تاریخ انتشار : دوشنبه 24 خرداد 1400 - 21:39
کد خبر : 118214

جلیلی: خیلی بد است که رئیس جمهور ۲ سال به وزیر آموزش و پرورش وقت ندهد

جلیلی: خیلی بد است که رئیس جمهور ۲ سال به وزیر آموزش و پرورش وقت ندهد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از مشرق، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز در نشست پرسش و پاسخ صمیمی با جمعی از دانش‌آموزان، به نقد و بررسی نظام آموزشی کشور و الزامات حرکت آینده آن پرداخت. مهمترین محورهای سخنان جلیلی در این نشست به

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از مشرق، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز در نشست پرسش و پاسخ صمیمی با جمعی از دانش‌آموزان، به نقد و بررسی نظام آموزشی کشور و الزامات حرکت آینده آن پرداخت.

مهمترین محورهای سخنان جلیلی در این نشست به شرح زیر است؛

– بسیاری از شهدای ما دانش آموزان بودند؛ آنها در همان سنین نوجوانی و جوانی نسبت به مسائل اساسی کشور نقش‌آفرینی کردند.

– وقتی امروز نیز صحبت از پیشرفت کشور می‌کنیم به این معنا نیست که دانش‌آموزان و دانشجویان در این عرصه نقش‌آفرینی ندارند؛ همین امروز نوجوان و جوان ما باید نقش خود را در این جهاد و جهش پیدا کنند.

– من هم قبول دارم که نظام آموزشی ما بیشتر یک نظام منفعل است، تا آنکه نقش آفرین باشد.

– وقتی صحبت از جهش تولید می‌شود، مهمترین تولید، تولید سرمایه انسانی و رویش‌های جوان در کشور است. این کار برنامه می‌خواهد و شروع کارش از سنین کودکی و دوران مدرسه است.

– اگر جوان ما احساس رشد پیدا نکند، یعنی مسیر غلط طی شده است؛ ۱۲ سال از بهترین دوران عمر در کودکی و نوجوانی و پس از آن نیز یک بازه ۱۰ ساله تا دکتری.

– جوان ما بهترین ساعات عمرش را در اختیار نظام آموزشی قرار می‌دهد؛ نظام آموزشی مطلوب آن است که آن جوان بعد از طی این مراحل، احساس بالندگی و رشد پیدا کند نه احساس سرخوردگی.

– دولت نسبت به این نظام آموزشی مسئول است.

– یکی از اشکالات دولت‌ها این بوده است که اصلاحات بنیادین در زمینه‌های مختلف را بخاطر برخی کارهای روبنایی رها می‌کنند.

– در زمینه آموزش و پرورش، با تقسیم‌بندی مقاطع به سه دسته، برنامه‌ای نوشتیم که ما را از وضع فعلی به وضعیت مطلوب برساند.

– در هر پایه مدرسه الگو را طراحی و نسبت به مسائل مختلف نظیر کتب درسی و یا فضای آزمایشگاهی و … وضعیت مطلوب را تعریف کرده‌ایم.

– بودجه‌ای امروز آموزش و پرورش هزینه میکند – معتقدیم بیشتر هم باید بشود – برای هر دانش‌آموز به صورت متوسط بیش از هشت میلیون تومان است؛ این درحالی است که این بودجه تنه می‌زند به بودجه مدارس غیردولتی.

– این اتفاق نشان می‌دهد که بودجه خوب است اما مدیریت بودجه در سیستم آموزشی دچار مشکل است.

– آموزش تفکر، مبنای ما در آموزش و پرورش است؛ سیستم آموزشی ما در این زمینه بسیاری ضعیف است.

– عدم شناخت دقیق استعدادها یکی دیگر از مشکلات بنیادین در سیستم آموزشی ماست. در همه‌ زمینه‌ها کشور نیازمند افراد تحصیل‌کرده است اما اگر استعدادها در رشته‌های مختلف شناخته نشود، جهش واقعی رخ نخواهد داد.

– جالب است؛ برخی مواقع سوالات دینی کنکور را جلوی یک مجتهد هم بگذارند، ممکن است بین دو گزینه شک کند!

– کنکور یک نوع امتحان است؛ اما این امتحان باید واقعی باشد تا بتوانیم استعدادها و علاقمندی‌ها را هم شناسایی کنیم.

– حکومتی می‌تواند مدعی جهش باشد و حکمرانی خوب باشد که برای آحاد جمعیتش برنامه واقعی برای رشد و استفاده از ظرفیت آنها داشته باشد.

– دغدغه شغلی دانش‌آموزان، دغدغه درستی است؛ یک فردی که فوق لیسانس جامعه‌شناسی گرفته، الان در کار خرید و فروش موبایل است. خب مشخصا برنامه‌ در نظام آموزشی به درستی اجرا نمی‌شود.

– ما بررسی کردیم؛ امروز ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و امکانات بسیار خوبی در کشور داریم که دولت به سراغ آنها نرفته است.

– وزارت آموزش و پرورش بیش از یک میلیون کارمند دارد و بسیار بزرگ است. این درحالی است که کل کارمندان وزارت خارجه یک درصد این مقدار هم نمی‌شود.

– به وزیر آموزش و پروش میگویند چرا استعفا کردی؟ می‌گوید چون رئیس جمهور دو سال است به من وقت ملاقات نداده است؛ این خیلی اتفاق بدی است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد