تاریخ انتشار : دوشنبه 24 خرداد 1400 - 9:21
کد خبر : 118152

پهپادهای ایرانی و لزوم پایان ماموریت ارتش آمریکا در عراق؛ باید فوراً عقب نشینی کرد!

پهپادهای ایرانی و لزوم پایان ماموریت ارتش آمریکا در عراق؛ باید فوراً عقب نشینی کرد!

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ نشریه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی تحت عنوان «پهپادهای ایران دلیل دیگری بر لزوم پایان جنگ عراق است» به قلم «بانی کریستین» نوشت: ایالات متحده قریب به دو دهه است که تحت زعامت چهار رئیس‌جمهور آمریکا، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جنگ پهپادی به راه انداخته است. اکنون

پهبادهای ایرانی یک دلیل دیگر برای پایان جنگ عراق است / تمام نیروهای آمریکا باید فوراً از عراق عقب نشینی کنند / وقت آن است که سربازان را به خانه برگردانیم

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ نشریه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی تحت عنوان «پهپادهای ایران دلیل دیگری بر لزوم پایان جنگ عراق است» به قلم «بانی کریستین» نوشت: ایالات متحده قریب به دو دهه است که تحت زعامت چهار رئیس‌جمهور آمریکا، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جنگ پهپادی به راه انداخته است. اکنون حملات پهپادی هدایت شده از سوی نیروهای وابسته به ایران، تهدیدی برای نیروهای ارتش آمریکا در عراق است. این تهدید به حدّی است که یکی از مقامات ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا به واشنگتن پست گفت: «بزرگترین نگرانی ماموریت نظامی ارتش آمریکا در عراق حملات پهپادی است»

اگر همینطور باشد که عنوان می‌شود، تهدید هواپیماهای بدون سرنشین باید بیش از یک نگرانی ساده باشد. این موضوع یکی دیگر از دلایلی است که باید طبق آن، تمام نیروهای آمریکا فوراً از عراق خارج کرد. اگر نیرویی در عراق نداشته باشیم، شبه نظامیان قادر نخواهند بود که از پهپاد برای ضربه زدن به نیروهای آمریکایی استفاده کنند. 

The Hill: It should be one more reason to withdraw all U.S. troops from Iraq immediately

مقوله هواپیما‌های بدون سرنشین در عراق تنها دلیل مهم برای اتمام این مداخله نظامی نیست؛ به هیچ وجه. جنگ آمریکا در عراق به بهانه‌های واهی شروع شد و این جنگ پرهزینه و خونبار و بلاتکلیف برای حدود ۲۰ سال ادامه دارد. این جنگ که تحت عنوان پروژه تغییر رژیم (regime change) آغاز شد، اکنون به کارزار ضدتروریسم و ضدشورش تبدیل شده است. اکنون به نظر می‌رسد که بدنبال مهار ایران در منطقه هستند. این موارد ماموریت‌هایی بی انتها هستند و آمریکا با قرار دادن آن به عنوان هدف، حداقل تا یک دهه دیگر در عراق خواهد بود.

به نقل از واشنگتن پست، دولت جدید آمریکا اعلام کرده است: «روابط آمریکا – عراق بعد از تحلیف بایدن در ماه عسل جدیدی به سر می‌برند.» ژنرال مکنزی فرمانده سنتکام در آپریل ادعا کرد که دولت عراق خواهان اشغال طولانی مدت آمریکاست(!) وی گفت: «آن‌ها از ما می‌خواهند که بمانیم. آن‌ها به ما برای نبرد با داعش نیاز دارند.»

بغداد در هر دو زمینه با واشنگتن اختلاف نظر دارد. مقامات نظامی عراق احساس می‌کنند که همچون یک شریک صغیر، در رابطه‌ای هستند که عمدتاً بر کاهش نفوذ ایرانی‌ها تمرکز دارد. از سویی مصطفی الکاظمی در مارس / اسفند درخواست کرد که دور جدید گفتگوهای راهبردی بغداد – واشنگتن با هدف پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق برگزار شود. نخست وزیر عراق گفت: «آنچه‌ را که سلاح‌‌‌ها نتوانستند به دست بیاورند، طی مدت کوتاهی در گفتگو‌های قبلی به دست آوردیم. در عرض چندماه موفق شدیم که حجم نیرو‌های آمریکا در عراق تا ۶۰ درصد کاهش دهیم.» درحال حاضر، الکاظمی خواهان مذاکره برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق است. این دیگر بحث ماه عسل نیست بلکه صحبت از طلاق است.

ترک عراق برای بایدن منطقی است. استدلال‌هایی که رئیس‌جمهور آمریکا برای اتمام جنگ افغانستان تشریح کرد، به همان میزان درباره عراق نیز برابری می‌کند. تفاوت اصلی دو جنگ در این است که حمله به عراق با استناد به شواهد غیرقابل دفاع صورت گرفت. بایدن در سخنرانی خود پیرامون افغانستان گفت که «باید این حق به مردم افغان داده شود که حکومت را بدون مداخله خارجی اداره کنند.» رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت که «به این جمع بندی رسیده که نیروی نظامی آمریکا نمی‌تواند منجر به ایجاد یک حکومت با دوام در افغانستان شود.» وی به این نکته اشاره کرد «عملیات‌های موثر ضد تروریسم به استقرار هزاران نیرو و تمرکز بر فقط یک کشور با هزینه سالانه‌ معادل میلیاردها دلار نیاز ندارد.»

همه این موارد برای عراق نیز صادق است. عراقی‌ها استحقاق تعیین سرنوشت خویش را دارند. حضور ابدی نیرو‌های آمریکا موجب ایجاد حکومت باثبات عراقی نخواهد شد. گسترش روزافزون حضور نظامی در عراق نتیجه‌ای بهتر از راهبرد‌ها، شورش‌ها و حملات متعدد ۱۸ سال گذشته نخواهد داشت.

ارگان وابسته به کنگره آمریکا در پایان نوشت: درسی که داستان هواپیماهای بدون سرنشین برای آمریکا دارد، این است که پایان این اشغال، از بسیاری جهات امنیت ما را  افزایش خواهد داد. نیروهای ما نباید در معرض آسیب در یک درگیری ابدی باشند که مورد حمایت مردم آمریکا نیست و به امنیت ایالات متحده کمکی نمی‌کند.

وقت آن است که سربازان آمریکا را به خانه برگردانیم.

ترجمه: ایلیا فروزش

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد