تاریخ انتشار : دوشنبه 24 خرداد 1400 - 10:32
کد خبر : 118158

گرمازدگی و راهکارهای آن از دیدگاه طب سنتی؛توصیه به مصرف شربت خاکشیر و سکنجبین

گرمازدگی و راهکارهای آن از دیدگاه طب سنتی؛توصیه به مصرف شربت خاکشیر و سکنجبین

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از کرمان، هاله تاج‌الدینی امروز در خصوص گرمازدگی و راهکارهای آن از دیدگاه طب سنتی اظهار کرد: حذف ادویه‌های تند و تیز، غذاهای سرخ کرده و چرب، غذاهای شور از رژیم غذایی و پرهیز از قرار گرفتن مستقیم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از کرمان، هاله تاج‌الدینی امروز در خصوص گرمازدگی و راهکارهای آن از دیدگاه طب سنتی اظهار کرد: حذف ادویه‌های تند و تیز، غذاهای سرخ کرده و چرب، غذاهای شور از رژیم غذایی و پرهیز از قرار گرفتن مستقیم زیر نور خورشید موجب کاهش گرمازدگی در فصل تابستان می‌شود.

متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: در فصول گرم سال احتمال بروز گرمازدگی خصوصا در افرادی که گرم مزاج  هستند بیشتر می‌شود و از دیدگاه طب سنتی، رعایت اصول حفظ سلامتی در پیشگیری و بهبود این عارضه کمک کننده است.

وی تصریح کرد: حتما ساعت ورزش را ساعات اولیه روز و یا در شب که هوا بهتر است باید انتخاب کرد و استفاده از خوردنی‌هایی با طبع سرد و تر مانند هندوانه، آلبالو، گیلاس، کاهو  و کدو مناسب این فصل است.

تاج‌الدینی با بیان اینکه افراد گرم مزاج روزانه از نوشیدنی‌هایی مثل شربت خاکشیر، تخم ریحان، سکنجبین، آلبالو و زرشک مصرف کنند، افزود: استفاده از لیموترش داخل آب خوردن، به رفع عطش و تشنگی ناشی از گرمازدگی کمک بسیار زیادی می‌کند.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: هندوانه میوه آبدار و خنک کننده است که اصولاً برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است، هندوانه طبیعت سرد و تر دارد و برای افراد گرم مزاج بسیار مطلوب است.

وی با توصیه‌هایی به افرادی که گرما زده شده‌اند، تصریح کرد: از آنجا که فرد گرمازده میل زیادی برای خوردن آب یخ دارد، باید وی را تشویق کرد تا به تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا دچار مشکلات گوارشی نشود.

تاج‌الدینی همچنین گفت: برای فردی که گرمازده شده است حمام گرفتن با دوش آب نسبتا خنک  توصیه می‌شود و در صورت عدم امکان حمام گرفتن، پارچه‌ای را با آب خنک نمناک کرده و بر نواحی صورت و بدن فرد بمالید.

وی مصرف سوپ جو و ماءالشعیر طبی را از توصیه‌های بسیار خوبی برای افراد گرمازده دانست و ادامه داد: سوپ جو را می‌توانید با سبزیجاتی مانند گشنیز و جعفری تهیه کنید و حتما موقع خوردن از لیموترش هم استفاده کنید.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: خورشت‌هایی مانند خورشت آلو و کدو بسیار مناسب این فصل هستند و مصرف کاهو و سکنجبین هم به‌عنوان یک میان‌وعده خوب به کاهش گرما و رفع عطش در تابستان کمک می‌کند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد