تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1396 - 4:58
کد خبر : 11785

حاشیه رفتن امر به معروف، تغییر باور مردم را به دنبال دارد

حاشیه رفتن امر به معروف، تغییر باور مردم را به دنبال دارد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس حجازیان، مسئول قرارگاه امر به معروف سپاه امام رضا (ع)، در حاشیه برگزاری اولین دوره آموزش ضابطین امر به معروف و نهی از منکر در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس حجازیان، مسئول قرارگاه امر به معروف سپاه امام رضا (ع)، در حاشیه برگزاری اولین دوره آموزش ضابطین امر به معروف و نهی از منکر در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده بین دستگاه ذی‌ربط استانی و کشوری این دوره، با هدف توانمند کردن بخشی از ارکان امر به معروف و نهی از منکر مجموعه استان در راستای ترویج و تقویت این فریضه الهی حساس در جامعه اسلامی برگزار شد.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر بخشنامه حکومتی نیست، بیان کرد: این مهم جزئی از فروع دین ما است و اگر حتی این نهاد تشکیل نمی‌شد باز هم مسئولیت از جامعه برداشته نمی‌شد.

مسئول قرارگاه امر به معروف سپاه امام رضا (ع) بیان کرد: بخشی از برنامه‌های قرارگاه آموزش این افراد است که بالغ بر پنج هزار نفر هم اکنون در حال آموزش هستند که این افراد در قالب تیم‌های امران به معروف و ناهیان از منکر ۳ تا ۵ پنج نفره خواهر و برادر تقسیم می‌شوند و برای پشتیبانی از آن‌های تعداد ۱۴۰۰ نفر ضابط قضایی در حال آموزش هستند که در صورت لزوم آمران و ناهیان را همراهی کند تا زمینه رشد و تعالی جامعه بهتر فراهم شود.

حجازیان عنوان کرد: اصلا به دنبال ایفاء نقش ضابط نیستیم بلکه با آموزش و ترغیب عمومی قصد پیشبرد اهداف را داریم، البته در صورتی که اگر نه اول، نیاز به ورود ضابط شد، این مهم بنا به اضطرار اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: حرف اول و صدم ما امر و نهی زبانی و در برخی مواقع اقناعی است، به نوعی که جامعه حظ و حلاوت این فریضه الهی بچشد و عمده مردمی که مخاطبین این فریضه هستند، از روی بی‌اطلاعی دست به کارهای ناپسند می‌زنند.

مسئول قرارگاه امر به معروف سپاه امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: باید نیروها بدانند که بدون آموزش نمی‌توانند دست به این اقدام مهم زد چراکه کاری حساس هم برای مردم و هم برای نظام است زیرا با ورود به امر به معروف دست به اصلاح جامعه می‌زنیم و این مهم در راستای پیشگیری از حوادث و رویدادهایی است که تراز جامعه را از مسیر تحقق تمدن عظیم اسلامی باز دارد.

حجازیان افزود: پیشگیری آموزشی، امنیتی و قضایی سه سطح عملکردی امر به معروف و نهی از منکر محسوب می‌شود و در قانون نیز ضابط قضایی در دو نوع ضابط قضایی عام و خاص است که ضابط قضایی عام نیروی انتظامی و ضابط قضایی خاص همین نیروهای آموزش دیده مردمی بسیج هستند که البته با سایر ضابطین فعال در نیروی بسیج متفاوت هستند.

وی یادآور شد: در اندیشه و راهی که نظام اسلامی تعریف کرده است دائما نیاز به آگاهی بخشی عمومی می‌باشد که این مهم متوجه فقط بسیج و سپاه نیست بلکه بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی باید از نظر قانون متولی امر به معروف و نهی از منکر باشند.

مسئول قرارگاه امر به معروف سپاه امام رضا (ع) ادامه داد: باید تعریف دقیقی برای آحاد مردم از امر به معروف داده شود تا همه به این مهم پی ببرند که یکی از قواعد زندگی اجتماعی تذکر زبانی برای انجام دادن کارهای خوب و اجتناب از انجام کارهای بد است و متأسفانه طی سال‌های اخیر عده‌ای به دنبال این هستند که آهسته آهسته باورها و ذائقه‌های مردم را تغییر دهند.

حجازیان بیان کرد: چندی است که فرهنگی مبنی بر رجوع به آراء مردم در بین جامعه در حال گسترش می‌باشد، این موضوع از دو منظر قابل ملاحظه است اول اینکه این مهم خوب تلقی شود چراکه مردم می‌توانند خودشان سنوشت خود را تعیین کنند و دوم اینکه قبل از روجوع به آراء عمومی مردم، ذائقه آن‌ها را در مورد مسائل مختلف عوض کرد و بعد از آن‌ها نظر سنجی کرد و در حالت دوم عملا مردم به دست خودشان به نتیجه‌ای رأی داده‌اند که قبلا تعیین شده است.

مسئول قرارگاه امر به معروف سپاه امام رضا (ع) اظهار کرد: چرایی اینکه چطور راه دوم قابل تحقق است فقط در موضوع سکوت جامعه در قبال انجام کارهای خوب و یا بد است که اصطلاح دینی ان امر به معروف و نهی از منکر است، این فریضه الهی به وسیله تذکر از تغییر آهسته روحیات مردم جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: هرکس که حس خوبی نسبت به این فریضه الهی ندارد ریشه‌یابی کند که چه افراد و گروه‌هایی قصد القای این حس بد را در جامعه دارند و آیا از انتشار این حس در جامعه سود می‌برند یا نه؟ و البته این را قبول داریم که گاهی اوقات به اسم امر به معروف عده‌ای بسیار ناپیند عمل کردند که در آن زمان نیز باید دید که اساس دین این موضوع را تأکید داشته یا اینکه عمل فردی متناسب با شرع مقدس نبوده است.

حجازیان تأکید کرد: امر به معروف یک حس نیست که به سراغ مردم بیاید بلکه آموزش دارد که در آن شناخت معروف و منکر و لزوم اجرا و زمان انجام آن تبیین می‌شود و اگر از آمران و ناهیان عدول از وظایف داشته باشند طبق مراحل قانونی با آن‌ها برخورد می‌شود.

مسئول قرارگاه امر به معروف سپاه امام رضا (ع) یادآور شد: در حوزه اقتصادی نیز ارتباط گیری‌های خوبی در سطح استان انجام شده که نتیجه آن تنبه و تغییر رویه شخص خاطی اقتصادی بوده است و جدای از معضلات اقتصادی با نهی از منکر باید به سمت آن‌ها رفت، امر به معروف نیز به صورت ترغیب مردم برای انفاق و کمک به مستضعفان در دستور کار است.

وی بیان کرد: تمامی عزیزانی که قصد همکاری با ستاد امر به معروف و یا نقد این ستاد را داشت می‌توانند با شماره ۲-۰۵۱۳۵۰۷۳۳۳۰ این ستاد ارتباط برقرار کنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد