تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1396 - 21:24
کد خبر : 11937

اعمال سفارش شده در غدیر/ اقامه نماز عید در ۶۰ نقطه از کشور

اعمال سفارش شده در غدیر/ اقامه نماز عید در ۶۰ نقطه از کشور

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم اظهار داشت: عید غدیر در حقیقت اعظم اعیاد است و عید میثاق نام گرفته که این عید هم در عالم بالا و هم در زمین دارای عظمت و شکوه فراوانی است. استاد برجسته حوزه علمیه قم

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم اظهار داشت: عید غدیر در حقیقت اعظم اعیاد است و عید میثاق نام گرفته که این عید هم در عالم بالا و هم در زمین دارای عظمت و شکوه فراوانی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: باید در مسیر شناخت حقایق ولایت قدم برداریم چرا که ولایت اثرات سازنده بسیاری دارد.

وی با اشاره به عظمت عید غدیر خم اظهار داشت: روزه گرفتن این روز و انجام اعمال عبادی همچنین اتمام اطعام دادن، صدقه دادن و خواندن عقد اخوت و برادری سفارش اکید شده است.

آیت الله احمدی فقیه یزدی با بیان اینکه خواندن عقد اخوت در روز عید غدیر از سنت‌های دیرین مکتب اسلام است، افزود: مؤمنان در این روز همدیگر را برادر خود قرار می‌دهند و همیشه باید در دعاها و نمازهای شب یکدیگر را به یاد بیاورند و در گرفتاری‌ها به داد هم برسند.

عید سعید غدیر را باید بزرگ شمرد

وی با بیان اینکه عید سعید غدیر را باید بزرگ شمرد، افزود: نماز عید غدیر را باید به جماعت اقامه کرد و می‌بایست برای بزرگداشت این عید راهپیمایی برگزار کرد و در آن شادی خود را ابراز داشت.

استاد سطوح خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: برای عید سعید غدیر خم همانند عاشورا باید همگان وارد صحنه شوند و مسلمین و شیعیان تبری و تولی‌های خود را اظهار کنند.

 وی با بیان اینکه نماز جماعت عید غدیر را باید در مظاهر شهر اقامت کرد افزود: اقامه این نماز در مکان‌هایی که شناخته شده است سفارش شده و شیخ مفید نیز این نماز را در میدان بغداد اقامه می‌کرد که در آن شیعیان و اهل تسنن نیز حضور می‌یافتند و شروع به راهپیمایی می‌کردند تا جلوه غدیر به همگان نشان دهند.

آیت الله احمدی فقیه گفت: مسلمانان و دلباختگان به مکتب اهل بیت(ع) می‌بایست به نماز عید غدیر توجه ویژه‌ای داشته و تلاش کنند که هر چه باشکوه‌تر برگزار شود چرا که این نماز مورد توجه ملائک و اهل آسمان است.

توجه به دعاها و نمازهای مستحبی عید غدیر

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به دعاها و نمازهای مستحبی عید سعید غدیر خم را باید توجه داشت افزود: حضور در منزل سادات نیز باید با شکوه و عظمت خاصی باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نماز جماعت عید غدیر از ۹ سال گذشته تاکنون هر سال در میدان امیر چخماق یزد با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود و این برنامه به ثبت نیز رسیده است که باید تلاش کرد این فرهنگ عمومیت یابد و در سال جاری نیز نماز جماعت عید غدیر در ۶۰ نقطه از کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه جنبه فقهی نماز غدیر به زمان ائمه و حضرت علی(ع) بازمی‌گردد، افزود: این نماز در زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) برقرار بوده است اما تاریخ مزاحمت‌هایی برای آن حضرت ایجاد کرد و مانع از ادامه این حرکت شد اما در زمان ائمه بعدی احیا و شیخ مفید آن را از سنت‌های اهل بیت(ع) دانسته است.

آیت الله احمدی فقیه یزدی همچنین عنوان کرد: در روایات داریم که حضرت حجت (عج) در روز عید غدیر ظهور خواهند کرد و در روز عید غدیر به خواندن دعای ندبه و نماز امام زمان(عج) سفارش شده است.

وی بیان داشت: امسال قرار است دسته شادی به صورت راهپیمایی از حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران برپا شود و برخی از مراجع و بزرگان نیز اعلام کردند که در این مراسم حضور می‌یابند و همه مردم باید در این روز در این حرکت جمعی حضور یافته و شکوه عید غدیر را نشان دهند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد