تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 خرداد 1400 - 10:06
کد خبر : 118462

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| خطر شیوع کرونا در کمین ۴ استان / افزایش نگرانی ها در جنوب کشور / برگزاری انتخابات با رعایت کامل پروتکل‌ها + نقشه

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| خطر شیوع کرونا در کمین ۴ استان / افزایش نگرانی ها در جنوب کشور / برگزاری انتخابات با رعایت کامل پروتکل‌ها + نقشه

– اخبار استانها – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، ویروس کرونا که هنوز به طور دقیق معلوم نیست، چه زمانی و چگونه جهان را در برگرفت اکنون با گذشت حدود یکسال و نیم از شیوع آن همچنان جان می گیرد و هر

– اخبار استانها –

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، ویروس کرونا که هنوز به طور دقیق معلوم نیست، چه زمانی و چگونه جهان را در برگرفت اکنون با گذشت حدود یکسال و نیم از شیوع آن همچنان جان می گیرد و هر از گاهی انواع جدید جهش یافته آن، موج جدید می آفریند. ویروس انگلیسی، بزریلی، هندی، هندی – کالیفرنیایی و … که معلوم نیست فردا از کجا سر بر می آورد.

بر اساس آخرین گزارش های جهانی، تاکنون ۱۵۸ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۶۲۶ نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند، سه میلیون و ۲۹۶ هزار و ۸۳۵ نفر جان باخته اند و از این تعداد شناسایی شده ۱۳۵ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۴۸۴ نفر بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده اند، معنای آن این است که هنوز ۲۲ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۱۴۲ نفر از بیماران شناسایی شده در دنیا هنوز در بستر بیماری هستند.

در ایران، اولین مورد ابتلا به کرونا به طور رسمی ۳۰ بهمن سال ۱۳۹۷، اعلام شد. دو بیمار در قم که همان روز فوت کردند و معلوم شد که بیماری از مدتی قبل در کشور وارد شده، شایعات زیادی درباره زمان ورود این ویروس به کشور در رسانه های رسمی و مجازی مطرح شد اما گزارش رسمی و تایید شده در مورد اولین بیمار مبتلا به ویروس کرونا در ایران منتشر نشده است.

از آن زمان تاکنون، ایران سه پیک یا اوج بیماری را پشت سر گذاشته و اکنون در کشاکش موج چهارم اپیدمی است. مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند که پیک چهارم کرونا در ایران به اوج قله نمودار رسیده ‌است، اما برخی اخبار حکایت از آن دارد که در برخی استانهای جنوبی شیوع کرونا روند صعودی دارد.

واکسیناسیون کرونا در ایران از ۲۱ بهمن برای گروه اول شامل پزشکان، پرستاران و نیروهای بهداشت و درمان آغاز شد، برخی بیماران خاص و صعب العلاج هم جزو اولویت اول بودند، اولویت دوم نیز سالمندان هستند که واکسیناسیون آنها از گروه سنی ۸۰ سال به بالا از هفتم اردیبهشت امسال آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون یک میلیون و ۲۸۶ هزار و چهار نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۶۲ هزار و ۶۱۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور نیز به یک میلیون و ۵۴۸ هزار و ۶۱۵ دوز رسید.

وزارت بهداشت اعلام کرده، تاکنون حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن خارجی شامل واکسن های اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چین، آسترازنکا از کره جنوبی و کوواکسین از هندوستان وارد کرده و واکسن های تولید داخل شامل واکسن کووبرکت تولید ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، واکسن موسسه سرم سازی رازی و واکسن فخرا تولید موسسه سپند وزارت دفاع در حال ساخت است. 

تولید واکسن مشترک سابرینا با همکاری یک شرکت کوبایی و انستیتو پاستور و تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در دو شرکت داروسازی کشور نیز مراحل خود را طی می کنند و بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، انتظار می رود از تیر امسال واکسن های داخلی و خارجی متعددی در کشور در اختیار مردم قرار گیرد.

اما خبرهای دریافتی از استان‌ها بر اینکه نکته اذعان دارد که متاسفانه شاهد شیوع کرونا در برخی استان‌ها هستیم که به اختصار از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد:

‌استان فارس‌

بررسی نقشه شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز کرونایی و همچنین مقایسه آن با دو هفته قبل کاملاً نشان می‌دهد که استان‌های فارس و هرمزگان و تا حدودی بوشهر و سیستان و بلوچستان اکنون به کانون‌هایی از نگرانی برای آغاز پیک پنجم کرونا آن هم با ویروس جهش یافته هندی تبدیل شده‌اند.

این موضوع سبب شده که مسئولان استان فارس هشدارهای خود را در این زمینه مطرح و مرتب اعلام می‌کنند که مردم همچنان بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پای‌بند باشند و شرایط را ساده نپندارند.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 939 هزار و ۴۶۴ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه‌های استان انجام شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۲۶۹ هزار و ۱۱۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 108 هزار و ۷۸۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد شانزده هزار و ۶۵۷ بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۸۵ هزار و ۷۷۴ نفر بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

بر این اساس هم اکنون هزار و ۳۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 136 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند و با افزایش شمار جانباختگان در ۲۴ ساعته گذشته 12 نفر در استان فارس جان خود را از دست دادند. 

 آمار جانباختگان ناشی از این بیماری در شهرهای فارس به تفکیک از ابتدای شیوع تاکنون به قرار زیر است: دو هزار و ۱۸۱ مورد مربوط به شیراز؛ ۳۲۲ مورد مرودشت؛ ۲۶۱ مورد کازرون؛ ۱۲۲ مورد داراب؛ ۱۱۵ مورد آباده؛ ۱۰۲ مورد ممسنی؛ ۷۳ مورد اقلید؛ ۶۹ مورد استهبان؛ نیریز و لامرد هر کدام ۶۴ مورد؛ فیروزآباد و کوار هرکدام ۶۰ مورد؛ ۵۰ مورد سپیدان؛ ۴۱ مورد قیروکارزین؛ ۳۹ مورد خرامه؛ کوهچنار و خرمبید هر کدام با ۳۷ مورد؛ ۳۸ مورد زرقان؛ ۳۵ مورد رستم؛ ۳۱ مورد ارسنجان؛ ۳۰ مورد بوانات؛ زرین دشت و سروستان هر کدام با ۲۹ مورد؛ ۲۷ مورد بیضا؛ ۲۵ مورد پاسارگاد؛ ۲۴ مورد مهر؛ ۱۰ مورد فراشبند؛ ۸ مورد بختگان و ۲ مورد سرچهان. 

استان آذربایجان‌غربی

با تثبیت وضعیت فعلی و فاصله گرفتن از روزهای اوج پیک چهارم، در بسیاری از شهرستان‌های آذربایجان‌غربی تعداد جان‌باختگان کرونا کاهش یافته و حتی صفر شده است و بر همین اساس در روز گذشته، ۱۵ شهر استان هیچ‌گونه فوتی را گزارش نکرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان جزئیات کرونا در استان گفت: در شبانه‌روز گذشته ۳۸۷ نفر در آذربایجان‌غربی به کرونا مبتلا شده‌اند که سبب افزایش تعداد کل مبتلایان به ۱۷۶ هزار و ۸۴۰ نفر رسیده است.

جواد آقازاده با تشریح تعداد بستری‌های استان اظهار داشت: در حال حاضر تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوت چندانی نداشته و تعداد کل بستری‌های سندرم حاد تنفسی برابر با ۶۸۰ نفر، تتعداد کل بستری‌های مشکوک برابر با ۳۳۱ نفر، تعداد کل بستری‌های بخش آی‌سی‌یو برابر با ۱۵۱ نفر و تعداد کل بستری‌هایی سندرم حاد تنفسی برابر با ۲۴ نفر بوده‌ است.

وی با بیان جزئیات بستری‌های کرونایی استان افزود: در روز گذشته تعداد بستری‌های روزانه ارومیه برابر با ۶۱ نفر، تعداد بستری‌های روزانه شهر مهاباد برابر با ۱۱ نفر و تعداد بستری‌های دو شهر خوی و بوکان برابر با ۱۰ نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با بیان کاهش فوتی‌ها در شهرستان‌های استان تصریح کرد: در شبانه‌روز گذشته فقط از دو شهر ارومیه و خوی فوت بیماران کرونایی گزارش شده و خوشبختانه از سایر شهرستان‌های استان هیچ گونه فوت بیمار کرونایی ثبت نشده است که از این دو شهر به‌ترتیب چهار و دو نفر در اثر ابتلاء به ویروس کرونا جان ‌حود را از دست داده‌اند و در کل، مجموع فوتی‌های کرونایی استان به چهار هزار و ۶۹۸ نفر رسیده است.

استان کرمان

طبق آخرین آمار رنگ بندی کرونایی اعلام شده در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان کرمان، ۱۳ شهرستان بافت، بردسیر، سیرجان، شهربابک، جیرفت، رفسنجان، رودبار جنوب، زرند، کرمان، کهنوج، فاریاب و منوجان در وضعیت نارنجی و ۱۰ شهرستان ارزوئیه، رابر، قلعه گنج، ریگان، فهرج، نرماشیر، بم، راور، کوهبنان و انار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۷۳ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۶۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۲۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۱۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۴۸  مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با بستری ۹۲ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۲ هزار و ۲۱۲ مورد رسیده است.

وی به فوت ۷ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۷ نفر رسیده است.

شفیعی با ابراز نگرانی از اینکه قبل از مدیریت و کنترل موج چهارم کرونا وارد موج پنجم بیماری در استان شویم تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد