده کرد و تمام طول سال به نام روز حجاب و عفاف نامگذاری شود تا تاثیر خود را در جامعه داشته باشد، زیرا دشمن ۲۴ ساعته در حال تبلیغ در زمینه ترویج بی‌حجابی است و انجام یک هفته کار فرهنگی نمی‌تواند جوابگوی مقابله با کار دشمن باشد، در حقیقت کار باید ریشه‌ای برطرف شود، زیرا به دلیل برخی شرایط، پوسته یا ظاهر قصه آسیب‌دیده و اعتقاد، ایمان و عفت مردم استوار است، البته کمبود محبت نوجوان از سوی خانواده می‌تواند دلیل این امر باشد که نوجوان برای دیده‌شدن خود، به بی‌حجابی روی می‌آورد.

نبود نظارت بر لباس‌های نامرغوب موجود در بازار

معصومه سلیمیان، مدیر گروه رشته طراحی دوخت آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وجود مشکلات و معضلات بسیار در زمینه تولید لباس، اظهار کرد: نمی‌توان گفت دلیل استقبال کم مردم از پوشش ایرانی اسلامی گران بودن پارچه است، زیرا فردی که به دنبال پوشش مناسب در جامعه بوده سعی می‌کند پارچه با جنس مرغوب و دوام بالا را خریداری می‌کند تا بتواند مدت طولانی از آن استفاده کند.

وی افزود: در حقیقت لباس‌های موجود در بازار که با هنجارهای جامعه هم‌خوانی و هماهنگی ندارد با قیمت‌های کلان و جنس‌های نامرغوب عرضه می‌شوند و افرادی که به دنبال مدگرایی هستند، معمولا لباس‌های نامرغوب را برای مدت کوتاه تهیه می‌کنند.

سلیمیان خاطرنشان کرد: مسئولان و حکمرانان، برای حاکم شدن قواعد مرتبط موجود در کشور، باید به مردم کمک کنند، یعنی زمانی که از تولیدکننده یا واردکننده پارچه و لباس نامرغوب و مناسب نبودن با فرهنگ جامعه حمایت صورت می‌گیرد، اما از کسی که قرار است پارچه با قیمت مناسب وارد بازار کند حمایت نمی‌شود، مردم مجبورند پارچه با قیمت بالا برای تهیه چادر یا پارچه برای پوشش مناسب خریداری کنند، این در حالی رخ می‌دهد که نوع پارچه، با یکدیگر متفاوت است و متاسفانه نظارتی از سوی مسئولان امر بر لباس‌های موجود در بازار  صورت نمی‌گیرد که این امر می‌تواند ضربه سنگینی برای تولیدکنندگان داخل به‌شمار رود.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد