یارانهها هزینههای بالایی برای دولت هستند
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امیدی کارشناس انرژی در خصوص افزایش یارانه انرژی گفت: خیلی از نهادها به خصوص نهادهای دولتی مثل سازمان برنامه میایند و گزارشاتی را منتشر میکنند و گلایه میکنند از یارانههای انرژی و میزان زیادش و هدفمند
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امیدی کارشناس انرژی در خصوص افزایش یارانه انرژی گفت: خیلی از نهادها به خصوص نهادهای دولتی مثل سازمان برنامه میایند و گزارشاتی را منتشر میکنند و گلایه میکنند از یارانههای انرژی و میزان زیادش و هدفمند نبودن و مخصوصا در چند سال اخر مشکل کسری بودجه را هم داریم این منابع یکی از منابع افزایش دروازه دولت کاهش کسری بودجه است این منابع یکی از منابع درواقع افزایش درآمد دولت و کاهش کسری بودجه رو همین حاملهای انرژی یارانه که بخش انرژی توزیع میشود آن را جز منابع میدونند و روش حساب و کتابهایی میکنند که این حساب کتابها الکی هم نیستن و بی اثر نیستن و بعضاً منجر میشود به مثلا تصمیماتی که گرفته شده است سال ۹۸ و یا قبل تراز آن به خصوص بنزین در سال ۹۸ برای برق هم و حالا احتمالا از امسال به بعد برای گاز هم این تصمیم را خواهند گرفت اون توضیح این است که یه یک مقدار این مسئله پیچیدگی داره اینکه ما بگیم یارانه انرژی در ایران زیاد هست یا نه بایستی تعریف یارانه خصوصاً در بخش انرژی رو دقیقتر کنیم تا بفهمیم و تا بتوانیم محاسبه کنیم در واقع چقدر یاد میدهیم بعدا در مورد خوب یا بد بودنش بتوانیم صحبت کنیم الان چیزی که من تو فضای در واقع عمومی و کارشناسی بخش انرژی در بعضی موارد مباحث باهم خلت میشود و این خلت مباحث منجر به این میشه که یک دفعه سازمان برنامه گزارش منتشر میکند میگه ما ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی داریم میدیم و این یکی از منابع خیلی خوب برای اینکه دولت باید از این طریق کسری بودجه خودش رو جبران کند واقعیت قضیه این هست که اینگونه نیست، البته من نمیخوام بگم که یارانه انرژی نمیدیم یا کم میدیم من عرضم اینکه این طوری که دوستان محاسبه میکنند نیستش بعد عرضم رو درباره پر مصرفها عرض میکنم خدمتتون ببینید ما یکسری منابع خدادادی داریم کشور عزیزمون منابع فسیلی نفت و گاز دارد مجموعش حالا در برخی گزارشها کشور اول و در برخی گزارشها دوم حالا اگر ما بخوایم یک اغمازی هم کنیم کشور اول در دنیا یعنی منابع نفت و گازی چیز بزرگی در دنیا هستش یک پیشتاز از این جهت هست بحث اینکه خب این منابع حالا بحث فقهی رو نمیخوام بگم حالا بطور کلی اون چیزی که ما میفهمیم و تقوا قانون اساسی و قانونی که تو کشور هستند و روش سهه میگذاریم در واقع منابع متعلق به همه مردم ماست و حاکمیت ما جمهوری اسلامی ایران حاکمیت به نمایندگی از مردم درواقع متصدی این هست که این منابع رو هم استخراج بکنه استحصال کند و خدمت شما عرض کنم که عموم مردم را به شکلی که حالا خودش برنامه ریزی میکنه حاکمیت و دولت به طور خاص و مردم به صورت عادلانه از این منابع منتفع بشند این نگاه ملی قضیه هست از نظربرخی هم که اون چیزی که ما در واقع پیگیری کردیم حاکم شهر امام معصوم و نماینده ایشان حاکم شهر، ولی فقیه و حاکمیت اسلامی در واقع به نیابت از خداوند متعال و از طرف خدا به نمایندگی از اون در واقع این جواز را دارند که منابع عمومی را استحصال کنند و در جهت منافع ملت و منافع مردم و به صورت عادلانه آنها را در واقع مصرف کنند ما خب منابع نفت و گاز زیادی داریم که در داخل زمین هست نیاز به این داره که در واقع اکتشاف بشه استخراج بشه فرآوری بشه تا به محصولاتی که در واقع نیاز هست و نیاز مردم هست تبدیل شود و مرم بتونن استفاده کنند که بخشی از آن بخش مهمی اش هم میتواند صادرات شود به کشور دیگر فروخته بشه و منابع حاصل از آن دوباره صرف نیازهای مردم بشه تا اینجای کار حالا بعضی عزیزان نظری دارند اون هم این هست که چه کاری حاکمیت بیاد و این منابع رو بین مردم در واقع به نمایندگی از مردم تصمیم بگیرد بفروشه پخش کنه نمیدونم اینکارو نکنه بیاد و این رو به صورت مساوی بین همه مردم توضیع کن چیزی که در مورد بنزین قرار بود اتفاق بیفتد و نگاهش که وجود داشت بیاد بین مردم توضیع کند و مردم هر کی دلش خواست بفروشه یا استفاده کند
وی افزود: تجربه اینکه ما تو بحث در واقع هدفمندی یارانهها داشتیم تقریبا ماشبه بنزین به مردم تعلق پیدا نمیکرد و اوایلش به صورت مستقیم قرار بود در قانون هدفمندی یارانهها در واقع مردم به صورت مستقیم ازش منتفع بشن خب این واضح که اگر قرار بر این باشد که نقش خاکی زیر سوال میره مثلا حاکمیت بنزین تولید کنه بده دست مردم هر کاری خواستن باهاش کنند واقعا نه اجرایی و نه مبنای درستی داره نه مبنای شرعی دارد از نظر شرعی کار درستیه نه اینکه خدمت شما عرض کنم ازنظراجرایی و عملیاتی در واقع جهان امروز به جایی که دولت مدرن داره حکمرانی میکند کار شدنی نیست از اون طرف قضیه کسانی هستند که مدام بر این موضوع تاکید میکنند که خب این ثروتهای ملی که دولت به نمایندگی از ملت داره اینها رو اینها رو استخراج میکنه فرآورش میکنه به فروش میرسانه چه در داخل و چه در خارج یک سری هزینههایی داره و در واقع ارزشی داره حالا به جز هزینهها یک حاشیه سودی داره و ارزش در جهان که اگر دولت به هر دلیلی با قیمتی کمتر از آن قیمتی که دوستان متصورهستند که وجود دارد این نفت و گاز و بنزین و حاملهای انرژی به فروش برساند این ما به التفاوت میشه یارانه و این زیان و ضررهایی هستش که دولت داره میبینه یعنی اون طرف طیف این رو میبینند این هم یک مشکلی داره مشکل اساسی این هست که این فرض که ما چیزی تحت عنوان قیمت جهانی حاملهای انرژی داشته باشیم این حرف دقیق نیست حرف پر اشکالی مثلا من خدمتتون عرض کنم بنزین در سراسر کشورها در هر کشور قیمت منحصر به فرد خودش رو دارد بله بخشی از آن قیمت تابع این است که اگر آن دولت تولید میکند یا بخشی تولید میکنه بخشی وارد میکند چه هزینهای که وارد و قسمتی هم برمیگرده به سیاستهای دولتها در قبال مصرف اون کالا و فرآورده و حامل انرژی مثلا در همین بنزین خیلی از کشورها مصرف بنزین با مالیات به صورت پلکانی که اشاره کرده بودید مصرفش رو کنترل میکنن سیاست دولت برای مصرف بنزین افزایش پیدا نکند مصرف گازوئیل افزایش پیدا نکند و هر چقدر مصرفبالاتر میره مالیات اخذ میکنن از مصرف کنندگان خب وقتی شرایط اینطوری ما نمیتونیم که یک قیمتی را به عنوان قیمت جهانی و قیمت ثابت جهانی در نظر بگیریم مابهالتفاوت آن را بگیم یارانه بعد مخصوصاً که این چند سال اخیر با توجه به افزایش نرخ ارز دوستان این عددها را ضربدر نرخ ارز میکردند که عددهای نجومی به دست میآید برای اینکه ما داریم در بخش انرژی یارانه میدیم مثلا بنزین یا مثلا کل حاملهای انرژی که من یادم مثلا سازمان برنامه با همین منطق محاسبهای داشت که میگفت مثلا ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی میدیم درحالی که واقعا اینطور نیست اولا وقتی ما انرژی رو منابع انرژی داریم و در استحصار میکنیم ما یک مزیتی داریم نسبت به این که میتونیم این انرژی را با قیمتی کمتر از قیمت جاهای دیگه عرضه کنیم به مردم خودمون این یک مزیت ماست ضمن اینکه هر چقدر مازاد بر مصرف مازاد بر نیاز داخلی ما بخوایم فرآورده نفتی و گاز داشته باشیم به معنی این نیست که ما بتونیم همه رو با قیمت ثابت به فروش برسونیم این هم یک فرض دومی که عزیزان انجام میدن و فرض درستی نیست و مشکل بعدی اینکه محاسبه نرخ ارز درواقع هزینه فرصت از دست رفته برای این حاملهای انرژی بایستی بر مبنای نرخ برابری خرید محاسبه بشه نه نرخ اسمی ارز این هم یک مشکل دیگه که سه تای اینها که در هم ضرب بشه میشه این حاسبات درواقع بعضا عجیب و غریب و حاملهای انرژی پس نباید تصور کنیم که یک عدد نجومی ما داریم یارانه میدیمبه حاملهای انرژی مابه التفاوت یک نرخ بین المملی وجود داره که اگر ما زیر اون نرخ بخوایم عرضه کنیم در داخل کشورمون پس داریم یارانه میدیم و اون ارزش اون هم بر مبنا ما به التفاوت قیمت ضربدر نرخ اسمس ارز باشه حالا اینها چند تا اشتباه که در محاسبات انجام میشه و خواستم به عنوان مقدمه این رو خدمتتون توضیح بدم
کارشناس انرژی در خصوص برق امید اظهار کرد: کاری که دولت انجام داد که در این زمینه ما البته با این طرح مخالفت کردیم و نامهای هم خدمت آقای جهانگیری ارسال کردیم و اشکالات طرح رو گفتیم خدمتشون منتهی مشکلات طرح از حیث اهداف و وعدههایی بود که در طرح بیان شده بود که دقیق نبودند رویکرد کلی که انرژی و حاملهای انرژی برای مشترکان کم مصرف قیمتش کمتر بشه و برای مشترکین بیشتر بشه راهبرد درستی حتما باید این طرح اتفاق بیفته و طرح برق امید از این جهت در واقع ایده خوبی بود و قبلا هم اتفاق افتاده بود و جدی نبود منتهی چند نکته داشت یکی تو اون حدودی که نظر گرفته برای رایگان کردن و اینها یک اعدادی در نظر گرفتن محاسبات انجام داده بودند که جزئیات این نامه هست که اگرخواستین خدمتتون ارسال کنم ما محاسبه کردیم که این حد در نظر گرفتن برای رایگان کردن خدمت شما عرض کنم که این باعث میشه که مشترکین کم مصرف از این چیزی که در واقع ادعا میشد میتوان از این در واقع تخفیف بهرهمند بشن و بیشترین تخفیف برای باغ ویلاها و سکونتگاههای غیر دائم شامل آنها خواهد شد درواقع ما محاسباتش رو انجام دادیم و فرستادیم، ولی این ایده که قیمت برای کم مصرفها کم بشه و برای پر مصرفها زیاد بسه یک ایده منطقی که قیمت منطقه جهانی است که موافق هستیم نکته دیگه در مورد برق امید و حالا موضوعاتی که درش مطرح بود رایگان کردن برق و آب و حاملهای انرژی حتی در پلههای کم مصرف خود این رایگان کردن مصرف بار داره در کشورمون چه باری داره حالا ببینید ما مسئله اقلیمهای گرمسیری برق رو داشتیم که از یک سالی تصمیم گرفته شد که در نواحی گرمسیری ۱، ۲، ۳ و ۴ که هر کدوم شامل شهرهایی بود متفاوت باشه و تفاوت زیادی دارد و حالا یک منطقه هم که منطقه معتدل بود مثل اینکه اون اوایل طرح اجرا بشه مثل اینکه مطالعاتی انجام شده بود، اما بعداً این طرح تبدیل شد به یک هربه سیاسی برای برخی از نمایندگان مجلس برای برخی از مسئولین که با اینها کار سیاسی میکردند و رأی میگرفتند مثلا یک نماینده به مردم شهر خودش و اون حوزه استحفاظی خودش قول میداد که اگر رأی بیاره این منطقه از ناحیه گرمسیری ۳ تبدیل بشه به منطقه گرمسیری ۴ که این به معنی این بود که قیمت برق منطقه به شدت کاهش پیدا میکند این اتفاق افتاد و خیلی جاها اینطوری بود که ما خودمون از دوستانی که توی شرکت تعاونی بودن وزارت نیرو یکی از مخاطرات وزرای نیروی نمیاندهها میان و اسرار دارن کهای اتفاق بیفته و این اتفاق بارها افتاده خیلی از شهرها این اتفاق افتاده و اروز اگر شما برید این آمار مناطق را در نظر بگیرید از نظر درباره اینکه دیگه از اون حالت اولیه خارج شده و به شهرها با یک منطقه وجود نداره و آمدن تو این مناطق گرمسیری مختلف قرار گرفتند این تجربه و تجربههای دیگه به ما این رو میگه که اگه ما بیایم یک فیلدی بزاریم توی تعرفه به نام تعرفه رایگان بعد هاافراد خواهند آمد و سعی میکنن خودشون رو در این پله قرار بدن در حالیکه پله برق اول برق در مناطق معتدل چیزی کمتر از ۵۰۰۰ هزار تومن ۵ هزار تومن در ماه واقعا عددی نیست که ما بخوایم حتی برای افرادی که وضعشان خرابه بگیم بالای ۵ هزار تومن در ماه و خیلی عدد کوچکی و رایگان کردن از نظر خود من حتی کمکی هم به این اقشار که بگیریم یا نگریم خیلی کمکی نمیکنه به معیشیت اون و از این طرف هم عرض کردم باغ ویلاها و سکونت گاههای غیر دائم منتفر میشدن و هم اینکه این د رواقع به عقیده خود من به عد در تعرفهها خواهد شد که بعدا این هدفی که الان داره بعد نشه دیگه جمعش کرد که افراد بسیار بیان ذیل رایگان که همینطوری اقتصاد صنعت برق دچار مشکل هست بعدا دیگه بیسترم بسن بدتر میشه لذا بطور کلی من با هدفهای برق امید موافق بودم اماا نیکه چطوری میخواد اجرا بشه مثلا گفته بودن سکونت گاههای غیر دائم و باغ ویلاها رو شناسایی میکیم و مشمول این تعرفه نمیشن، اما خب، چون ما از نظر فنی هم میدونستیم اینجوری اشون میپرسیدیم چطوری میخوان اینکار رو بکنن جوابی نمیدادن و واقعیت هم اینکه نمیتونه فعلا وزارت نیرو با ارده و ظرفیت فعلی قطعا نیمتونه انجام بده و باد یک اراده خیلی قوی باشد وپهمین الان هم که داره وزارت نیرو این طرح رو انجام میدهد قطعا اینکار رو نکرده و بسیاری ویلاها از این بخش منتقع میشن و اون عددی هم که در نظر گرفته لودن برای مثلا ۸۰ کیلو وات ساعت عدد منطقی نبود و ما یک محاسبهای کردیم دیدیم اگر یک نفر در خانه اش یک یخچال و یک تلویزیون سه لامپ داشته باشد یطور متوسط در ماه استفاده کنه مصرفش از ۸۰ کیلو بیشترمیشه
کارشناس انرژی در خصوص نظام تعرفه گذاری پلکانی افزایشی بیان کرد: بنده کاملا موافقم و باید این اتفاق بیفته باتوجه به تورمی که در کشور هست ثابت ماندن نرخ حاملهای انرژی سبب ارزان شدن آنها میشه و در بعضی حاملها مثل بنزین گازوئیل مصرف ما قاچاق رو داریم تمام حاملهای انرژی مسئله ارزان بودن و مصرف بی رویه آنها را شاهد هستیم شاهد خواهیم بود و این مسئله مهمی است که باید اتفاق بیفتد تقریباً هم اتفاقی که خیلی بدی افتاد که میتونست بهتر باشه این یک چیزتثبیت شده اس ما در تمام دنیا میبینیم که اتفاق داره میافته و منابع چقدر هست و آیا از این محل میشه برای توسعه زیرساختها استفاده کرد یا نه اگه واقعا اینقدر منابع حاصل بشه حتما باید این اتفاق بیفته و حداقل در اوایل راه انقدر مشکلات دیگه بدهیها و مشکلات دیگری وجود دارد وزارتخانههای نفت و نیرو که کار به اینجا نرسه از این منابع خیلی نشه برای توسعه زیرساخت استفاده کرد یکی از پیشنهاداتی که میشه واقعا اگر این منابع آزاد بشه از محل افزایش تعداد مشترکین پرمصرف این است که یارانههایی که در واقع ما به التفاوت که به مشترکان کم مصرف اعتا میشه قیمت پایینتر میارن بخشی از همین محل تامین بشه به طور کلی اتفاق بیفته و احمال ما کار رو به اینجایی میرسونه که الان داخلش هستیم یعنی طی ۸ یا ۹ سال گذشته سال ۹۰ یا ۹۱ واقعا من به مسائل سیاسی کار ندارم، چون بخشی از دولت قبل دولت آقای احمدینژاد اتفاق افتاده حداقل دو سال آخر ایشان از سال ۹۱در حوزههای زیرساختی انرژی سرمایهگذاریهامون به شدت پایین آمده و سرمایه گزاری نکردیم برای افزایش در واقع تولید گاز و الان با مشکل مواجهیم با برای نیروگاه هامون با مشکل مواجهیم و این به دلیل این است که ما از سالهای قبل رو فرصتها را از دست دادیم حالا با شماری از صنعت انرژی و برنامهریزی برای آینده انجام بده باید بسته به صنعت حداقل ۴ سال پنج سال قبل تصمیمات گرفته شده و اقدامات انجام بشه تا شما ۴ یا ۵ سال بعد از آن استفاده بکنید الان تو این خاموشیهای اخیر خیلی مهمه ما کشوری هستیم که خدمتتون گفتم بزرگترین منابع نفت و گاز دنیا داریم تقریبا مجموعه اش و مثلا بیش از ۸۳ یا ۸۴ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داریم ادعامون هم هست و آمار هم همین را نشان میده که زمستان آف پیک ماست مصرف آن را حتماً بالاتر از این نیروگاه بیش از پیش درزمستون خاموشی گسترده تجربه میکنیم که واقعاً جز ضعف مدیریت نیست و از منابع مختلف که شما فرمودید افزایش مصرف مشترکان پرمصرف در هر کروم از حاملهای انرژی مستونسته منابعی را آزاد بکنه که در این زمینه ازش استفاده بشه خب این اتفاق نیافتاده آنطور که باید وشاید البته توی بخش برق تقریبا میشه گفت اقدام این چنینی صورت گرفته، اما تو بحث گاز و سایر حاملهای جاذبه که هنوز این اتفاق بیفتد مضاف بر اینکه اون افزایش قیمتها در همون برق هم که اتفاق افتاد برای مشترکین پر مصرف منطق نظام تعرفه گذاری پلکانی افزایشی رو نداشت و پلههای بالای مصرف از یک جایی به بعد این افزایش قیمتها را کاهش شد یعنی آنقدری که باید افزایش نداشت این هنوز جا داره میتونن دوستان اصلاح کنن و تا الان که این اتفاق نیفتاده، اما در مجموع اگر منظورتون هست که ضرورت دارد اتفاق بیفته با توجه به شرایط کشور قطعا یکی از در واقع منابع منابع قابل دسترس برای که سرمایهگذاری در بخشهای تولیدی و زیرساختی بخش انرژی همین افزایش مشترکین پر مصرف حاملهای انرژی است
امیدی کارشناس انرژی در خصوص تامین کسری بودجه گفت: در مورد یارانههای انرژی و اینکه چقدر باید حساب کرد برای هزینهها و کسری بودجه اینکه میشه از یارانهها و حذف آنها برای تامین کسری بودجه استفاده کرده برای پوشش دادن کسری بودجه استفاده کرد عرض کردم که باید دید که چه میزان داریم یارانه به معنی دقیق کلمه پرداخت میکنیم و این که چرا ما داریم این کار میکنیم یارانه در واقع حمایت از مردم حمایت از اقشار مستضعف و کم درآمد و حتی عموم مردم باید منطق رو دید چی هست حالا چرا دولت و به طور کلی حاکمیت این کارو میکنه هدف اگر هدف درستی چه خوبه باز هم ادامه پیدا کند و اگر نیست که باید جلوش گرفته بسه بنده تصورم این هست که یک بخشی از این ارزان بودن انرژی و در واقع پاییین بودن قیمت نسبی انرژی در ایران برای مردم باید محاسبات دقیقتر انجام بشه مقایسه قیمت انرژی در ایران با یک کشور دیگه این را دست نمیدهد که ما بخواهیم با این همه انرژی ایران ارزون یا گران باید دید که سهم انرژی در سبد هزینههای خانوار چقدر هستش وقتی مثلاً خدمت شما عرض کنم درآمد سرانه کشوری یه عدد بزرگتری نسبت به ایران و سهم انرژی در سبد هزینههای خانوار در آنجا درصد کمتری نسبت به ایران حتی اگر قیمت انرژی قیمت حاملهای انرژی کشور گرانتر از ایران به ما نمیتونیم در واقع نتیجه بگیریم که خوبه در ایران ارزان من میخوام بگم این حرف هایم را در اقتصاد محاسبه انجام بدهیم با این توضیح که خدمتتان عرض کردم بعد بفهمیم که خوب مسئله انرژی ارزان در ایران بعد باید یک سیاستی رو اتخاذ کنیمدر ایران، اما الان چیزی که گفته میشه یه همچین محاسبات انجام شده واین دقت بیان مثلاً در مورد مسئله انرژی ایران قضاوت میکنند از طرف دیگه حالا این پرانتزبسته ما باید ببینیم که چرا این کارو میکنه چرا علیرغم در واقع نفعی که میتونه ببره قیمت را با شیوهای ارزانتر نگه میداره که قطعا منافع اهدافی داره که یکی از این اهداف جایی کمبودهایی را داریم در کشور در مسائل اجتماعی تامین اجتماعی و از این جهت برای مردم با توجه به زیرساخت که داریم و شرایطی که داریم کمک کنیم اشکالی نداره وقتی شما منابع ارزانقیمت ارزان به نسبت اینکه خودشون رو وارد کنیم رو داری از نفت و گاز و انرژی اشکالی نداره که این رو ارزانتر و راحتتر در اختیار مردم قرار دهیم چیز بدی نیست که حالا بخواهیم تحلیل بدی بکنیم و بعد بخواهیم ناراحت باشیم اون که بد اینکه ما مردم رو سوق بدیم به سمت اسراف این یک حدی داره و باید محاسبه بشه به این سادگی نیست این نظام تعرفهگذاری پلکانی تا حد زیادی به نظر من اگر نظام تعرفهگذاری پلکانی واقعا پلکانی افزایش باشه این اتفاق میافتد یعنی اگر کسی از شما فرض کنید مثلاً حامل انرژی برق یک قیمت تمام شده مشخصی دارد و این در مجموع برای تولید مثلا یک مقدار مشخصی برق در کشور حاکمیت و دولت یک هزینهای میکنه از گاز در نظر بگیرید که استحصار میشه و یک هزینهای فرصت از دست رفته صادرات داره هزینه پالایش داره هزینه تبدیل انرژی تو نیروگاه هست و انتقال که در مجموع هزینهای میشه برای دولت در واقع هزینه کلی رو دولت میتونه تصمیم بگیره که با توجه به شرایط جامعه و کشور قیمت تمام شده از اقشاری از جامعه کمتر بگیرد مثلا اگر برق برای دولت در میاد ساعتی ۱۴۸ تومان ۱۵۰ تومن با اقشار کم مصرف یا مستضعف که این دو تا باهم تضامن نداره حالا فرض کنیم که اینطور باشه بیاد از اینها کمتر بگیره و از مشترکین پرمصرف که اسرف درشون هست مبالغ بالاتری ازشون بگیره و درمجموع هم چشزی پرداخت نکنه یعنی تراز این افزایش پر مصرفها کاهش قیمت کم مصرفها را پوشش بدهد و حتی میشه طوری ست کرد که دولت سود هم بره و مسائل این چنینی رو باید با برنامه ریزی صحبت کرد، اما اینکه مثلا از افزایش قیمت حاملهای انرژی میشه برای کسری بودجه استفاده کرد یا نه این به نظر من میخوام عذرخواهی میکنم میخوام یه مثال بزنم یه قبری که مرده توش نیست اگر ما بخوایم که روش گریه کنیم کما اینکه خیلیا این روگفتن متاسفانه یکسری ار عزیزان که اقتصاددان هم میگن هستند میآیند راجع به این موضوع این پیشنهادها را میدن واقعا اینجوری نیست دیگه واقعا تجربه بنزین را داریم انقدر محاسبات انجام شد که ما به التفاوتش هست که دولت مصوبه صادر میکنه یه مطلب مهم این است که آیا این بحث حاملهای انرژی قیمتها به چشم مثلاً پوششی و سرپوشی برای نظام مالیاتی نگاه کنه؟ دولت اگر کسری بودجه داره که داره و زیاد هم هست باید ریشه اش رو در نظام مالیاتی تقریباً رها شده خودش جست وجو کنه این که ما هر روزبیایم یک قیمت یک کالا یا خدمت رو بالا و پایین کنیم تا کش. ر رو باهاش اداره کنیم تبعات داره برای ما و اینکه این اتفاق بیفته بیایم محاسبات عجیب و غریبها کنیم که انقدر بنزین آزاد میشه اینقدر صادرات میکنیم صادراتش انقدر نفت دارد در حالی که دنیا در دنیا دولتها دارند با مالیات خودشون رو اداره میکنند نظام مالیاتی را رها کردیم ما خیلی بیشتر از اون چیزی که الان در واقع نیاز کشور من حالا تخصصمون در این زمینه نیست، ولی از دوستان شنیده بودم چند برابربودجه در واقع دولت الان زمینه وجود دارد که دولت از طریق اخذ مالیات نه مالیات ظالمانه مالیات عادلانه و دقیق و درست بیاد و درآمدهای خودش رو تأمین کند من با اینکه بخوام خلاصه کنم اینکه دولت بیاد ازمحل افزایش حاملهای انرژی قیمت حاملهای انرژی بخواد تامین کسری بودجه کنه اصلا با این راهبرد ببین یک وقتی ممکن دولت از منابع حاصله هرکاری بککنه، اما وقتی راهبرد دولت این باشه که ما کسری بودجه داریم بیایم از طریق افزایش حاملهای انرژی این رو جبران بکنیم من مخالفم، چون که اولاً خدمتتون عرض کردم اونقدری که فکر میکنن از این محل منابع حاصل نمیشه مگر اینکها سیاست انرژی را گرانتر از آن چیزی که هست به مردم ارائه بده که من خودم مخالفشم، اما از اون سمت هم این سرپوش نباید باشه برای احمال و در واقع کم کاری دولت در بخش مالیات اگر قرار است که کسری بودجه جبران بشه راهبرد اصلی باید مسئله مالیات باشه انواع مالیاتیهایی که دولت اصلا ما الان نظام مالیاتیمون بطور کامل فشل باید برن اونجا کار بکنند منابع اصلی اونجاست و من نمیگم در حاملهای انرژی کار نشه، ولی اگر راهبردی حاملهای انرژی است که مصرفش مدیریت بشه مدیریت مصرف درآمدی هم داره دولت از این محل این درآمد رو صرف توسعه همین بخش میکنه، اما کسری بودجه از طریق حاملهای انرژی افزایش حاملهای انرژی یک آدرس غلط دادن
کارشناس انرژی درخصوص مدیریت مصرف با افزایش تعرفه پلکانی اظهار کرد: دو مسئله هست یکی مدیریت مصرف با استفاده از افزایش تعرفه پلکانی افزایشی که خب در چند سوال دیگه هم توضیح دادیم که یک راهبرد درست و مناسب و برای قیمتگذاری انرژی همه جای دنیا هم همینجوریه منتهی اینکه چقدر باشه و اینکه این مدل افزایش بودن مصرف افزایش پیدا میکند همه جای دنیا ثابت عملا دقیقا چیزی است که قیمت تمام شده گرفته بشه چقدر دیگه بستگی داره به سیاست دولت و انعطاف زیادی دارد، اما اینکه این کاهش مصرف ظرفیت ایجاد میکنه برای صادرات ببینید صادرات خودش یک در واقع فیلد جدایی و فقط در پیک یک ارتباط دارند مشخصا ارتباط شروع میشه کرد درتابستان که ما نمیتونیم نیاز خودمون رو تأمین بکنیم تقریبا هول و هوش ۳۰۰۰ مگا بات کسر داریم و آنجا ۳۰۰ ساعت میشه که در پیک هستیم محدودیت داریم برای تولید و آنجا اگر مثلاً درقراردادها یکی دوبار این اتفاقات اینچنینی افتاده مثلا قراردار بستیم با عراق دیگه و در پیک نتونستیم تأمین کنیم البته درقرارداد این ذکر شده بود به هر حال مشتری میاد مشتری برق میشه ما باید بیایم د همه زمانها نیاز رو تأمین کنیم اینطوری اگر باشه که در پیک نتونیم تأمین کنیم که کشور میره سراغ گزینههای دیگه پس تو پیگ میتونه تولید کنه، اما در غیر پیک ما مازاد ظرفیت داریم مازاد ظرفیت تولید داریم اینکه چرا قیمت افزایش پیدا نمیکنه یک مسئله جداست اتفاقا چند وقت پیش هفته گذشته یک نشستی در خصوص همین موضوع برگزار شد در پژوهشکده مطالعات فناوری ذیل یکی از پیش نشستهای همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود به عنوان تجارت منطقه برق و اخبار منتشر شده اگر اونجا مطالعه بفرمایید اخبار و مصاحبههایی که انجام شده تقریبا ابعاد کلی مسئله روشن میشه که صادرات برق ما به طور کلی تبادل فقط صادرات نیست و چیزی هول و هوش ۲۰۰۰ هزار مگا بات که به نسبت که ما داریم به نسبت ظرفیت ما خیلی پایین که نزدیک به ۸۰ هزار ۳ یا ۴ هزار مگابات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داریم که عملیاتشون تو پیک نزدیک ۵۷ یا ۵۸ هزار و ۶۰ هزار مگاوات بعد ما ۲ هزار فقط تبادل داسته باشم واقعا عدد پایینیه، ولی خوب اونم در واقع مشکلات خودش رو داره هست و انحصار وزارت نیرو در صادرات و تجارت خارجی و مشکلاتی که این موضوع است که فیلد جدایی مجزا باید تجزیه کنیم و بوطر کلی بله اگر ما صرفه جویی داشته باشیم با استفاده از حالا چه تعرفه گذاری درست و صحیح از روشهای دیگر را مدیریت کنیم قطعاً از اون محل برای صادرات و صادرات پیوسته برق میتونیم تو پیک برق مشخصا استفاده کنیم، ولی فعلا هیچکدوم اینها دردستور کار نیست
کارشناس انرژی در خصوص قیمت افزایش پیدا کرد یا خیر بیان کرد: من در خصوص گاز نمیدونم چرا این اتفاق نیفتاده در خصوص برق اتفاق افتاده دو تا ۲۳ درصد اتفاق افتاده و گزارش تهیه کردیم برداشت از این مصوبه هیئت وزیران انجام شده که سبب شده بود دولت علاوه بر ۲۳ درصد برای مشترکان پرمصرف ۳۲ درصد گران کند دوباره ۱۶ درصد اعمال شده حالا جزئیات داره اگه خواستین خدمتتان ارسال میکنم این اتفاق افتاده، اما اینکه آیا این پلهها افزایش قابل قبول بحث طولانی به نظر من میشه خیلی بیشتر از این افزایش پیدا کنه خدمتتون عرض کردم تو بخش قبلی که اگر به روند نگاه کنیم روند افزایشی نیست درسته که تعرفه افزایش پیدا میکند در پلکانها منتهی این افزایش که اونم باید افزایشی باشه این طور نیست و این شیب پلههای بالاتر کم میشه یعنی مثلا اگر پله دو به سوم سه برابر افزایش پیدا میکنه از پله سوم و چهارم افزایش پیدا میکند، اما دو برابر مثلاً که این باید اصلاح بشه جا هم داره ما قبلاً یک پیشنهاد دادیه به وزارت نیرو که این آخرین پله رو پله بالا رو خدمت شما عرض کنم که قیمتشون رو بر مبنای بالاترین قیمت تولیدی برق و خرید تجهیزات نیروگاه خورشیدی و بادی و خورشیدی از این رو هستند قرار بدند که اون موقع این موافقت نشد با پیشنهاد این کهفرمودید چرا اتفاق نی افته آیدلایل سیاسی داره و قطعا همینطوره قطعا عر افزایش قیمتی و هر حالا اصلاحی قیمتی یکسری ذینفعانی داره که باهاش مقابله خواهتد کرد شاید مهمترین دلیل واضحترین دلیلشم همین مسائل باشه که دلیلش چیه من اطلاعی ندارم، ولی همیشه همین بوده همون موقع که داشت این طرح افزایش تعرفه مشترکین ۲۳ درصد تصویب میشد یکی دوبار مجلس بودم چند بار رفت و برگشت شد و آخر تاثیراتی که میخواستن رو نمایندگان مجلس روی جزئیات تعرفه اعمال کردند به نظر من خیلی هاش از کارشناسی نبود مثل همون شهرهایی که باید در مناطق گرمسیری در تعرفه قرار میگرفتن مثل همون جزئیات طرح اتفاق افتاد حالا بحث اینکه آیا در واقع این کار به دلیل انتخاب قطعا یکی از دلایل میتونه این باشه و حتما هم مهمترین دلیل به نظر من این، اما در مورد انرژی قیمت واقعی انرژی اون تذکری که در بخش اول خدمتتون دادم یکم گمراه کننده است که باید حرفها دقیق بشه قیمت واقعی انرژی منظور شما چیه، چون میگم دو طرف هستند که یک طرف هیمن مه خدمتتون توضیح دادیم یک طرف محاسبات عجیب در خصوص قیمت انرژی و یک فروز لطی دارند که باید اصلاح بشه بع راجع به قیمت انرژی قیمت واقعی انرژی توضیح داد علی الحساب بنده فکر میکنم قیمت واقعی برای در واقع مثلاً حامل انرژی مثل برق این است که هزینههای تمام شده لحاظ بشه به علاوه هزینه سوخت، اما اینکه سوخت رو چند در نظر بگیرید این خودش یک بحث مطولی رو مطلبه.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰